Gå til innhold
Arkivverket

[#16907] Elling Hanssen Høyer, hvem er hans forfedre.?


Gjest Inger Eide B
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide B

Søker å finne forfedrene til Elling Hanssen Høyer. Han var født 1778 (1772?) og finnes i Astafjorområdet. Han var gift med 1. Elen Kirstina Nilsdatter Rasch i 1803, Marskard/Skånland og 2. Anne Sofia Sørensdatter 1824,Engenes/Ibestad.Han døde i 1848, Engenes. Det var barn i begge ekteskap. Jeg har søkt overalt der det finnes Høyer - navn, men kan ikke finne foreldre. Etter navneskikken å dømme skulle det være en Hans Høyer et sted. Høyer - navnet finnes i Trondhjem- og i Bergensområdet.Har noen en ide om opphavet til denne mannen? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

I folketellingen år 1801 finner jeg kun een Hans Højer/Høyer, se Lenke- men Elling's far kan jo være død inden år 1801, eller han er ikke noteret med slægtsnavnet Høyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Men hvor er Elling Hansen Høyer i 1801-tellingen ?Jeg vil mene at han er identisk med den Elling Hansen, 23 år, der er tjenestekarl hos sognepræsten Michael Hegelund Kildal på Ibestad, se Lenke- her finder man også en tjenestepige Elen Nielsdatter, 25 år, der sikkert er identisk med Ellings første hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torleif Berg

Elling Hansen Høyer er omtalt i ASTAFJORD BYGDEBOK av Tore Meyer, utgitt 1992. Han er ganske utførlig omtal med sine to ekteskap og etterkommere, men hans foreldre er ikke registrert.I korte trekk finner man følgende om ham: Elling Hansen Høyer født 1778 i Bergen, død 1848 på Engenes i Ibestad. Han blei gift 1803 med Elen Kristine Nilsdatter f. 1776 i Marskard i Skånland, d. 1814 i Marskard. Familien bodde i Marskard og hadde 3 barn.Elling giftet seg på ny 1824 med Anne Sofie Sørensdatter f. 1790 på Kråkrø i Ibested, d. på Engenes i Ibestad. Familien bodde på Engenes og hadde 3 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Torleif. Mange takk for interesse for gåten Elling Hansen Høyer.Jeg er stadig på utkikk etter hans aner og det ser ut som om søket bør konsentreres om Bergenspmrådet.Jeg har forsøkt tidligere - uten resultat. Men det er mulig å se på hele Hordaland. Hvis noen har truffet på en Hans Høyer eller andre som kan passe inn i bildet, er jeg takknemlig for opplysninger. Hvor stammer opplysningen om at han kom fra Bergen fra? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Jeg har fått utskrift fra kirkeboken på mikrofilm for Ibestad der det for året 1803 er innført lysning for Elling Hanssøn Høyer og Ellen Christina Nielsdatter Rasch. Men jeg greier ikke å tyde alt som står der annet enn navnene som er svært tydelig skrevet og caverede P.K/H Wegner og Johannes Nielssøn Rasch?. Sistnevnte er Ellens bror. Er det noen som har tilgang til kirkeboken eller mikrofilmen og kan hjelpe meg med resten av innskriften for paret? Det ser ut som ekteskapsinngåelsen står litt lenger ned på samme side. Kopien er så dårlig at den ikke egner seg for scanning - tror jeg. Vil bli svært glad for hjelp. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Inger. Ser av filmkortet at det er lyst 1. 9/10-1803, 2.16/10-1803 siste 6/11-1803 hvor de og er coppulert. Det står vel noe sånt som (det som er leselig): Ungkarl Elling Hanssøn Høyer med pigen Ellen Christine Nielsdatter Rasch af Ibbestad for ægteskab med anden ittem? ? og ? udi den i loven forbudne slægtskabsleed caverede undertegnede ? P K Wegner (Peder Krog Wegner, klokker), Johannes Nielssøn Rask.Men sålangt , har jeg ikke klart å 'døpe' Elling Hansen (Høyer)i Bergen.Jeg har sett at Hans skal være ett Høyer navn men ikke klart å finne denne Hans i Bergen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk Terje for at du har greid å tyde det meste. Vi må vel slå fast at det ikke finnes opplysninger om Ellings bakgrunn i disse innførslene i kirkeboken. Jeg har søkt på alt som har med Høyer å gjøre i Bergen og omkringliggende distrikter. Jeg har også sett på Høyer i Rogaland og i Trøndelag - uten å finne en Hans Høyer som kan være faren. Lenke På denne lenken finnes det en Hans H i Christiania,kan han være en kandidat? Et forslag har vært at Høyer-navnet er hentet fra morssiden eller et slektsledd bak.Da blir det straks vanskeligere. I alle fall har jeg ingen flere ider til søk, men Elling kan jo ikke dukke opp av intet heller. Finnes det andre måter å nærme seg problemet på? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell D. Josefsen

Ad mulige kandidater til far. Det finne også en Hans Højer i Bergen som ble gravlagt 25.3.1790, 40 år gml i StJ. Aldersmessig kunne det passe bra om han fikk et barn (i eller utenfor ekteskap) på slutten av 1770-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger eide

Til Kjell. Takk for at du prøver å hjelpe. Jeg har etterlyst skifte etter denne Hans Høyer på arkivforum Lenke Men som du ser er det ingen opplysninger å finne her heller. Jeg har søkt på alle tenkelige måter i det som er utlagt i digitalarkivet uten å finne spor. Siden jeg har fått bekreftelse på at Elling er ført inn i kirkeboken med Høyer som slektsnavn, går jeg ut fra at det er riktig. Men jeg er obs på at det kan være mange andre forklaringer på dette og at faren kan hete noe annet enn Høyer. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell D. Josefsen

Hei Inger. Jeg burde vel ha skjønt at du allerede hadde oppdaget Hans Højer i Bergen. Uansett, jeg har fortsatt tro på at det er Bergen eller Bergensområdet Elling Hanssen Høyer kom fra. Grunnen til dette er et minne fra barndommen da min farmor fortalte om sin mors slekt. Henne mor (f 1854) var barnebarn av Elling og hans andre kone, og jeg mener bestemt å huske min farmor sa at en av morens forfedre opprinnelig var fra Bergen. Dette var lenge før jeg begynte å interessere meg for slektsgranskning (og nå er selvfølgelig de som kunne ha visst noe døde), men etter at jeg begynte å se på slektsleddene bakover har jeg alltid holdt Elling for den mest sannsynlige 'Bergens-kandidaten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Kjell. Så fint å høre at også du har Elling som ane. Jeg er etterkommer av Elling gjennom datteren Ingeborg, altså fra Ellings ekteskap nr 2. Og her har jeg et stort og tomt rom på slektssirkelen som jeg prøver å fylle ut.Det samme tomrommet har jo du! Nå er det to Hans Høyer som i alder kan passe som far til Elling, den ene i Christiania og den andre i Bergen. Disse to burde ha vært undersøkt nærmere, men hvordan? Må bli arkivbesøk! Er du interessert i e-postadr? Jeg er! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.