Gå til innhold
Arkivverket

[#16937] Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg har selvfølgelig lest innleggene Per. Spørsmålet blir vel om mine funderinger i innlegg 94,og mitt innlegg 115 med link til Kokkedal, dets eiere og historie kan ha noen rot i virkeligheten.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg konstaterer at innholdet i innlegg 94 og 115 harmonerer med det jeg antyder i innlegg 104 og 105. Tipp-olde-forholdet til Eberstein er jo det mest tvilsomme punkt her, dernest om Johanne Andersdatter I (mor til Anders Nielsen Panter), var søster av Albert/Albret Andersen Stenbrikke, som eide Kokkedal i 1386. Noe grunnlag for ytterligere kommentarer til dette har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Bare et spørsmål til Olav Helge Angell.Du har jo vært og besøkt borgen Schweinsberg. Vi sitter og prøver å finne ut av hvor på kartet, men klarer ikke finne hverken Hessen - Schweinsberg eller noen ting.Hvor i Tyskland skal vi? Har du mulighet til å guide oss videre?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Andreas :)Vi fant ikke ut av det likevel vi. Har kartet foran oss, og prøvde med utgangspunkt i Marburg, men vi finner ikke Schweinsberg eller Kirchhein som det står i kjørebeskrivelsen for å finne Schweinsberg.Vi har visst plutselig fått litt tungt for det gubben og jeg.Takk skal du ha. Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Vet ikke om jeg forstod deg rett, Rigmor, men hvis du ikke finner det, kan jeg beskrive hvordan jeg fant det:1. Jeg gikk inn paa http://maps.google.de/maps2. Skrev Schweinsberg i sökefeltet3. Jeg fikk da opp tre alternativer, og valgte 'Schweinsberg, Marburg-Biedenkopf, Hessen, Deutschland'.4. Jeg fikk da opp kartet med Schweinsberg. Hvis du zoomer litt ut, ser du at Kirchhain ligger nord for Schweinsburg, mens Marburg ligger i retning vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Borgen ligger i nærheten av Kirchhain og Amöneburg, midt imellom Kassel og Frankfurt am Main. Straks nord øst fra Wetzlar. Denne lenken går til kart over området [url="http://www.mapquest.com/maps/map.adp?formtype=address&country=DE&addtohistory=&address=&city=am%C3%B6neburg&zipcode=>Lenke .Denne lenken gir også litt informasjon om hvordan du finner fram til Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk Andreas :)Nå fikk vi det til. Vi hadde første gangen gjort som du beskrev på 1. - 2. og 3., men fikk da bare opp en rød boble, så fant vi endelig ut av at det gikk an å zoome, etter ditt siste innlegg.Med god hjelp fra deg, kan vi nå fortsette planleggingen.Mange takknemlige *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Elin og takk for innspill fra deg :)Det er virkelig synd at man ikke kan besøke borgen fra innsiden. Det samme gjelder for borgen Hermannstein, som også er blitt omgjort til privatboliger.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Et spørsmål til navnet:Jeg ser at samme personer vekselvis kalles von Everstein og von Eberstein. Er dette samme slekt?Eller var det slik at de het Everstein i Tyskland og Eberstein i Danmark?Her er våpenet som Brenner har avbildet for Everstein i 'Nachkommen Gorms des alten:

bilete0884.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Anders :)Artig å se. Den øverste er da veldig lik det norske riksvåpenet. Mangler bare øksa. Eller?Det skulle vært artig om man fant våpenet til Stenbrikke. Munthe omtaler han som av en forøvrig litet kjendt jydsk slegt med et kors i våpenet.Fra Kokkedals historie sier den at den første kjente eier (Anders Aagesen Stenbrikke) er en jysk adelsslekt.Våpenskjoldet er et korsdelt skjold og hjelmtegnet to vesselhorn, besatt med tre påfuglfjær på hver spiss.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg vil bare minne om at de to våpenavbildningene som er gjengitt i innleggene ovenfor, er nyere tids rekonstruksjoner og 'normaliseringer'. De våpnene som personene selv brukte kan variere - til dels ganske mye - fra person til person selv om hovedmotivet er hentet fra et felles våpen som 'slektsvåpen'. De virkelig førte våpnene kan eventuelt finnes i segl, malt i kirker eller på gjenstander, brodert på tøy, gravert i glass og metall osv.For øvrig er løven et av de mest populære dyrene i våpenskjold - hos kongelige, adelige, byborgere og andre. Vi har store mengder våpen fra personer med løver, både opprette og i andre stillinger.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Den lenken som er til Stenbrikke, er et typisk eksempel på uhistoriske avbildninger av våpen. På nettstedet er til og med gjengitt nyere normaliserte tegninger som om de var brukt av bestemte enkeltpersoner. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg takker så mye for innspill.Med hånden på hjertet, så forstår jeg ikke så mye av det.Det presenteres først et våpen av Eberstein. (En løve som har mye til felles med Norges riksvåpen iflg. det jeg ser).Deretter et våpen med en anderledes løve enn den foregående. Er det slik å forstå at Ebersteins våpen ikke så slik ut?Så linkes det til Panter, hvor det igjen er en rutete ( brikker - Stenbrikke?)løve.Jeg hadde da kanskje forventet en panter.Deretter til Stenbrikkes våpen? Et enkelt kors.Hvis dette som er gjengitt er avbildninger, nyere tids rekonstruksjoner og 'normaliseringer', hvordan kan jeg da finne ut av hvordan det opprinnelig så ut, og hvem brukte hva?Kan man ut ifra hjelmbeskrivelsene også finne ut av hvilke slekter de tilhørte? Det er jo enormt mange som brukte vesselhorn.Jeg er helt uvitende når det gjelder dette, og svært takknemlig for rettledning.Vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis vil vil se best hvordan våpnene var, bør du slå opp de seglverket 'Danske adelige sigiller' som finnes i flere ulike bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for tipset Tore :)Så lenge det er snakk om flere ulike bind, er det da noen oversikt over hvem som befinner seg hvor i de forskjellige bindene?Dette spørsmålet med tanke på bestilling fra biblioteket.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Anders :)Morsomt.En ser jo at det går ut på det samme. De tre sprikende klørne, de tre taggene på hodet, Halen er heller ulik den i det første våpenet, men tunga mangler.Takk skal du ha.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det skulle vært skrevet: `Halen er heller IKKE ulik den i det første våpenet´.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Den er grei Anders :)Jeg trodde kanskje at det var forskjeller mellom disse løvene, ( utforming, øks e.l) noe som igjen fortalte mer om hvilken slekt det deide seg om, og at hver slekt hadde sine våpen med forskjellig utforming.Løve, Panter, Ørner, Fuglehode....Men, nå vet jeg det at` En løve er en løve er en løve... ´*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.