Gå til innhold
Arkivverket

[#16929] Blekastad i Sel før 1800


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Sigurd Person Blekastad 1717-1747 gm Mari Imbretsdotter Skår f.ca.1720-d.1800. Hvem var foreldrene til Mari ?Deres eneste sønn Per Sigurdson Blekastad 1747-1828 gm ei Anne Hansdatter f.ca. 1748-d.1831. Hvor kom denne Anne Hansdatter fra ? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I folketellinga for 1801: på Aamodt, Sel: Peder Syversen, 54 år og Anne Hansdatter 53 år. I de digitaliserte kirkebøkene for Vågå (Norddalsarkivet): Peder Syversen f 1747, far Siver Aamodt, Anne Hansdatter f 1748, far Hans Torgersen, Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mange takk for hjelpen. Det er over 10 år siden jeg lette i kirkebøkene derfra. Vil låne dem på ny, i håp om å komme videre, i hvert fall på Hans Torgersen, Sel. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I mine notater har jeg skrevet at Anne Hansdtr. g. 21/08-1768 m. Peder Syversen Blekastad, var datter til Hans Torgersen Gården (ca. 1718-1791) og hustru Marit Guttormsdtr. (ca. 1723-?)fra Ellingsbø i Heidal.Videre har jeg notert at Hans (som i sin tid kjøpte Gården på Selsverket) var fra Åsåren, sønn av Torger Rasmusen Åsmundstad (død juli 1753) som via ekteskap med Berthe Syversdtr. Åsåren (ca. 1678-1742) ble eier av Åsåren øvre i Sel.Torger var sønn av Rasmus Torgersen Åsmundstad og hustru Marit Paulsdtr. Harildstad, begge Kvikne i Nord-Fron.Berthe var datter av Syver Pedersen Åsåren og hustru Sigrid Fredriksdtr. Selsjord, begge Sel.Dette er ikke dokumenterte opplysninger, og bør brukes kun som et arbeidsnotat videre på Hans Torgersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I mine notater har jeg at Berte Syversdatter d.y. Øvre Åsåren, datter av Sigvart Pedersen Øvre Åsåren og Sigrid Fredriksdatter Selsjord, var gift med Ola Sjugurdsen Søre Veggum (ca. 1661 - før 1708), og at det var skifte etter henne i 1731. Er det snakk om to Berte Syversdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Trond; Etter en del 'bladring' i gamle notater, men da på Veggum-slekt, fant også jeg det samme som du har notert, altså at Ole Syversen Veggum søre var gm Berthe Syversdtr. d.y. Åsåren øvre.Ettersom denne Berthe var 'd.y.', må hun være lillesøster til den Berthe som overtok etter faren på Åsåren øvre sammen med ektemannen Torger R. ÅsmundstadDessuten fant jeg også et notat om at foreldrene til Syver Pedersen Åsåren øvre (far til Berthe d.e. og Berthe d.y.) var Peder Olsen død før 9. mai 1665 da det var skifte etter ham, og Bergithe Andersdtr. død etter 1670.Jeg vil nok en gang understreke at dette er opplysninger jeg ikke har sjekket mot primærkilder, og ber om at de brukes deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

Aud, - may I trouble you to ask if Syver Torgersen Åsåren f. 1705 Harildstad ( and father to Marit Syversdtr f. 1748 who married Anders Syversen Veggum) would also be one of the sons of Torger R. Åsmundstad and Berthe Syversdtr d.e. Åsåren and so a brother to Hans Torgersen Gården (1718-1791)? Thank you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I mine notater står det videre at Sigrid Fredriksdatter Selsjord sannsynligvis var datter av Fredrik Olsen Selsjord (ca. 1604-1680), oppsitter på Selsjord og Birgitta Sjugurdsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, nettopp. Dette underbygger jo ytterligere at Syver og Sigrid på Åsåren øvre hadde ei datter Berthe d.e. og ei datter Berthe d.y. - for at både farmoren og mormoren skulle bli oppkalt.Marilla;To Torger Rasmusen Åsmundstad and Berthe Syversdtr. d.e. Åsåren øvre, I have listed only 3 sons: Syver born 1705 - father to Marit who married Anders Syversen Veggum, Peder born ca. 1712 - came to the farm Moen, and Hans born ca. 1718 - came to the farm Gården.As you see, your supposition about Syver Torgersen Åsåren corresponds to the informations I have.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.