Gå til innhold
Arkivverket

[#16914] Missing link - Henrik M. Giertsen (1697-1766) til Eduard Barfred Giertsen (1827)


Gjest Inger Bjelke
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjelke

I en jubileumsbok utgitt til 100 års jubileet til Ed. B. Giertsen i Bergen, står det at stamfar til Giertsenfamilien i Bergen er Henrik Mathias Giertsen (1698 - 1766). Han var kapellan i Eidanger og senere sogneprest i Sund.Gift 1) Anna Elisabeth Monrad og 2) Marthe Dorothea Næss.Edvards foreldre skal være i følge DA1827 Aug 13 Sep 14 Barfred Edvard m Skipper Johan Christopher Giersin 11-56 Elisabeth Giertsin fød Hansen DomkirkenJohan Christoffer var 21 år da han giftet seg i 1818.Vet noen noe om forholdet mellom H.M.Giertsen og J.C. Giertsen.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Jeg har søkt i FT 1801 etter Johan Christopher Giertsen (Giersin)uten å finne noen som passer. Han skal være født ca 1796. Imidlertid finner jeg i FT 1815,Bergen, en Johan Christopher (i passende alder) boende sammen med Anna Elisabet (Giertsen) og Thomas Janssen.Anna Elisabet er datter av David Monrad Giertsen, som igjen er sønn av Henrik Mathias Giertsen.I FT-1801 Bor det ingen J.C. sammen med ekteparet Janssen. Thomas og Anna Elisabet gifter seg i 1795. I Undersøkelseskommisjonen 1804 - 1805 Bergen, oppgis det at Thomas ikke har sønner.Så hvem er Johan Christopher i FT. 1815? Og hvor var han i 1801?Noen som kan hjelpe?? Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Christopher Giertsen tok borgerskap i Bergen som skipper 15. april 1817. Da er det ikke oppgitt fødested. Vi finner ham rulleført i Ekstrarullen for Bergen under 11 rode og bokstav K2. Der står det at han var født 'Sælland i Slængeløse' 9. desember 1796. Han var ført i rullene første gang i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Takk!! Der løste gåten seg. Finner han i folketellingen 1801, i København, som sønn av Henrik Giertsen og Anna Brønstorph. Henrik er sønn av David Monrad Giertsen og J.C. bodde dermed hos sin tante Anna i 1815. M.v.h. Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Inger.Kom over innlegget ditt forleden og oppdaget at mitt (#6202) og ditt har felles knytninger. Jeg ser at du har vært i stand til å angi Anna Elisabeths far og farfar. Har du noe å tilføye utover det som du har oppgitt over? Jeg vet ingenting om hvor og når Anna Elisabeth ble født og hvem hennes foreldre var, om hun hadde søsken etc.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Hei. Jeg har funnet hennes far i boken Bergens stifts Biskoper og præster s. 302 Lenke. Her er søsken og foreldre omtalt. Hennes farfar Henrik Mathias Giertsen er omtalt på s. 294. Han var gift med Anna Elisabeth Monrad som var datter av David Monrad, prest i Gjerpen kirke fra 1701 til 1746. Det er en slekt med geistlige i mange ledd. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Gunn Kallekleiv

Hei, jeg hjelper en venn som heter Giertsen å finne slekten , vi har funnet tilbake til Johan c.Giertsen og Elisabeth Hansdatter . Nå lurer vi på om Inger har noe å dele med oss om slekten Giertsen .Med hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Giertsenfamilien som sådann har jeg ikke mye om. Men medlemmer av familien dukker av og til opp i periferien av medlemmer som er nærmere knyttet til min slekt. Men det jeg har kan jeg jo formidle videre. Send meg en e-post på ingerbjelke@hotmail.com så skal jeg se hva jeg kan få viderebrakt. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.