Gå til innhold
Arkivverket

[#16885] Peder Sørenson Kornbrekke


Gjest Arne Bue
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet noe om Peder Sørenson Kornbrekke. Han kjøpte et bruk på Hesså i Bjelland, Vest Agder i 1790 og var ifølge folketellingen i 1801 bosatt der da. Jeg lurer på hvem som var hans foreldre og hvor han kom fra.mvh. Arne bue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

For noen år siden kom jeg over det navnet under min slektsgranskning i Bjelland. Jeg lurer på om det hadde en forbindelse til Høvåg, jeg er ikke sikker, den kan være at jeg husker feil. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Siden det ikke er utkommet noen bygdebok for Høvåg hvor gården Kornbrekke finnes, må man gå systematisk frem her. Har foreløpig tatt med en oversikt over noen lenker som går direkte på Kornbrekke og Peder Sørensen. Ellers står han og familie nevnt i Bjelland Bygdebok, uten at svaret på hvem hans foreldre var er gitt der. Det gjelder forøvrig i denne bygdeboken svært mange som kom fra et annet sogn. Ved anledning skal jeg gå gjennom de aktuelle kirkebøker for Bjelland for å se om det står noen meropplysninger der. Det kan se ut til at det er familiære bånd mellom Hesså i Bjelland og Kornbrekke i Høvåg, pga. gårdsalg disse imellom.Imidlertid vil det være svært aktuelt å se gjennom (se nederste lenke) kirkebøkene for Høvåg. De finnes bla. på Statsarkivet i Kr.sand.S.Fra Rygh:1. Kornbrekke. Udt. kå2nnbrækk. -- Kornnbreck 1593.1/1. Kornnbrecke 1601. Kornbreck 1610. 1611. 1670.Kornbrech 1723.*Kornbrekka, sms. af korn n., Korn (og særlig Byg), og brekka f.,BakkeFT 1801,Kornbrække i Høvaag Sogn, Vestre Moland Prestegjeld, Nedenes Amt.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/websys.exe?n&08&0806&4&49&28>LenkeFT 1801, Hessaae (Hesså) i Bjelland Prestegjeld.LenkeKirebøker MINI for Høvåg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Vel - noen ganger er man opptatt med å finne frem opplysninger og venter noe med å granske dem.De etterspurte foreldre (Peder Sørensen 67 år og Anna Larsdtr. 58 år) til Søren Pedersen er jo allerede funnet i FT 1801, lenken til Hesså, inklusive deres barn (1 år) samt hans to søsken.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innlegg. Ser nå hvor mye bygdebøkene betyr for slektsgranskere, særlig for opplysninger som er før folketellingen i 1801. Håper det etterhvert kommer en for Høvåg. Jeg får prøve å tyde kirkebøkene for Høvåg litt nærmere selv om jeg er dårlig i gotisk skrift.mvh. Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.