Gå til innhold
Arkivverket

[#16948] Bygdebøker Flesberg


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Finnes det bygdebøker for Svene sogn i Flesberg. Jeg er interessert i å vite mer om personene som i tellingen for 1801 bor på gården Trollerud Frie Gods.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Berit. Av indeksen kan jeg ikke finne Trollerud. Det er et bind nr. VII av bygdeboken som ikke er ferdig skrevet og det kan jo være den boken jeg trenger.De jeg er interessert i er Knud Olsen og Ragnhild Jokumsdatters foreldre. I 1865 tellingen bor Ragnhild Jocumsdatter i Sandsvær og er da enke. Hun er født i Flesberg ca. 1810 og jeg lurer på om hun kan være datter av Jocum Olsen som i 1801 tellingen er 19 år og bor på Trollerud i Flesberg. Hennes sønn Ole Knudsen Thonhaugen er min manns linjeMvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket O.Rygh Norske gårdsnavn, og funnet følgende:Trollerud gnr. 135 ligger i Hedenstad sogn i Sandsvær, og Trolsaas gnr. 132 ligger i Svene sogn i Flesberg.Så det er nok ikke så rart at du ikke finner det i Flesbergbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Berit. De menneskene jeg ønsker opplysninger om er i 1801 tellingen oppført slik:Amt: Buskerud, Prestegjeld: Flesberg Sokn: Svene, Gard: Trollerud Frie Gods.Ole Knudsen, 54 år, gift 1 gang, mestersmed ved Sølvverket. Hans kone er Ragnhild Jørnsdatter, og de har barna Jokum, Ole og Marthe-Kristine.Er det da skrevet feil navn på gården i tellingen. Er det noen som har opplysninger om dette ?Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Berit. Har akkurat hatt en telefon fra forfatteren av bygdebøkene for Flesberg. Han opplyste at jeg var på rett vei, og at gården heter Trollerud. Bok nr. VII er ferdig til jul og der vil alle opplysningene jeg trenger være.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Her er litt fra de gamle bygdebøkene for Flesberg.Flesberg - frå dei eldste tider til no, bind IV, av Tov Flatin (1947)s.213 Toenhaugen u.Toen Ola Knutsen Stuvstad g.1797.m. Gunhild Olsdatter Kolkin barn: 1. Knut Olsen Toenhaugen g.m. Ragnhild Jokumsdtr. Lindbu 2. Herleik Olsen Toenhaugen g.m. Ingebjørg Jonsdatter Foss 3. Jorunn Olsdtr. Toenhaugen g.m. Kristen Jakobsen Haugen 4. Ola Olsen Toenhaugens.175 Bjønneskyttarplassen u.Lindbu (også kalt Jokumplassen) Jokum Olsen Trollerud g.m. Ragnhild Olsdtr. Lindbu barn: Marie, Berit, Jokum, Anne, Knut, Nils og Ola (Ingen datter Ragnhild nevnt)s.170 Lindbu Ola Olsen Tveiten kjøper Lindbu i 1803 for 2599 rdl. Ola Olsen hadde datteren Ragnhild g.m. Jokum Jokumsplassen (Ingen Ragnhild Jokumsdtr. nevnt under Lindbu)Og i Folketelling 1801 finner vi: på Kolkind plass u. Lande Skomager, Ole Knutsen, 37år. Konen, Gunnild Olsdtr., 26år. Sønnen, Knut Olsen, 4år.på Tveiten finner vi den 10år gamle Ragnhild Olsdtr. datter av Ole Olsen (46år) og Berit Eivindsdtr. (47år)NB: Kommunegrensen mellom Flesberg og Sandsvær/Kongsberg ble flyttet i 1964? (er ikke 100% sikker på årstallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.