Gå til innhold
Arkivverket

[#16932] Simon Ellefsen - hugenotter i tvillingrikene Danmark og Norge.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Til Simon Ellefsen.Siden du må ha gjennomgått et stort kildemateriale, kan du kanskje svare på noen av mine spørsmål.Jeg har lest at Fredricia/Jylland ble et fristed for hugenotter i Danmark. Finnes det noen oversikt i danske arkiver over de som fikk opphold der? Finnes det skriftlige kilder i Danmark som viser at hugenotter fikk opphold i Norge, og i tilfelle finnes det oversikt med navn?Er svært takknemmlig for svar da jeg på mange måter har prøvd å finne noe her i Norge uten resultat. Kanskje er Danmark løsningen.Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Tore. ja, jeg er forsåvidt enig. Men jeg har forsøkt å få svar på dette før, men uten resultat av noe slag - vel å merke ikke her i dette forum. Da tenkte jeg at en løsning kunne ligge i Danmark og siden Simon Ellefsen har så stort kildemateriale, så kanskje, kanskje...Det er selvfølgelig fritt for alle som har bidrag og jeg er kjempetakknemmlig for noe som kan hjelpe meg videre. Alle svar fra digitalforumets brukere er interssante.Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ta kontakt med Simon E. pr. epost.Ellers er feltet interessant. Det omfatter imidlertid ikke BARE hugenotter, men vel også protestanter fra andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Inger Eide, sakens kjerne (*min* saks kjerne), er ikke at noen skulle være utelatt til å *svare*, eller at noen skulle føle seg utelukket fra å lese temaet du åpnet. Problemet knyttes til det å navngi meddebattanter eller nålevende personer i tittelen på temaet. Hva om noen åpnet et nytt tema som het 'Inger Eide - hva driver du med?' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei dere. Ja, jeg skjønner problemet - endelig. Men ser at andre søker etter personer her på forumet og tenkte at det gikk an.Nå er ikke jeg noen kjendis her - det er visse andre etter det jeg forstår. Men hvis noen vil etterlyse meg for å spørre om slekt, så ok.Nå håper jeg at vi vender fokus mot spørsmålet mitt for å se om det er kildemateriale om hugenotter og andre ( hugenottene var jo protestanter i ordets rette betydning) enten her til lands eller i Danmark. Jeg har jo pløyd gjennom en del slektsopplysninger og om den eller den står det at vedkommende er hugenott. Men det er ikke flere opplysninger. Det er dette jeg ville ha nærmere belyst. Håper at noen har mer om dette.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er ikke overbevist om at du forsto problemet, Inger. Privatpersoner skal *skjermes* av personvernhensyn, og da må eventuelle kjendisfaktorer vike. Lars Øyane er tidligere utspurt på tilsvarende måte (for 2-3 uker siden), og da reagerte jeg på samme måten (men han syntes det var ok). Den ansvarlige redaktøren burde egentlig fjerne temaer der nålevende personer synliggjøres i tematittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det kan være en oversiktelig info å lese følgende:LenkeNavn på privatpersoner, som beskrevet i forrige innlegg, er totalt unødvendig og må ikke forekomme.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.