Gå til innhold
Arkivverket

[#16955] Olav den Helliges etterkommere


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(174:) Takk, Knut ! Jeg har et 'Peder Skram-problem': Jeg har en Peder Christiernsen Skram, (riksråd og admiral, berømt sjøhelt, 'Danmarks Rikes vågehals') født i Urup 1491 (Juli 1503 ?), død 11 Jul 1561, g. 2 Feb 1535 på Hälsingborg slott med Elsebe Thygesdatter Krabbe (1514-1578 Laholm slott) fra Bustrup, Malmøhus (Hälsingborg?), Sverige, mor til Christiern, Johanne, Tyge, Karen (og Olive ?).Dessuten en (annen ?) Peder Skram til Voldbjerg f. ca.1490 (død før 1548 ?), g1. Anne Olufsdatter Gyrstinge til Hastrup, g2. Sophie Christensdatter Sandberg, g3. Christence Ovesdatter Lunge af Tirsbæk, Jylland, (senere (?) g. (ca.1548 ?) m. Niels Enevoldsen Juel (ca.1514-1567) og mor til Herman (1548), Anna og Dorothea (1544) (se innlegg 150).Spørsmålene altså om det her er snakk om samme Peder Skram, hvem han var gift med, i hvilken rekkefølge og med hvilke barn. Og dessuten hvem de forskjellige konene av. var gift med før/etter. Noen av min ovennevnte data er antakelig feil. Hvilke ? Håper noen kan hjelpe meg med dette !(150:) Jeg har forøvrig nevnte Christence Ovesdatter Lunge som født i Ove's 2. ekteskap med Anne Henriksdatter Friis, og ikke i hans 1. ekteskap med Karen Eriksdatter Rosenkrantz (som fikk døtrene Dorte, Karen, Anne rundt 1495/1505 og døde før 1515). Anne Friis skal ha fått 8 barn med Ove Lunge i perioden ca.1508-1525, bl.a. Christopher, Maren , Iver, Christence, Kirsten. Stemmer det at Christence hører hjemme her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(177/174:) Knut, da forstår jeg det slik at Johanne Pedersdatter Skram, g.m. Hans Gundesen Lange (1542-1609), er datter av Peder Christiernsen Skram (riksråd og admiral, berømt sjøhelt, 'Danmarks Rikes vågehals'), født i Urup 1491 (Juli 1503 ?), død 11 Jul 1561, og Elsebe Thygesdatter Krabbe (1514-1578 Laholm slott) fra Bustrup, Malmøhus (Hälsingborg?), Sverige, g. 2 Feb 1535 på Hälsingborg slott ?.. og at (ref. innlegg 150) f.året på Christence Ovesdatter Dyre Lunge ikke kan være 'omkr. 1506' men heller mellom ca. 1510/1520... og at Johanne P.d. Skram's ektemann Hans Gundesen Lange er sønn av Gunde Hansen Lange (død 1564) og Karen Breide (død 1550) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(150:) Hvem er foreldre til Peder Skram til Voldbjerg (f. ca.1490 ?) (død før 1548 ?), g1. Anne Olufsdatter Gyrstinge til Hastrup, g2. Sophie Christensdatter Sandberg, g3. Christence Ovesdatter Lunge af Tirsbæk, Jylland, (senere (?) g. (ca.1548 ?) m. Niels Enevoldsen Juel (ca.1514-1567) og mor til Herman Juel (1548), Anna og Dorothea (1544) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(178:) Håkon 'Jyde' og Ragnhild Eriksdatter (f. 1092 i Roskilde, d. av Erik I Svendsson 'Eiegod') var visstnok foreldre til Erik III 'Lam', Konge i Danmark 1137-1146.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk Per. Jeg ser på Wikipedia at Erik Lam hadde en sønn Magnus utenfor ekteskap, og at denne Magnus skal ha utmerket seg som en av motstanderne til Valdemar den 1ste som ble konge etter Erik 3 Lam. Finnes det opplysninger om Magnus' liv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Per (179): Peder Skram (sjøhelten) er omtalt her [url="http://runeberg.org/dbl/16/0085.html>http://runeberg.org/dbl/16/0085.html'Skram, Peder, -1581, til Urup, Rigsraad, Søhelt. P. S., en Søn af Christen S. til Urup og Anne Reventlow, fødtes paa Fædrenegaarden Urup, en Mils Vej fra Horsens. Angivelserne af hans Fødeaar svinge mellem 1491 og 1503, af hvilke den ældste aabenbart er urigtig.' - - - 'Disse Sorger og andre lignende - af hans 18 Børn døde over Halvdelen før ham - overlevede han, ligesaa Krigens Udgang. 1578 blev han Enkemand, og mæt af Dage bortkaldtes han selv ii. Juli 1581 paa sin Gaard Urup.'Dottera Johanne sitt ekteskap med Hans Lange er omtalt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per: nettopp hjemkommmet ser jeg at du har fått de korrekte svarene. Lett å trå feil med Peder Skram, jeg har registrert hele 9 stk av ham!; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til Knut på -siden: Når du tar deg helgefri, hoppar andre knutar inn!Og dei atten barna til Elsebe Krabbe og sjøhelten Peder Skram er nemde her: http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/521/query/skram/ - Christiern, Tyge, Knud, Peder, Anne, Berete, Karen, Henrik, Børge, Margrethe, Johanne, Niels, Elsebeth, Dorte, Mette, Margrethe, Johanne, Oline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Etter alt å dømme løste Alexander den store knuten i Gordion ved hjelp av oppfinnsomhet og handlekraft og IKKE ved hjelp av sverdet. Å hogge knuten over ville ha vært å vise forakt for gudene, og Alexander fant en annen løsning som var ufarlig for gudene.Akkurat som vi slektsforskere gjør det, så å si daglig.(Kilde: Levende historie 6/2004, s. 23.)Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(180/150:) Knut Fasting har gitt meg foreldrene til 'den andre Peder Skram': Ellen Pedersdatter Skram (først g. Niels Jenssen Kaas) og Erik Christiernesen Fasti (død 1487). Denne Peder Skram (Fasti) blir dermed fetter av Peder Skram (1503-81) (g. Elsebe Tygesd. Krabbe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tor Olav Haugland

Jeg vil få takke innsenderen av innlegg 169. Han utpeker Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg som en nøkkelperson, og da har det vært fristende å bruke noen timer i påsken på denne personen. En liten rapport om framgangsmåter og funnmuligheter har jeg skrevet i tema 16937, innlegg 31, og for å slippe å gjenta meg selv, henviser jeg bare dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

Kanskje har vi funne ei slektsrekke frå nordmenn i 1801-teljinga til Heilag-Olav - har riktignok ikkje anna enn familysearch til prov på 1700-tals- ledda:Jens Rosenkrantz 1640-1695 gift ca 1680 med Dorthe Mogensdatter Friis 1654-1681barn: Charlotte Hedevig Rosenkrantz ca 1680 gift 1696 med Jørgen Vindbarnebarn: Mariane Christiane Vind 1700-1772 gift 1731 med Ulrich Detlev Scharffenberg 1708-1795oldebarn: Hermann Nicolai Scharffenberg 1738-1810 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11601&gardpostnr=9&personpostnr=110#nedre>LenkeFør Jens kan vi i Dansk biografisk leksikon følgje fem Rosenkrantzer til Otte Holgersen Rosenkrantz, og vi er innpå rekka vi hadde i i (12) her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.