Gå til innhold
Arkivverket

[#16937] Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Hei Rigmor!Takk for tilbudet med dokumentasjonen, jeg tar gjerne imot det. Det er jo en ganske interessant familie om vi ser på hele kjeden fra Anna Zeitloses aner og etterkommere.Takk til Anders, jeg lurer på om min oldemor viste att hun var 7-mening til Bjørnstjerne ;-)Jeg har sett på Internet att det er litt forskjellig oppfatning om en del av anene i Tyskland. Den direkte linjen Schweinsberg virker klar, men på sidene er det fortsatt litt uklart for meg hva som gjeller. Biblioteket her i Göteborg har noe litteratur om Tysk adel, når jeg får tid skall jeg se litt i den.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Rigmor: Hva het de 2 barna (av totalt 7 ?) som ikke er nevnt hverken i innlegg 50 el. 49 ? Når er Anne Sophie Micaelsdatter Berg født/døpt ? (g. Christian Vestrum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til Jan Waage, innlegg nr. 47. Jeg har scannet de aktuelle sidene, så jeg har dem på fil. Legg ut e-postadressen din så skal jeg sende dem. Hele boka kan sikkert skaffes på fjernlån i ditt lokale bibliotek eller kanskje kjøpes fra Toten historielag, hvis de har noen igjen.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Til: Øystein Brennsæter, Moi, 28.4.2006 10:29 (53) Hallo Øystein: Tusen takk. Det var alltfor mye. Min hustru har ringt til Toten og vi kommer til å kjøre dit opp om ikke så lenge. Vi tar med fotoapparat. På Toten ser Folk ut til å være aktive og interesserte i saken vår.Dessuten. Sentralt i slektene våre står Judith av Flandern AD 1033-1093. Hun var gift første gang med Tostig Godwinson av England. Han falt ved Stamford bridge sammen med Harald Hårdråde i AD 1066. Her finnes flere norske og danske konger, Birkebeinerne og stor etterslekt. Judith var gift for andre gang med Herzog Welf IV an Baiern. Her finnes våre slekter og, har jeg hørt, over en million etterkommere i mange land. epostadressen min er: jawaage@online.no mvh, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Øystein Brennsæter, Moi, 28.4.2006 10:29 (53) Hallo Øystein: Tusen takk igjen. Jeg holder på å skrive ut. Forsendelsen pr. email var velykket. Tusen takk. mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Veldig interessant informasjon, også for en ikke totning.Ett par spørsmål. Hvor mye kan man se av det som var på gården når Knud og Anna levde? Anna ble begravd ved Hoff kirke, er graven fortsatt synlig?Jeg har funnet en god del om Annas bakgrunn på tyske Internet sider, det behøves sorteres og kontrolleres, men så snart jeg har noe som virker fornuftig skall jeg gi beskjed.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Judith Balduinsdtr. van Flandern var gift med Welf I Azzoson von Bayern født 1030 død 09.11.1101 på Kypros og Tostig Godwinson Jarl født ca. 1025 død 25.09.1066 Stamford Bridge, England.Hennes foreldre var:Balduin IV Arnulfson van Flandern far og mor Arnulf II Balduinson van Flandern Rosela Berengarsdtr. di Italiaog Eleonore Richardsdtr. de Normandie far og mor Richard II Richardson de Normandie Judith Conansdtr. de RennesSe Stewart Baldwins hjemmeside:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Jan Waage, jawaage@online.no, Horten, 29.04.2006 09:56 Til: Per Nermo, Ekeberg, Oslo, 28.4.2006 23:44 (59) Hallo Per: Jeg har notert: Judith av Flandern (ca. 1033-03. mai 1093 ?); Far, greve Baldwin IV av Flandern (ca.980-1035). Mor, grevinne Eleonore av Normandie (ca. 1010-?)Ektemann 1. Tostig Godwinson, Earl of Northumberland, (ca.1025-1066). Mye etterslekt. Sønn Skule Tostensson Rein Kongsfostre, går videre til Norge.Ektemann 2. Herzog Welf IV von Baiern, (?-?) ble Herzog av Baiern i ca. 1070. Mye etterslekt. Sønn Heinrich der Schwartze, går videre til 'våre'.KOMMENTARER: Slektene går langt bakover. Til Karl den store, Merovingerne, Romerne med Cæsar Theodosius Flavius (346-395) gift med Aelia Flavia Flaccilla, keiserinne i Spania, Ostro og Visi-Gotherne, Egypterne og lengre.Jeg har lest at fagfolk tok DNA prøver bakover i tiden og kom til at 'våre' slekter startet tilværelsen for ca. 60 000 år siden. Med generasjonslengde på ca. 25 år gir dette ca. 2400 generasjoner bakover. Mennesker før har visst falt fra etterhvert .Den praktiske betydningen for oss på denne jord er at vi alle er i samme familie. Vi bærer gener fra tidligste tider i oss, men 90 % av disse genene skal visstnok være passive, sier de som har 'greie på' det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Bare en replikk til siste innlegg, omenn det er noe på siden av tema: Er det nå så sikkert at Skule Kongsfostre var sønn av Tostig jarl? Sønn av Judith var han definitivt ikke, og hos Snorre heter det vel opprinnelig bare at han var av god engelsk ætt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Til: Lars Løberg, Oslo, 29.4.2006 12:39 (62) Jeg er meget takknemlig for ditt spørsmål. Tusen takk for det. Kildene mine har jeg sjekket nøye men faktisk ikke fått noe klart svar om eventuelle feil ennå. På de nevnte personene forsket jeg sammen med flere andre i Luster i 1995 og vi kjørte oss fast i uklarheter. Vi skrev ned flere spørsmålstegn som vi aldri fikk svar på. SPØRSMÅL reiste vi om: Gudrun Nevsteinsdatter, Sigrid Tordsdatter, Judith av Flandern. Se notat ved Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, Nr. 1, side 345. Tidsskriftet finnes ikke hos meg lenger og jeg har glemt hva som står i det. Jeg tok likevel sjansen på å skrive at Judith av Fladern var mor til Skule Kongsfostre av mangel på noe bedre. Du er den første som var vennlig å påpeke en mulig feil. En grunn til at jeg la genealogien min på nettet var for å få tilbakemeldinger. Andre usikkerheter er Harald IV Magnussøn Gille, hans datter Margrethe som giftet seg med Jon Hallkjellson Blindheim, og dessuten kong Sverre. Norgeshistorien på denne tiden var uklar og rotete etter min mening og sikkert også full av feil.Ingen ting er sikkert i genealogi/slektsforskning. Det er ikke lett å VITE hvem som er et barns biologiske far. Nøyaktig bokføring av fødsler, familieforhold og død ble slett ikke alltid gjort.Det er mulig at Snorres Kongesagaer lider av samme utilstrekkeligheter. Man bør omgås all genealogi/slektsgransning med aller største skepsis og dobbeltsjekke som vi gjør nå. Det er ikke alltid man får klart, sikkert svar.Jeg kommer ikke til å gjøre forandringer med mitt uten å sitte med et sertifiseret, datert og underskrevet dokument i hånden. Tusen takk for tilbakemeldingen.DNA-tester er det sikreste/eneste brukbare middel i genealogi.Med vennlig hilsen, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei, Tilbake til 'moderne tider'. Litt mer om Knud v. Hadelns aner. Jag har registrert følgende informasjon:Foreldre til Knud v. Hadeln: Christian v. Hadeln og Else UrneBesteforeldre: Lorenz v. Hadeln og Be©ke v. Reimarsh(a)usen Beckes foreldre: Christoph v. Reimarshusen og Margarethe v. Rönne.Alle ovenfor med kilde: 'The Landmark Family Genealogy Project' [url="http://home.no.net/mikegl/fam06015.htm>http://home.no.net/mikegl/fam06015.htmMargarethes foreldre: Claus v. Rönne og Margareta Brummer.Claus og Margareta omtales på sideVR088 på denne siden Lenke Startsiden for denne beskrivingen om v. Rönne familien finnes her Lenke Det er også en amerikansk side med samme informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Løberg, 62:) Hvordan/hvorfor er det 'definitivt' at Skule Kongsfostre ikke var sønn av Judith av Flandern, g.m. Tostig Godwinson ? Hvis han nå var sønn av Tostig, var han i så falle f. før eller etter at denne ble g.m. Judith ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Per, innlegg 52. Anna Sophie Michelsdatter Hichman ble dpt. 25. Trin 1725 Fluberg.De andre barna som ikke er nevnt er: Ove (?) Daniel dpt. 10.mars 1717 Fluberg. Men, jeg tror ikke han er sønn av Michel Taraldsen Midtberg. Iflg. Paul A. Buskums utlagte sider over døpte i Land kalles han bare Daniel. Født utenom ekteskap og kun morens navn nevnes. Jomfru Anne Marie Tobiasdatter Hichman.Når han gifter seg 20. juni 1747 med Siri Tollefsdatter Fald skrives han som Daniel Michelsen Mitteng. (Sikkert feil for Midtberg) I artikkelen fra TOTN står skrevet at han ble født utenom ekteskap, og døpt i 1717, at han ble gift og fikk en sønn Nils som kom til Biri, men døde barnløs der.Ove (?) Daniel og Siri Tollefsdatter Fald fikk tre barn. 1.) Tobias dpt. 28.februar 1748 Hoff krk. Land.2.) Sofie Eleonora dpt.16.juni 1750 Hoff. Hun døde 4 år gml. 20.juni 1754 Midtberg.3.) Nils ble dpt. 2.påskedag 1753. Sønnen Nils ble gift med Ingeborg Larsdatter Homer 3.april 1777 i Biri. De fikk ihvertfall 2 døtre Anne Maria og Boel. Førstnevnte døde bare 10 dager gammel og sistnevnte 3 år gml. I FT 1801 bor Nils og Ingeborg som føderådsfolk på gården Melby.Ove (?) Daniel døde 8.mai 1754 og skrives også da som Daniel med bosted Midtberg.Barn nr. 2 som manglet var Berte Maria Michelsdatter Hichman dpt. 2. februar 1723, Hoff. Hun ble gift med Alexander Jørgensen Evang (1733 Vestrum, Toten - 1794)Men, Anne Marie Tobiasdatter Hichman får også en datter Elsebeth dpt. 21. Trin 1720 utenom ekteskap. Far til denne Elsebeth var en løytnant Nesbary.Anne Marie Tobiasdatter Hichman ble gift med Michel Taraldsen Midtberg 27.februar 1722.Det gjenstår da 6 av barna som ble født i det ekteskapet. Berte Maria, Anna Sophie, Lisbet Catrine (min ane) Margrete, Mari og Tobias.Ellers er det kommet inn mye interessant i debatten.Med mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)I innlegg 40 nevner jeg at Agnes Dorothea von Buseck kan føre sine aner tilbake til kong Olav den hellige i flere linjer´.Artikkelforfatteren skriver ikke mer enn dette, og jeg lurer på om noen andre har mer informasjon.Mvh. og *Smil* på en regnværsdag i Drøbak fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Underlige innlegg du hadde her Jan 69 -70.Det er jeg som var trådstarter til denne debatten, og bør vel således også kunne stille spørsmål. Eller?Ut ifra det du har liggende ute kan jeg ikke se at du har noe om Agnes Dorothea von Buseck som kan føre sine aner tilbake til kong Olav den hellige i flere linjer.Som du sikkert har sett har jeg nøyaktig den samme linjen som din kone.Vestoppland slektshistorisk tiddskrift nr. 1, 2006 side 62 - 63 av Herman Nettum.Tillegg og rettelser. Harald Hårfagres etterkommere - Tidsskrift TOTN 1976.Eversteinerne faller bort.Stamtavle V nr. 45: Ludvig Albertsen, død kort tid etter 29.juni 1328, gift med Else Pedersdatter, hadde riktignok en datter Margrethe nevnt 1346, men det kan ikke bekreftes at hun var gift med Jens Jensen (Johannesen) Grubbe slik det står i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind I og i 'Vore fælles Ahner', gjengitt i bind 3 av Norsk Personalhistorisk Tidsskrift utarbeidet av genealogen Christopher Morgenstierne Munthe.Stamtavle VI nr. 54: Johanne Andersdatter gift med Niels Ovesen til Asdal etc. var trolig ikke datter av Anders Albertsen Everstein slik det står i Mogens Bugge: 'Våre forfedre'. Anders Albertsen er i de nyere kilder oppført med kun èn sønn. Albert Andersen som hadde fire barn - Altså ingen søster Johanne eller andre søsken.Kilder for rettelsene: S. Otto Brenner: ' Nachkommen Gorm des Alten', 2 utgave 1978 og Europäische Stammtaffeln, Neue Folge, Band XVII (1997), Tafel 83Ha en fin dag! * Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

I innlegg 49, bekreftet i innlegg 50, står det om Christian Nielsen Vestrum (en av svigersønnene til Hickmann på Midtberg) at han døde i Land i 1783. Dette er en ane som jeg har strevd med å finne data om, i hvert fall for siste del av av livet hans, så det var en nyttig opplysning.Hva var datoen for dødsfall/begravelse, og finnes det noen kildehenvisning (kirkebok for Land ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tor Olav :)Det står bare at han var f. 1737 og d. 1783. Vestoppland Slektshistorielag har ikke lagt ut døde i denne perioden foreløpig.Her vil du finne vielsen deres 1763 og dåpen til datteren Marie i 1764 og sønnen Niels i 1767. http://www.slektshistorielaget.no/Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.