Gå til innhold
Arkivverket

[#16877] Ragna Faanes(s)en / Nåla i høystakken?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at denne personen er forsvunnet fra jordens overflate. Jeg har leita etter henne og også Østen Martinussen på FS i FT over hele landet uten å finne noe.Disse personene fikk i 1907 et barn sammen som senere ble adoptert.Her er svaret jeg fikk fra Arkivet :'Sigurd, sønn av Sjøm. (ug.) Østen Martinussen (fra Stavanger), ukjent bopel, og kone Ragna Fånesen (fra Bergen), ble født 13. august 1907, hjemmedøpt 28. januar 1908 av gardbruker Anders Monsen Kårbø, og med stadfestelse av dåp i Herdla kirke 15. mars 1908. Om moren står det 'p.t. Tistedalen Hardanger'. Morens fødselsår er oppgitt å være 1882.Vi finner ikke noen Ragna Faanesen/Fånesen i Norge i 1900-tellingen, og heller ikke noen Faanesen/Fånesen i Bergen i 1912-tellingen.' Er det noen som kan gi en mulig hjelp her?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er blitt foreslått at hun muligens kunne komme fra Faanes i Frosta (N. Trøndelag)Jeg har sett på FT 1900, det er fem familier der, men ingen med en datter Ragna. Hun skulle være 18 år i 1900, kanskje reist bort.Er det noen som har anledning til å kikke i en bygdebok fra området?Men jeg tviler på det, skulle heller ha likt å vite om det er noen som kunne sjekke Tistedalen i Hardanger. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Kan ikke finne noen ved navn Faanesen/Fånesen i nåtidas skattelister.I FT 1900 finner jeg i Bergen en typograf Arne Fonnesen, f. 1877 i Kristiansund.Jeg mener også å ha vært borti dette etternavnet på annet hold. I forbindelse med et arrangement på De forenede ullvarefabrikkers avdeling her i Åsen, trolig på 1950-60-tallet, mener jeg en ved navn Faanesen er med. Hvis jeg ikke husker feil var dette en som hadde en høyere stilling i D.F.U. sentralt - - mulig noen annen vet mer om dette.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, denne mannen fra Kristiansund kommer jeg også over. Jeg har gått over hele Norges land, tror jeg. Men ingen Ragna med det navnet.Det er et firmanavn i Bergen som heter Carl Faannessen (Skoltegrunnskaien), jeg har sendt en mail, men har ikke fått svar. Samme person ser ut for å ha bedrifter i Ålesund og.Ellers kan det jo være som noen har sagt, en feilskriving for Faanes, jeg har og sjekket dette navnet på landsbasis uten å finne noen i FT 1900.Det nærmeste jeg har kommet er Ragna Fosnes som ble født i 1881, Nærø NT. Men det er og litt langt fra Bergen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Arne, men det finnes jo en masse Faanes på Frosta... Og han som bor og driver Stavlo på Skogn er også fra Frosta.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står KONE Ragna Fånesen ved fødselen. Det skulle vel tyde på at hun kanskje var/vært gift med en Fånesen, og antagelig etter 1900. Da burde man kanskje heller lete etter en hr. Fånesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste som har et rimlig liknende navn i folketellingen 1900 på landsbasis er denne Arne Fonnesen som bor i Bergen og er født i 1877. jeg har vært inne på denne tanken og. Kanskje værdt å sjekke nærmere.Takk for innlegg-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Eit av spora går til 'Tistedalen i Hardanger'. Finst det namnet der ? Eller er det Tyssedal som er meint, eit industriområde som den gongen var i vekst ?mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ikke funnet noe sted i Hardanger ved navn Tistedalen. Kanskje du har rett i at det er feilskrevet for Tyssedal, Hardanger. Hadde ikke tenkt på det før, det burde jeg ha gjort da jeg selv har bodd der i mange år!!Men det blir vel ikke lett å finne ut av pga problemet med dette navnet vi ikke finner.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Finner ingen Ragna i aktuell alder under Fånes i bygdeboka for Frosta.Derimot er det mulig at et spor i riktig retning er å finne i stemmerettsfortegnelse for Bergen (kommunevalg 1904) på Digitalpensjonatet. I ytre Markevei 12a bor arbeidsmann Mons Faannessen og arbeidsmanns hustru Lina Faannessen.Digitalarkivets Døde i Bergen 1912-1972 gir tre tilslag på etternavnet (ulike stavemåter).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var ordentlig interessant. har du en lenke til dette kommunevalget? Hvorfor finner vi dem ikke i folketellingen 1900 montro.De tre andre la jeg inn lenke til, de bodde alle på samme adresse i Gimleveien.Kanskje dette er et lysblink! Takk for interesse-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er OK, jeg fant dem der : LenkeHvor var dette paret fra, kan de ha vært dansker med et slikt navn montro?Jeg finner dem ihvertfall ikke i FT 1900.Får kikke litt i LDS på Danmark. Takker nok en gang for hjelp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Merkelige greier. På den adressen de står på i kommunevalget 1904 : Markevn 12a ytre, finner jeg en Mons og Karolina i FT 1900. Men da heter de Andersen. Karolina kan godt ha blitt Lina, er det mulig at de har skiftet navn. LenkeI så fall, finnes det et register for dette?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte å legge til at Mons sitt fødested er Fundenæs i Lindås. Det er ikke så langt i mellom Fundenæs og Faanesen fonetisk sett.Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant, jeg fant! Takket være hjelp her og på arkiv fora.Denne Mons Andersen Fundenæs/Fonnes/Faannesen var gift to ganger. Først med Elen Marie Svendine Nielsine Svendsen den 2/6-1872. Med henne fikk han en sønn Martin Edvard i 1873 og en datter RAGNA Nicoline Marie i 1879.Siden ble han gift med Karoline/Lina Thommasdt i 1882.Så dette er nok 'min' Ragna Faannesen som får barn i 1907.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det stod vel kone for å indikere at denne Ragna var gift med en annen en barnefaren...?Men er du sikker på at du har funnet den rette? Morens fødselsår var jo oppgitt til 1882.Den er vel den Ragna du har funnet i FT-1900: LenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nesten 100 % Se post 17495 på arkivets fora.Jeg fant henne gift med Olaf Bernhard Olsen f. 1878 den 14/10-1899.Denne Mons som er far til Ragna er den eneste vi finner med forskjellige variasjoner av etternavnet, og deriblant Faannesen.Det er et så pass lite brukt navn at det ville være for mange tilfeldigheter til at dette var en annen.Hun kan ha oppgidt 1882 selv for å unngå å bli funnet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

'Kone' er nok, som nemnt ovanfor, sivilstanden, for å understreke at barnet ikkje er fødd i ekteskap. Parallellen 'gift mann' er nok vanlegare å sjå i kyrkjebøkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Akkurat hva jeg tenkte da jeg så henne gift.Finner ikke dødsfall til mannen - tror jeg har funnet hennes.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå undrer jeg på hvor det ble av Ragna. Har lett etter henne blant døde i Bergen og finner ingen Ragna Nicoline Marie død, men en Ragna Olsen død den 13.10 - 1940. Hvordan kan jeg finne ut om det er henne? Hun fikk en datter Oliva i 1900 med sin mann, hva skjedde med henne?Har også lett etter hennes mann Olaf Bernhard Olsen, finner tre ved det navnet blant døde i Bergen : en i 1947, en i 1954 og en i 1970. Hvordan kan jeg finne ut dette?Er det noen som har tilgang til FT 1912 for å se om hun fremdeles bodde med sin mann?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Problemet er at i nokre kyrkjebokkjelder eg har, skreiv den Ragna som mellom 1900 og 1904 fekk fleire born med ein Olaf Bernhard Olsen seg heile tida for Ragna Sofie (+ av og til Lovise) Andersen (båe f. 1878)! Og det er dei du finn i den lenka til 1900 som det er vist til. Men eit ekteskap med dei namna finst ikke korkje i Bergen eller Laksevåg. Eg finn derimot ingen born til eit ektepar med dei namna du nemner. Like fullt står ekteskapet deira der i 1899.Meir enn mystisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for hjelp.Mystisk! Ja, det er det minste en kan si. I allefall står også disse navna : Ragna Nicoline Marie da hun ble født og gift.Nå fant jeg som sagt tre Olaf Bernhard Olsen i Bergen, det er jo meget mulig at en annen har hatt en kone Ragna Lovise.Da er det jo ikke sikkert at Oliva var hennes datter i det hele tatt.Men jeg gir ikke opp håpet, det er en FT 1912 for Bergen, men den er ikke digitalisert.Det må jo ha vært litt av en skandale på den tiden for en gift kvinne å få barn med en annen mann!!mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da Ragna Nicoline Marie giftet seg står mannen som født i Sandvig S, jeg har gått ut fra at det er i Bergen?? Står det noe om det i kirkeboka over disse andre barna du har funnet?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.