Gå til innhold
Arkivverket

[#16880] Johan Lind/Linde, skipper i Halden, født i Porsgrunn tidlig på1700 tallet.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

En Johan Lind ble borger i Fredrikshald, avlagt ed: 30.06.1747, skipper, har fart til sjøs i 14 år, født i Porsgrunn. Det er sannsynligvis samme person som min ane Johan Linde. Han var gift med Ahled Halvorsdatter. Jeg finner ham i panteregisteret i 1760, 1769 og 1770.Johan Linde er registrert to ganger i skifteregisteret. Første gang som enkemann i forbindelse med skiftet etter sin kone som begynte 30.05.1766. Andre gang som død og dette skiftet begynte 28.08.1775. Det er kun registrene til skiftene i tiden 1766-86, selve skiftene er forsvunnet (antakelig i forbindelse med en av bybrannene).Fant han i Halden, gardsnr 56, i 1772, sjeleregistret for Fredrikshald, sammen med barna Rasmus og Lisbeth (Anna Elisabeth født ca 1754, g m borger og bokbindermester Hermand Friderich Helmuth, 7. august 1778 i Holmen kirke, København).Johanne Ahleta Linde, g m kjøpmann Jens Berthelsen 17. september 1794, Berg, Østfold (finnes i ft 1801) og Hans Christian Linde, ugift i 1795, borger og kjøpmann i Halden er sannsynligvis også Johan og Ahled sine barn. Iallfall er navnene brukt i etterslekt til Anna Elisabeth. Jeg har ikke funnet noen av barna blant døpte i det lille som finnes av kirkebøker fra Halden.Kjenner noen til denne familien i Halden, eller familien Lind/Linde i Porsgrunnsområdet?Er også interessert i tips om aktuelle kilder i Fredrikshald og Porsgrunn. Jeg har ikke funnet Johan i blant døpte i Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.