Gå til innhold
Arkivverket

[#16882] Magdalene Falk, født 1. mars 1852 Herøy, Nordland


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Magdalene Falk, født og døp 23.5.1852 i Herøy Nordland var datter av husmann Anders Falk Østensen Hestad og kone Hanna Hansdtr.Det er også funnet en 'dr. Andreas Falk, 28 år' og 'pige Hanna Sophie 24 år' som ble viet i Herøy kirke 16.10 1845. Han var født på Øksningen som sønn av Østen Falk, mens bruden, datter av Hans Østensen, var født på Hestad.To forhold dukker opp:Er foreldrene til Magdalene, det paret som står i 2 avsnitt (dr Andreas Falk og Hanna Sophie)?Hvorfor er i tilfellet Andreas gitt prefikset Dr. ?Et tilleggspørsmål, Det er tre sønsken som synes knyttet til familien Martinius f 1846 Magdalene f 1852 Jonette f 1857 Lang avstand mellom barna. Kjenner noen til barn i mellom, evt døde barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk skal dere ha. Det er jo som du sier nok riktig ved at Dr. skulle være dreng :=))og angående Hans Østensen så var nok det feilskrift av meg.Jeg vet en del om Magdalene, men hva med de andre barne. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Magdalene Falks brødre:1) Mortinus Falch, f. 15.07 1846 på Teistad i Herøy, (døpt 26.07 i Stamnes kirke). Foreldrene hans var Anders Falk og Hana Hansd. Dei var då strandsittere på Teistad. Faddere: Hans Mørk Hestad, Hans Lars. ibid., Ericha Hansd. ibid., Joen Pauls. Teistad, Giertrue Pedersd. ibid. og Hana Gbs. Lovøe.2) Anders Brygman Falck, f.21.09 1849 på Hestad i Herøy, (heimedåpen vart bekrefta 09.12 1849 i Stamnes kirke). Foreldrene var husmann 'Anders Falk og Hanna Hansd' Hestad. Dorthea Hestad heimedøpte ABF. Fadderne: 'Ole Hans. Hestad, Jacob Hans. ibid., Hanna Hansd. ibid., Peders Hans. Lovøe og Hendrich Peders. Sirijord'.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Muligens er jeg litt på jordet, men spørr alikevel. Finner faktens ikke Stamnes kirke og Hestad er ved det samme som Hæstad og ligger på Dønna. Det samme gjør Teistad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Martines Andersen i 1875-tellingen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71818.wc2&variabel=0&postnr=1282&fulle=true&spraak=n>LenkeMarthinus Falk i 1900-tellingen LenkeAnders Brygmand Andersen i 1875-tellingen Lenke (også vist i indlæg nr. 3) - datteren Jonette er også med her i 1875-tellingen, gift med Ole Larsen.Magdalene Falk og mor i 1900-tellingen LenkeOle Larsen og Jonette Andersdatter i 1900-tellingen LenkeAnders Brygmann i 1900-tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Svar til (6).Nabogardene Teistad og Hestad (i dag: Hæstad) ligger som du skriver på Dønna. Høyrte då til under det 'verdslige' Herøy fjerding og 'geistlige' Herøy sokn. Stamnes kirke (som overtok etter Sandnes kapell på sl. av 1760 tallet) vart i nyare tid forandra til Sandnessjøen.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

I Arnt Åsvangs tredje hefte om 'Slekten Falch', er hele familien med efterslægt beskrevet og på side 46 finder man 'Otto Jørgensen, f. 20/9 1946'.Jeg har indtastet efterslægten til Anders Falch (Østensen) og Hanna Sofie Hansdatter, se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det jeg i sin tid sendt til Åsvang var etterkommerne etter Magdalene.Men det tilsier nok ikke at du direkte kan legge ut opplysninger om meg. Kan ikke se at det er gitt noen som helst bekreftelser at du kan legge ut opplysninger om levende personer i min familie.Hva har gitt deg den tillatelsen?Antar at du har kopier fra Åsvang? Har du innhentet tillatelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.