Gå til innhold
Arkivverket

[#16874] Kysnes i Gamle Strandebarm


Gjest Tor Hauge
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med hobbyen min, leser jeg for første gang Gards- og Ættesoga for Strandebarm og Varaldsøy ved Næss og Kolltveit. Her er bl.a. mye stoff om Kysnes. Boken er slitt, så det fremgår ikke når den er trykt, men kan tenke meg i 1940 årene, og det er jo over de senere årene kommet til meget nytt stoff. Er det noen som kan komme med tanker om stoffet i boken. Her er jo mye stoff om Kysnes som kan sette farge på Galtungene og ikke minst Butler som i denne boken er født i Irland (s 483). La meg høre (se).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Som du vet, Tor, har jeg med en god del om Butlerfamilien på Kysnes i min artikkel i siste nummer av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (bind XXXIX, hefte 1, 2003). Jeg nevner der to kilder for Francis (Frants) Butlers herkomst - den ene sier at han var født i Skotland den andre i Irland.Etter at jeg publiserte dette har jeg vært i kontakt med en etterkommer etter Butlerfamilien og fått kopi av et brev skrevet av Frants Butler - dengang premierløytnant ved det norske Nationalgevorbene Regiment - og datert Kiøbenhafn d. 22. Sepbr Ao. 1707. Der skriver han bl.a.: 'Jeg er fød af fornemme Familie udi Irland, som ieg udi min ungdom har for Religionens schyld maatt qvitere og søgt protection og tieneste udi Eders Mayestæts land...'.Familien Butler, som opprinnelig kom fra Skotland til Irland, eide Kilkenny Castle i Co. Kilkenny i Irland fra 1391 til 1967, se: [url="http://www.uktravelbureau.com/regions/ireland/kilkenny.cfm>Lenke og http://www.historic.irishcastles.com/kilkenny.htmHer kan du lese mer om Butlerfamilien i Irland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bygdeboka har i tillegg til de i Norsk Slekts-historisk Tidsskrift bind XXXIX s.119-120 nevnte 10 barn også med Benedicte Margarethe Butler gift med Børre Lemvig i Stavanger. Noen som ønsker å kommentere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

I bygdeboken for Strandebarm og Varaldsøy II, s. 483 er det nevnt at denne Benedicte Margarethe Butler ble gift i 1736. I så fall bør hun være født før ca. 1718. Karen Galtung og Frants Butler giftet seg i 1720, så hvis Benedicte Margarethe er en datter av Frants, bør det være fra tidligere ekteskap (Frants Butler hadde visstnok 6 barn før han giftet seg med Karen Galtung).Jeg har ikke funnet Benedicte Margarethas dåp i kirkeboken for Strandebarm.Eln Galtung Lihaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.