Gå til innhold
Arkivverket

[#16906] Kan Hem slekten i Saude følges fra svartedauen.


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

I rekke slektstre på Internett er forskerne innom Solve Ormarson Hem fra Saude ( født ca 1350) . Om han heter det 'Solve Ormsen og hans hustru Margreta avhendet til Nes kirke ved biskop Eystein halvottende laupsland i Hem 'i Loftzgarden som Midgarden er' og det var halve jorden. . Thore, prest på Saude, og to andre menn, kunngjør at Solve Ormson solgte 5 markebol i Loftsgarden i Epletveit i Brunkeberg Sogn til Torevil Torgeirson. (DN b.XI s.90)Denne Solve kan følges til våre dager, men tillegg finnes hans forfedre, blant annet om hans bestfar Borgar Vetrelidson Hem: 'Drept av Jon Sigurdson i 1336 på gården Lund i Sandsvær under en krangel i en arvesak (DN,I 239)' Mitt spørsmål er om noen har forsket,.. eventuelt skrevet noe om denne gamle slektsgren.Med vennlig hilsenTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Ingen som våger seg utpå her..../eller finnes det lite om slekten....Navnet HEM finnes også i endel slektstre fra Lardal/ Sandsvær trakten. Var dette helt adskilte slekter eller er sammenheng konstatert.Forøvrig skulle Margreta sin far være sysselmann i Skien ( ca 1380 ) Bjørn Torleivson fra Lindheim i Sauherad.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har litt om slekta på Lindheim fra DN II nr. 226 og 228.Tolleif og Bjørn SAxbjørnsønner og fra tråd 11683 Ingerid Saxbjørnsdotter gm Bergulf Aastesson på Merdin. Hun har jeg ikke kildebelagt.Bjørn Tolleifsson Lindem, Halvard og Lidvard.Jobber bl.a. med slekta på Merdin/Mæla men har ikke fått fulgt Lindemtråden noe mere enn det jeg nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hem må her betraktes som gårdsnavn, ikke slektsnavn, og dermed er det ingen umiddelbar grunn til å knytte forbindelser til verken Hem i Lardal eller andre av de utallige Hem-gårdene rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Litt søkt, folkene bodde i allefall på Hem i Sauherad, og som mange andre ble gardsnavn etterhvert påklistret som slektsnavn . Pr i dag snakker vi vel neppe om Hem slekta, men i den tid 1500 tallet var det vel ikke galt å kalle den så.....?Men så interessant har den tydligvis ikke vært for skribenter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er vel bare en ting å gjøre: sjekk aktuelle bygdebøker, gå på DN og Norske Gårdsnavn for å finne aktuelle dokumenter og så forsøke å dokumentere slekta selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I temaets første innlegg nevnes det at (slekta til) Solve (Ormson fra Hem i Sauherad(?)) kan følges til våre dager. Det hadde vært interessant å få utdypet dette av innsenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Legg merke til mitt første innlegg er formet som et spørsmål med håp om ytterliggere utdyping gjennom denne tråd.Utgangspunktet er altså at en anerekke tilbake til og før svartedauen som finnes i flere eksempler på Internett. Kildene til dette synes å være dels Birger Kirkeby ( Sauherad Bygdebok ) samt diverse rettsdokument.Jeg er altså ikke interessert i å bli satt på plass som konstruktør av denne rekke:1.Vetle Ogmundson Hem2.Borgar Vetleson Hemf. Nes i Sauherad, Telemark, yrke: Gardbruker på Hem i Saude, død 1336, Lund i Sandsvær, Buskerud. Drept av Jon Sigurdson i 1336 på gården Lund i Sandsvær under en krangel i en arvesak (DN,I 239).3.Ormar Borgarson HemHem f. Sauherad, Telemark, yrke: Gardbruker på Hem d. Sauherad, Telemark. Døde under Svartedauen sammen med sin mor og svigerinne.3.Solve Ormarson Hem. Hans kone Margretha kunne være datter til Bjørn Torleivson.4.Anund Ormarson Hem 5.Ormar Anundsen Hem 6.Aslaug Ormarsdatter Hem gift med Neri Hem født ca 1485 død før 15487.Sigurd Nerison Hem8.Gunder Sigurdson Hem9.Tallev Gundersen Hem Død ca 165010.Gunnhild Tallevsdatter Gift med Kristoffer Rollevson11.Kittil Kristoffersen 1633-169012. Rollev Kittilson 1659-172413.Olav Rollevson 1698-174014 Rollev Olavson 1724-180015. Bjørn Rollevsen 1760-1843Ætta starter på Hem gardene og ender på Klevar i Sauherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis Kirkeby bare presenterte navn som denne rekken, så blir den vanskelig for andre å kommentere. Den som vil kontrollere, må jo gjøre et stort arbeide først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg mener at det var Jon Hvitsand som opprinnelig satte opp denne slektsrekka. Var det ikke slik at Birger Kirkeby tok over arbeidet med Sauherad-bøkene etter at Hvitsand døde?Deler av slekta er vel også kjent under navnet 'Klevar'-ætta, som jeg mener å huske at Hvitsand i sin tid knyttet vår daværende kronprinsesse Sonja til. Dette var før jeg begynte å interessere meg for slektsforskning, men var det ikke en nokså hissig diskusjon den gangen?mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei igjenI leddet med Gunnhild Tallevsdatter og Kristoffer Rollevsen kan man istedet Kristoffer følges på farsiden ytterliggere 5 ledd tilbake via Klevar og Lindheim til Rollev Erlingson som døde på Søum i Sandsvær. Her ble vel ei linje som senere er meget omdiskutert, skissert videre av Finn A. Wang, til kongedreperen danske Rane Jonsen........*Dronning Sonja er ført inn i etterslekta til Kristoffer Rollevsens søster Bergit Rolfsdatter Klevar. 'Kilde : Smedal'. * Vdr Rane Jonsen kommer vel J.R.Ugulen med en artikkel snart i NST,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Enkelte vil vel ha det til at man via Annund Solveson Hem kommer til Solve Anundsen på Borge i Gjerpen. Han blir vel da en av stamfedrene til de mektige Borge og Meen slektene i Gjerpen.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Denne linja er vel ikke konstruert av Wang, men sannsynnligvis Hvitsand.I siste Jubileumstidskrift for Grenland Ættehistorielag 2003 står endel om Hem... Blant annet en interesant TEORI om kobling av nr 1 i denne ætterekken mot Ogmund Krøkedans. Artikkelen er nyopptrykk fra 1985, men det betyr vel at den koblingen fremdeles diskuteres idag.Sitat: Det er vansklig å finne hvem som er Borgars foreldre, men det har blitt hevdet at faren Vetle ( Vetrelide) giftet seg til Hem. Hvis vi går ut fra at Borgar, som overtok gården, var eldste sønn, kan vi i henhold til oppkallingsreglene gi farfaren navnet Borgar. La oss se litt nærmere på nevnet. Navneforsker Lind sier at det først dukker opp i Krøkedans slekta. Ridderen Agmund Krøkedans hadde sønnene Borgar og Hallkjell, og mye tyder på at denne Borgar ( også kalt Borgar sendemann) var far til Vetle på Hem. Etter tradisjonen skulle slekta på Hem ha kommet fra Vestfold, og det passer også med P.A. Munchs teori om at Krøkedans slekta hadde tilknytning til Grenland eller Skien. Et annet moment er at navnet Agmund ( Ogmund, Amund ) ble et svært vanlig navn bland Solve Ormsons etterkommere på Borge.'Så mitt spørsmål: Er det noen som har forsket mer vdr. denne interessante teori eller har kommentarer til innholdet. Har det dukket opp noe nytt etter 1985 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.