Gå til innhold
Arkivverket

[#16928] Skancke, Carl Jensen, Hoff, Toten, Bisp, Hamar, Hedmark


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg gjengir like godt min oldemors notater nedenfor. Kan noen fortelle meg noe mer om denne Carl Jensen (Skancke)? Det er foreløpig litt uklart for meg hvordan han kommer inn i min familie - det synes noe ulogisk at en katolsk prest har avstedkommet etterkommere...Oldemors avskrift av teksten til portrettet i prestegalleriet i Hoff kirke, Toten: 'Habenti plus dabitur (Den som har, skal gis). Anno 1489 blef Jeg Carl Jens Søn, er Riddermands Mand, Sogne Præst paa Toten, var her 10 Aar. Blef Bisp i Hammer. Døde i Opsloe Bispe Gaard 1502. Ført der fra til Hammer og begraven.'Oldemors notater: 'Hamarbispen Karl Jensen Skancke. Han maatte flykte til Land p.g.a. at Kr II (den annen) (som trodde han stod paa Huvudfats side). Karl paa Hov i gemtland, nævnt ca 1400. Ifølge tradisjonen Enger, gaar slekten tilbake til ca aar 1000 og opphavet skal være norsk. En hirdmann og en datter av Olav Haraldsøn. Hedmark slektshistorielags tidsskrift bind 3 side 80.'Hjelp! Jeg nekter å legge de gamles strev helt til side og begynne helt på nytt: Jeg vil gjerne lære, men også av deres feil. Jeg skjønner av pågående debatter at kongskoblinger stort sett er fantasifullt oppspinn. Jeg håper å få gode råd om videre lesning (har hittil valgt å ikke bestille oldemors angitte kilder, da jeg frykter at de vil være en omvei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det nyeste - og beste - om Carl Jensson og hvorvidt han etterlot seg etterkommere i det hele tatt finner du i en debatt i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift rundt midten av -90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Til Lars og geir: Denne typen henvisninger er akkurat det jeg trenger! VSHT ser ikke ut til å ha innholdsfortegnelse på nett, så alle tips om hvilke hefter jeg bør bestille er velkomne. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Mens jeg venter på de heftene jeg har bestilt av VSHT, synes jeg det passer å dele dette fra Geir Thoruds hjemmesider (http://home.chello.no/~gthorud/tvilsome.htm)'I følge 'tradisjonen' skulle Johannes Jensen Gaarder i Nordre Land være sønnesønn av biskop Carl Jensen Skancke i Hamar d. 1512, av Scankeætta fra Hackås (som av enkelte påstås å stamme fra bla. Harald Hårfagre). Johannes' far skulle være en Jens Carlsen på Landåsen. Dette har vært tilbakevist av mange forfattere, hovedsakelig fordi tradisjonen ikke er dokumentert. En artikkel i Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift hefte 1-94 (side 14) opplyser at den andre bokstaven Johannes' segl er en P, R eller B, og ikke en I (= J) for Jensen. (Artikkelen spekuler i om Damøy, kona til Oluf Lodinsen Aas (Landåsen), kan være barnebarn av biskop Carl.) Jeg har avsluttet denne grena av treet med Johannes (og Damøy).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

... men far til bispen er vel væpner og jordeier i Hov, Hackås, Värmland, Jens Karlsson Schancke (død 15 Mai 1430), g. Ragnhild Kjetilsdotter (1380-1445) fra Sunne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Endelig fant jeg det jeg har lett etter. I Genealogen nr 1/1997, gjengitt i genealogi.no på nett: Lenke. Dette er en anmeldelse av Roger de Robelin, og inneholder en mengde henvisninger til ulike debattinnlegg omkring Skanke - også Karl Jensson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Robelins bok bør vel brukes med en viss forsiktighet, da jeg ikke kan se at alle koblingene der er like godt underbygd. Jeg sendte for flere år siden et brev til forfatteren med spørsmål om hva han bygde på i 3 konkrete tilfeller, men fikk aldri noe svar. Jeg har heller ikke sett at han har svart på det som ble nevnt i anmeldelsen i Genealogen 1/97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Selvsagt har boka svakheter. Men det er jo bare tøys å starte eller fortsette debatter omkring slektene Skanke, Skunk etc etc uten å ha lest de Robelins bok, manglene og feilene til tross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har da slett ikke sagt at de Robelins bok ikke skal leses, men da mange har for vane å skrive av det de kommer over uten å sjekke gehalten i det, syntes jeg det var på sin plass med en liten advarsel. - Det er da nok uetterretteligheter som florerer på nettet, synes du ikke, Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, fryktelig mye. Og de Robelins bok er ikke helt fri den heller, men et utmerket startgrunnlag. Feilene på nettet vil aldri bli rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.