Gå til innhold
Arkivverket

[#16949] Utvandret til Illiniois i 1912, men hvor ble de av?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Alida Aanensen Olsen f. 03 mai 1871 i Stavanger tar med seg sin datterdatter Elfrida Aamodt f. ca 1898 og reiser fra Stavanger til Illinois den 18 sep 1912. De ankommer i følge Ellis Island 01 okt 1912. Mormor Alida Olsen oppgir at de skal til hennes svigersønn Wladimir Hansson, 4156 North Ham????, Ave, Chicago. Der slutter alle spor etter dem i Illinois.Jeg finner videre utrolig nok Vladimir Hansson i 1900 folketellingen i Kristiania i Thomas Heftyes Gade 34. Regner med at dette må være samme person som Alida reiser til. Isåfall så er Vladimir identisk med den Vladimir Jacob Morch Michaelsen f. 24 aug 1873 og døp 07 oct 1873 i Domkirken, Trefoldighet...OSLO som jeg finner i Familysearch, med foreldre Michael Schelderup Hanssen og Kathrine Julie Caroline Larsen.Hvis dette er Alida sin svigersønn så er det mest trolig hennes eldste datter Theoline Olsen f. 25 jan 1878 i Stavanger som emigrerer fra Stavanger 09 jun 1904 som ugift butikpige og ankommer Ellis Island 01 jul 1904 som muligens er hans kone. Det anført 'M' bak Marial Status i passenger Record'en for Theoline når hun ankommer Ellis Island, men jeg klarte ikke å finne henne igjen på Ship Manifestet for å sjekke hvem hun eventuelt skulle ha giftet seg med på overfarten, men jeg ville ha trodd at det burde være Vladimir Hansson.1. problem: Hvor ble det av Alida Olsen og hennes datterdatter Elfrida? 2. problem: Når emigrerte Vladimir Hansson? Hans bror Christian Hansson reiser flere ganger over til New York, siste gang registrert fra Kristiania 08.10.1928 da han reiser med sin ektefelle Dagny. En søster av Vladimir, Harriet Hansson reiser fra Kristiania 16.10.1907 og oppgir adresse Camilla Colletsvei 3 I som hjemsted og med destinasjon New York.3. problem: hvordan finne alle sammen igjen i USA?Tilleggsopplysning: Søsknene til Theoline: Martin Adolf Severin Olsen f. 1881 i Arendal, reiser til Illinios den 05 mar 1907, sammen med sin bror Tormod Olsen f. 1886 i Stavanger. Søsteren Ingerid Jakobine Olsen f. 05.12.1889 i Bergen, reiser til Illinois 25 sep 1910, ugift og med yrke Naatlerske.Jeg har gått helt i stå og har prøvd på Ancestry.com flere navnevarianter, men klarer ikke å finne de igjen. Noen som orker å hjelpe meg litt videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! I Census 1910 fant jeg:Wladomar Hansen found in:Census Microfilm Records: Illinois, 1910 Age: 33 Gender: M Race: W Birthplace: RUSS State: Illinois County: COOK Locale: 28-WD CHICAGO Series: T624 Roll: 273 Part: 2 Page: 9ACensus tatt opp 30. april 1910 Wladomar Hansen m/fam. bor i Frankfort Street i ChicagoWladomar Hansen, head, 33 år, gift i 4 år, f. i Russland, snakker italiensk, norsk far og Italiensk mor. immigrerte i 1902, ikke statsborger, craftsman i elevator company.Tillie Hansen, wife, 31 år, gift i 4 år, f 2 barn, 2 i live, født i Norge av norske foreldre, immigrerte i 1905barna er Wilhelm H. f. i Illinois, 3 år og Marie, 1 år og x måneder f. i Illinois.Sammen med familien bor Martin Olsen 28 år, f. i Norge av Norske foreldre, brother in law (til head). Han immigrerte i 1903, maler.------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1930 bor Wladimar Hansen (55 år tilleie i Brooklyn, NY. Nå er Wladimar norsk, født i Norge av norske foreldre, og han immigrerte i 1900. Han jobber fremdeles med heiser, engineer.Resten av familien er den samme Tillie, immigrerte i 1902, jobber i Tea Room, og begge barna William 23 år og Marie 21 år er begge single og bor hos foreldrene. Ikke noe spor etter Alida.De bor i Owls Head Point eller noe sånt.link for de som har ancestry: Lenke ------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hmm...Jeg skulle ønske dere la link til emigrasjons-protokollene når dere har funnet dem. Alida var IKKE født i 1871 men i 1842 (iflg. prot), og Elfrida reiste under navnet Olsen, ikke Aamodt. B LenkeRegner med at det er dem i hvertfall.på Elfrida har de løyet på aldreen, slik at hun reiser gratis, ser det ut som.Syntes det så litt rart ut at Alida var f. i 1871 og allerede bestemor i 1898... :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Jeg tror at grunnen til at Wladimir ikke står i emi-prot, er at han ikke egentlig emigrerte. At han var sekretær i utenrikskontoret (hva det enn var), kan bety at han reiste mye. Og, så slo seg ned i USA etter hvert... hva tror du?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På den annen side tror jeg igrunnen ikke den Vladimir vi har her er den samme som er i USA... LenkeDet kan se ut som den Wladimir som er funnet i 1900-tellingen dør i 1901Jepp. I flg. Register til Dødsfallprot. dør Vladimir M. Hansson 7.11.1901 i Kristiania (sekretær).SÅ, da er det bare å glemme den familien. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei LailaDette var jo enormt mye å gripe fatt i, skjønner ikke hvordan du klarer å finne alt dette. Har selv tilgang til alt betaltbart på ancestry.com, men finner sjeldent noe der. Nok om det. For å ta det siste først.Elfrida f. ca 1898 i Nordfjordeid, finner jeg i 1900 folketellingen for Bergen sammen med sine foreldre Carl Andreas Mikel Andersen Aamot og Elisabeth Olsdatter. Flere her inne har prøvd å spore opp Elfrida's fødsel for en stund tilbake, men de fant henne ikke. Hennes bor Immanuel og Rigmor Thora sin fødsel fant jeg på familysearch. Det opereres med flere forskjellige år, alt fra 1898 til 1900. Beklager at jeg glemte å oppgi at hun også brukte Olsen når hun reiste fra Stavanger og Aamot når hun ankom Ellis Island.Alida Olsen er f. 21 aug 1845 i Stavanger og er enke i 1900 folketellingen. Hennes mann var Martin Olsen f. 31 mar 1845.Sønner av Alida, Martin og Tormod Olsen emigrerer 05 mar 1907 fra Stavanger [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Stav1903&variabel=0&postnr=9870&fulle=true&spraak=n>Lenke, og her ankommer de Ellis Island. Martin oppgir at han skal til Wladimir Hansson, og Tormod skal til en annen svoger Thomas Thorg???Datteren Theoline som jeg håper og tror er identisk med Tillie, reiser fra Stavanger her Lenke.Datteren Ingrid tror jeg er identisk med denne personen: LenkeSiste datter Alida er jeg ikke sikker på, det reiser ei Alida i 1913 Lenke, og henne finner jeg igjen i Ellis Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Jeg er helt sikker på at det er Theoline som har byttet navn til Tillie, særlig også pga at broren Martin bor sammen med dem.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Roger Thauland

I'am waiting on film of the cert of a Waldmar Hansen, d jan 14, 1947; but i'am not clear about why!? ....that means i need the key facts in English...perhaps i can do more with this...could he have been born in Illinois about 1893? Father Peter, b ca 1850 in Norway?? Thank you, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hi RogerTheoline Olsen from Norway emigrated to Illinois USA 09 jun 1904. She married a Wladimar Hansson and they got two children as we know of, Wilhelm and Marie. I am looking for the exact birth date and death date for Theoline (Tillie) and Wladimar Hansson. Wladimar is 33 years old i 1910, borned about 1877?. Theoline (Tillie) was borned 25 jan 1878 in Stavanger, Norway.Theoline's mother emigrated to Illinois in 1912, her name was Alida Aanensen Olsen b. 03.05.1871 in Stavanger. Alida had a grandchildren with her, Elfrida Aamot b. about 1898. I am also seeking for Alida and Elfrida because I don't find them in any census after 1912 in USA. Alida wrote when she got to Ellis Island, that she should stay with her son in law Wladimir Hansson. In 1912 they lived in Illinois. Wladimir and Theoline (Tillie) lived in Brooklyn in 1930.Can you help me with more information about this family?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Sorry, Alida Sophie Aanensen was borned 21 Aug 1845. Alida was married 01.12.1870 to Martin Olsen. She was a widow when she emigrated in 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

i will look in the birth index for Wilhelm and Marie; i see a Tille Hanssen, d 1933 in the index, so i will look at her cert..may take several weeks..Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roger Thauland

While we wait for me to look up Tille's---here is some info about the 1947 Waldemar---living at 1642 Whipple; was at Cook county hosp. 2 months 5 days; widower of Marie; bornn March 4, 1875 Oslo; parents unknown, at Mt. Olive. What do you think---the dau was Marie. did not find the births in the index. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roger Thauland

Still have not found any of them, but i do have a copy of Theoline/Wladimer marr cert; was a civil marriage--not in a church; i could email; and in the 1910 city book: Martin A S Olsen, painter, 2339 Frankfort; and 2 entries: Hansen, Wladlmir and Hensen, Wladimir, draftsman, working at 1501 W 15th St, living at 2339 Frankfort. Did not find them in the 1917 book (online at ancestry, you know?). i asked ssghs to look for them in other years. The 1917 book has several Martins as painters; but no 'A S'. I have not looked for them as Hensen's--hmmm. Roger. ps..no Tillie in Cook seems to match. ..his middle name seems to be Vorna...but i'am not sure, perhaps someone knows RUSS names? ..so do we accept RUSS as correct?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Roger Thauland

Are you working on these lines, i wonder; (hope so, as i sometimes still look for them). i see a Martin Oulson, 39, carpenter, in the 1920 census, in Chicago, married to a Tabitha, 37, born Wisc; and might try to find more in the 1930 to rule them in or out. Also i wonder if Christian and Dagny have the children: Michael( b ca 1897), Per, and daughter who married Arild Berg? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Found that Martin as 'Oneson'; the obits seem to rule him out. But i still wonder about Michael M. Hansson, born ca 1897, to a Christian and Dagny of Oslo; his son may live WI. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger   Thauland

Found Elfrida, well, but only in the 1920 census, interested? ..is there an Andrew Olsen, born Oct 1875 in the family? and a Carl J, born 1868? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hi Roger: I am still working to locate this family. I am not sure who Andrew Olsen and Carl could be, but what information do you have on Elfrida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

I thought Christian Hansson married to Dagny could be Wladimar Hanson's brother. But Christian's brother Wladimar died in 1901 so he was the wrong Wladimar Hanson. I still don't know his birth and where Wladimar Hanson is borned. In the cencus 1910 he has written RUSS as birtplace, in 1930 suddenly his birthplace is Norway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.