Gå til innhold
Arkivverket

[#16956] Kristian Martin Vilhelmsen, f. 1852


Gjest Erling Undrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Undrum

Jeg har med interesse fulgt med i forumet ei stund. Det er utrolig mye man får svar på her. Jeg holder for tiden på med å se på løse tråder i både min egen og min kones familie. I denne forbindelse er det en del løse tråder rundt min kones oldefar Kristian Martin Vilhelmsen. Han ble født i 1852 og døde sansynligvis på 1930- eller 1940-tallet. Uten kirkebøkene har det ikke vært mulig å finne noe ut om hans forfedre. I 1865-tellingen står han oppført som fostersønn hos Fredrik Nilsen og Anne Magnesdtr. på Follesø på Askøy. Han var da 14 år og født i Fjelds Præstegj. I 1875-tellingen er han oppført født i 1852 i Askøens og Sogn Præsteg. Han er da tjener hos Bertel Mikal Gundersen og Marta Johanne Elingsdtr. på Follesø. I 1878 gifter han seg med Berthe Serenne Sivertsdtr. Han er her oppført hjemmehørende på Erdal på Askøy og født på Florvaag på Askøy i 1852. Ved 1900-tellingen er han fisker og bygningsmann, hjemmehørende på Follesø. Han og Berta har nå 6 barn. Min kones far har sagt at han mener å ha hørt at Kristian var fra Florvåg og at han hadde familie på Laksevåg. Jeg har derfor sett etter en Vilhelm i passende alder som kunne være faren hans. Jeg fant en Vilhelm Pedersen på Lille Damsgård som kunne passe, og trodde så at Kristian var et barn født utenfor ekteskap med denne Vilhelm som far. Tilfeldigvis tok jeg her om dagen et søk på Familysearch på Kristian Vilhelmsen, født 1852. Her fikk jeg fram at foreldre til Kristian var Villum Olsen og Marthe Knudsdtr. Ved å se på gifte i Digitalarkivet for Askøy, finner jeg at Wilhelm Olsen og Marthe Knudsdtr. gifter seg i 1845. Wilhelm Olsen er da oppgitt være fra Florvaag, 23 1/4 år og inderst, mens Marthe er 26 3/4 år fra Lyngbøe. Videre finner jeg at en Vilhelm Olsen på Florvaag dør 13.02.1853, 30 1/4 år gammel og Marthe Knudsdtr. på Florvaag døde 28.09.1857. Hun var da enke. Det kan se ut som at hun fødte en datter noen få dager før hun døde. Denne datteren levde bare 2,5 timer. Hun var da forlovet. Jeg finner ikke noe mer om Marthe. Et søk i Familysearch på Vilhelm Olsen viser at en Willum Olsen, født på Askøy i 1822 hadde foreldrene Ole Willumsen og Karie Erichsdtr. Ved å se på døde i Askøy finner jeg en Ole Vemundsen, Bagervaag, er død i 1860. Han er da enkemann og 72 år. Han er født på Sletten i Hosanger. Karen Erichsdtr., Bagervaag, er død i 1847, 56 år gammel (Bagervaag er på Florvåg). Ved å se på viete i Hosanger, finner jeg at ungkar og soldat Ole Willumsen, Sletten blir gift med pige Kari Erichsdtr., Hopland i 1813. Dette var en lang historie, men spørsmålet mitt er om noen kan klare å verifisere denne slektslinjen? Jeg vil også ha verifisert om Kristian Martin Vilhelmsen kunne ha tre søsken (som søk i Familysearch viser): Karine Oline,f.1846; Ole Johan, f. 1850 og Ingeborg Cecilie, f. 1850. Dette kan forklare at min svigerfar mener at det har vært familie på Laksevåg. Til slutt vil jeg, om mulig, ha opplysninger om to av sønnene til Kristian Martin: Karl Bertin Kristiansen, f. 1887 og Anton Martin Kristiansen, f. 1894. Karl kom til New York 28.02.1907 med SS Teutonic fra Liverpool. Han oppgir ved Ellis Island at han skal til sin venn Steffen Olsen i Wacicia i Minnesota. I 1910 reiste han over på nytt med mål Winnipeg. Her skrev han Carl med C. Her oppga han sitt hjemsted som Wisconsin. I 1911 reiste hans bror Anton med Hellig Olav fra Kristiansand. Ved Ellis Island oppgir han at han skal til sin bror, som hadde betalt biletten, i 1113 Lincoln Str. (?) Superior, Wisconsin. Her skrev Anton sitt etternavn Christiansen. I følge min svigerfar døde Anton tidlig, uten å være gift eller ha etterkommere, mens Karl ble gift og fikk i hvert fall en sønn med navnet Clarence. Er det mulig å finne noe mer ut om skjebnen til Karl og Anton og om Karls etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg tillater meg å legge inn noen blanke linjer og noen lenker for å øke lesbarheten:(En geografisk henvisning i tittelen ville nok gitt bedre respons ...)Jeg har med interesse fulgt med i forumet ei stund. Det er utrolig mye man får svar på her. Jeg holder for tiden på med å se på løse tråder i både min egen og min kones familie. I denne forbindelse er det en del løse tråder rundt min kones oldefar Kristian Martin Vilhelmsen. Han ble født i 1852 og døde sansynligvis på 1930- eller 1940-tallet. Uten kirkebøkene har det ikke vært mulig å finne noe ut om hans forfedre.I 1865-tellingen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61247&variabel=0&postnr=382&fulle=true&spraak=n>Lenke står han oppført som fostersønn hos Fredrik Nilsen og Anne Magnesdtr. på Follesø på Askøy. Han var da 14 år og født i Fjelds Præstegj.I 1875-tellingen Lenke er han oppført født i 1852 i Askøens Sogn og Præsteg. Han er da tjener hos Bertel Mikal Gundersen og Marta Johanne Elingsdtr. på Follesø.I 1878 gifter han seg med Berthe Serenne Sivertsdtr. Lenke Han er her oppført hjemmehørende på Erdal på Askøy og født på Florvaag på Askøy i 1852.Ved 1900-tellingen Lenke er han fisker og bygningsmann, hjemmehørende på Follesø. Han og Berta har nå 6 barn.Min kones far har sagt at han mener å ha hørt at Kristian var fra Florvåg og at han hadde familie på Laksevåg. Jeg har derfor sett etter en Vilhelm i passende alder som kunne være faren hans. Jeg fant en Vilhelm Pedersen på Lille Damsgård som kunne passe, og trodde så at Kristian var et barn født utenfor ekteskap med denne Vilhelm som far.Tilfeldigvis tok jeg her om dagen et søk på Familysearch på Kristian Vilhelmsen, født 1852. Her fikk jeg fram at foreldre til Kristian var Villum Olsen og Marthe Knudsdtr. Ved å se på gifte i Digitalarkivet for Askøy, finner jeg at Wilhelm Olsen og Marthe Knudsdtr. gifter seg i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Undrum

Hei Tor!Takk for arbeidet du gjorde og godt tips. Jeg skal skjerpe meg i fortsettelsen i forhold til oppsett.Er det imidlertid noen som kan hjelpe meg med spørsmålet mitt, selv om det er uoversiktelig satt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Fra US Census 1920, Superior, Douglas Co. Wisconsin:Christensen, Carl B. (34) - Wife: Ester E. (25) (svenske foreldre)- Son: Clarens (2) (kan være Clement) Under yrke står det noe med ”Rail road” (utydelig) Bor med to svigerinner; Frida (22) og Ellen(18) Johnson.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Spørs om det gikk så bra med Carl…1930 Census, Superor, Douglas, Wisconsin:Ester(35) er gift med en annen nordmann; Oscar Eng (48), stesønn: (til Oscar Eng): Clarens Christofferson (12)(Oscar Eng er ”salesman – paper co.” )Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Ser at jeg har surret litt med stavemåten. Og kanskje ikke bare jeg.. I 1920 er navnet stavet Christinsen i listen.Hvis du har en mailadresse kan jeg sende deg filen så du kan vurdere det selv.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For så å kunne finne noe videre på Clarence, kan dette være vegen å gå: Name: OSCAR ENG SSN: 391-10-0159 Last Residence: 54880 Superior, Douglas, WI Born: 9 Jan 1881 Last Benefit: Died: Mar 1972 State (Year) SSN issued: WI (Before 195)Siden Oscar dør så seint, finnes det helt sikkert en obit etter ham.Ester dør: Name: ESTHER ENG SSN: 392-22-9985 Last Residence: 54880 Superior, Douglas, WI Born: 31 Dec 1894 Last Benefit: Died: Oct 1975 State (Year) SSN issued: WI (Before 195)så det bør være en obit etter henne og! her har du noen som er villige til å gjøre lookups i Douglas: [url="http://www.rootsweb.com/~widougla/lookups.htm>http://www.rootsweb.com/~widougla/lookups.htmog, når du vet mer: her kan du bestille forskjellige attester:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Undrum

Jeg glemte en ting i mitt forrige innlegg: Kan noen hjelpe meg å verifisere slektslinja fra Kristian Martin Vilhelmsen til hans foreldre og videre? Det er vel kanskje noen som sitter på kirkebøkene for Askøy som kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.