Gå til innhold
Arkivverket

[#16894] Aamodt gård i Sel


Gjest Anne Lise Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johansen

Kan noen gi meg opplysninger om Aamodt gård, tilhørende Sel kommune i dag (Fron før ny inndeling) Jeg er ute etter eierskifte mellom 1801-1816. Gården var delt mellom to brødre (se tidligere innlegg) og jeg er interessert i nørdre Aamodt. Eieren i 1801-tellingen er Syver Thorsen, men noen år senere er familien bosatt i Skurengslien i Kvam. Har noen tilgang på protokollene over eierskiftet?Anne Lise Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Åmoté er delt i flere bruk allerede i middelalderen. Delingen etter rerformasjonen kan følges fra 1594. Nå 319.2. nørdre Åmoté og 319.1. søre Åmoté, samt 319.3. Rognerud, 319.13-14. Åmotrønningen og 320.1. Bråkålié (som inntil 1800 ble kalt Åmot). Hvorvidt gården ble delt mellom 2 brødre (på slutten av 1700-tallet?), vet jeg ikke, men gårdene har helt forskjellige eiere på f eks 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Takk for opplysningene, men alt dette visste jeg fra før. Jeg er mer interessert i event. skifter etc. fra tidsrommet 1801-16. De finnes sikkert enten (i kommunen) eller Statsarkivet,- så jeg skal legge inn en henvendelse der hvis ikke noen kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.