Gå til innhold
Arkivverket

[#16964] Christiana Winther Eliasdtr, Hamarøy i Nordland


Gjest Liv Kongsvold Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Christiana Winther Eliasdtr født ca 1813 giftet seg med Hans Paulsen 18.05.1837. Han var fra Nystuen u/Laurgård i Gudbrandsdalen og var født ca 1796. Christiana er min tippoldemor. Ved vielsen står det at hun er fra Hamarøy, men jeg har ikke funnet henne der. Hvem er hun datter av ? Er det noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Takk Harald. Hans Poulsen vet jeg om, han ble utpekt til å være omgangskolelærer for almuen av sognepresten som konfirmant.I 1822 fikk han en datter med Kari Rasmusdtr på gården Havn i Gudbrandsdalen. Hun fikk navnet Rønnaug. I 1824 fikk han en sønn med Ragnhild Johannesdtr. fra selveiergården Botn i Sel. Sønnen var forfatteren Paul Botn Hansen. Han ble da regnet for å være umoralsk og måtte reise fra dalen. Han dro da nordover og etter et omflakkende liv slo han seg ned på husmannsplassen Torpelvann på Hamarøy og giftet seg med Christiana Winther Eliasdtr. Jeg synes at det er så mange som heter Winther der oppe og håpet at det var noen som visste hvem foreldrene til min tippoldemor var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei på deg. Har søkt litt i 1801-tellingen. Der dukker det opp en mulig far til Christiana. I Scheen, Dronningens Gade 64 finnes 14 år gamle Elias Winther Lieungh. Det står oppført at han er til sjøs. Dette kan jo være en kandidat.I Skien finnes også en Hans Eliasen Winter, 34 år, som er skipper. Kan jo også være en mulighet for at han er bror av Christiana, aldersforskjellen er jo ikke så stor.Dette er i alle fall de eneste i 1801 tellingen jeg har funnet med kombinasjonen elias og winther Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Christiana Winther Eliassen f. 1812 var datter av Elias Johannesen og Elisabeth Maria Christensdtr, gårdbrukere på gården Røttangen i Hamarøy. TIPS: Sverre H. Eriksen, rektor på Knut Hamsun videregående skole, 8294 HAMARØY, har skrevet en bok - 'Lokkarbånet' - om Hans Paulsen (Hans Pålsa)og hans liv, der Christiana og hennes triste skjebne er omtalt. Boka kan sikkert skaffes ved henvendelse til Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Takk til Børge Det var interessante opplysninger du kom med her. Jeg sender et brev til Sverre Eriksen og spør om å få kjøpe boka. Nå ble jeg virkelig nysgjerrig. Jeg vet så lite om familien nordpå. Min farmor døde lenge før jeg ble født. Min farmor hette Helga og var barnbarn til Hans Pålsa. Hun var datter av Mathias Hansen som var hans sønn. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.