Gå til innhold
Arkivverket

[#16908] Dorthea Stockmann, død ca 1724 i Garder i Vestby


Gjest J. Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Nordheim

Dorthea Stockmann var i flg Vestby gårdshistorie 2. hustru til Cort Christopher Eriksen Scharnhorst (ca 1657-1730) på Kjærstad i Garder sogn i Vestby. I dokumenter er hun omtalt som 'edle og høyfornemme'.Er det noen som kan hjelpe til å finne hennes opphav?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje barnebarn av Christopher Hanssøn Stockmann (i Tønsberg?) som hadde døtrene Ellen (g. handelsborger i Tønsberg, Oluf Iversen Holch og senere Gjert Meidel) og Anne (g. rådmann i Tønsberg Jørgen Ibsen, stamfar til Flood-slekten) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Jeg har registrert Dorte Elisabet Stockman født ca 1700 Nordvie, Stange. Datter av Hans Adam Stockman født 1647 Stokke prestegård, død 1725, gift 2 med Anne Elizabeth Skacktavl død 1706. Hans Adan er sønn av Hans Christophersen Stockman født omk 1609, Stokke Prestegård, død 1675 gift med Apollone Hansdatter død 1668. Se http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/ og PresterHilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Dorothea Stockman skulle være 'edel og høyfornem' skriver seg vel da fra morssiden, ettersom det kan passe at Adam's 2. kone Anne Elisabeth Skaktavl var d. av Enevold Skaktavl (1627-ca.1702) og Dorothea Budde (skifte 1700) på Nordvi gård i Stange. Var hun ? (Her er det vel adel på begge sider).Hvem var Adam's første kone, og stemmer det at Dorothea Elisabeth døde som 24-åring i 1724 ? Hvordan kom Hans Stockman til Stange ?Stemmer det at Cort Scarnhorst's 1. hustru Helvig Mogensdatter Stoltenberg er søster av Maren Friis Mogensdatter Stoltenberg, g. Jens Jensen Lemvig, s.pr. i Klæbu ? Hvem var deres far, Mogens Henrichsen Stoltenberg i Tønsberg ? Og når levde Cort's 3. hustru Maria Sophia Rasch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg overså det i første omgang, men jeg har nok en opplysning som nok tilsier at Jan Sigbjørns tips om at Dorthea kom fra Stange er korrekt. Det viser seg nemlig at hennes 3. (av 5) barn het Hans Adam - altså etter morfaren på Stange.Cort Scharnhorst første hustru, Helvig Mogens/Monsdatter kom fra Tønsberg. Hennes far Mons Henriksen var rådmann og kirkeverge v Vår Frues kirke der, og også en periode borgermester (som hans far og farfar?). Han var etter mine notater gm Magnhild Jakobsdtr (ca 1627-1700). Helvig ble mor til 7 barn.Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

I Gjallarhorn nr 16/1996 Gjallarhorn 1996 har Torbjørn Steen-Karlsen en artikkel om Hans Henriksen Spar/Sparre. På side 184 er Hans Adam Stockman første kone Dorthe Elisabeth Raabensøe nevnt. Hun døde ca 1699 og begravet i Stange kirke. Det er dessuten referert til Norsk personalhistorisk Tidsskrift, 1. rekke bind 3 s. 211 om slekten Stockman. Hans Adam var major og rittmester. Se også Militærbiografier II side 449.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Trond Bergstrøm

Ifølge innlagte stamtavle over Hr. Christopher Hansens etterslekt i H.J. Huitfeldts artikkel i PHT, bd 3, 1882 var Anna Dorothea Stockman gift med Cort Christopher Scharnhorst. Anna Dorothea var født ca 1690 og døde 1724. Hun hadde en halvsøster Dorthe Elisabet født ca 1700. Om Cort: 'Han havde før været gift, formentlig med en Enke, efter hvem holdtes Skifte 13.10.1713 ...'.Jeg er selv etterkommer etter Anna Dorotheas søster Anna Elisabeth (også nevnt Anna Else).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Når det gjelder Cort Christopher Scharnhorst 1. hustru finnes ekteskapet nevnt i Sem Bygdebok under gården Manum. [url="http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie1/45.html>Lenke Jeg vokste forresten opp på nabogården til Manum, nemlig Skjelland under Aker i Sem. Jeg antar at det er Anna Dorothea død som Leutenant Scharnhorsts Hustru som er nevnt i Vestby Ministralbok i fra 1724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Jeg frisker opp en gammel tråd for å komplettere den med litt dokumentasjon. Her er skiftet etter Helvig Mogensdatters far Mogens Hendrichsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk07051696&gardpostnr=29&personpostnr=225&merk=225#ovre>LenkeHer er skiftet etter Dorthe Mogensdatter, søster til Helvig Lenke . Her står det at kaptein Scharnhorst er død. Dette er vel feil. Men det er tydelig at det ikke har vært kontakt med familien på lang tid siden Helvigs etterkommere ikke er kjent.Jeg har ikke klart å finne sikker dokumentasjon på at Helvig Elisabeth Cortsdatter Scharnholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Helvig Elisabeth Cortsdatter Scharnholt er vel da ev. eldste datter i Corts 2. ekteskap, og dermed ventlig født ca. 1713. Dette året skal også Gertrud Lovise være født.Cort's første hustru Helvig Mogensdatter Stoltenberg døde såvidt jeg vet i 1710, men skiftet ble ikke avholdt før 13 Okt 1713. (Var Helvig enke da hun ble gift med Cort ?).Helvig Cortsdatter ser ut til å være g. ca. 1735 (?) med Bertel Davidsen Rabe, som har en datter fra før. Helvig er ved sin død ca. 1749 g.m. Erich Nielsen Thue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Ser med interesse ny dokumentasjon som kommer fram.Det er vel fortsatt slik at det ikke kan konkluderes med at Helvig Elisabeth her var en Scharnhorst fra Vestby. Indisiene er likevel mange.Vestby gårdshistorie kaller Corts datter for Helvig Lisbet, fødselsår mangler, og hun føres opp som datter i Corts første ekteskap. Jeg antar at skiftene etter Corts to første hustruer er å finne i riksarkivet (trolig fra 1710 og fra 1724). Det ville likeledes vært interessant å sjekke korrekturen i originaldokumentet for skiftet etter Helvik 'Scharnholt'.Noen som har mulighet til slik dokumentsjekk? Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.