Gå til innhold
Arkivverket

[#16968] Christen Simensen i Kragerø omkring 1700 tallet.


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Christen Simensen i Kragerø død før 1763.Han var søn af den rige skibsreder i Kragerø Simon Pedersen og hustru Anna Katharina Henriksdatter.Hvor man ved en hel del om hans forældre er der intet eller næsten intet man ved om Christen Simensen.Nogen som har nogle data på ham ?Ligeledes hans mor Anna Katharina Henriksdatter.Hvem har kendskab til hende ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hans søster, Maren Simensdatter Hegaard (død 1763), som ble g.m. sogneprest i Holden i Telemark 1714-44, Niels Bastiansen Stabel (1676-1744) fra Lardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Christen Simensen hadde en datter som het Maren Anna. Hun giftet seg med Jens Odderbech 23. mai 1736 i Kragerø.Jeg tror også at han er nevnt i en manntallsliste fra Kragerø 1709: Nr. 36 Christen Simensen Hegaar, men er ikke sikker på om jeg leser riktig: http://www.grenlandslekt.no/kilder/1709/39.htmlHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Leif Biberg Kristensen har registrert at en Christen Simonsen døde i vestre Porsgrunn i 1727, 53 år gammel. Han var gift med Maren Michelsdatter og de hadde datteren Boel: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Opplysningene som ligger til grunn for innførslen i slektsdatabasen min som Laila viser til, finnes i skifte etter Christian Nielsen, Maren Michelsdatters annen ektemann, på lenken [url="http://www.solumslekt.org/slekta/famark.php?person=11809>Lenke Dette skiftet har jeg ikke lest i original selv, men antar at det er korrekt avskrift. Imidlertid kan det nok stå mer i originalen. Jeg kan komme med en mer utførlig kildereferanse til kvelden.Forøvrig finnes avskrift av begravelsesinnførslen til Christen Simonsen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Kristensen

En liten tilføyelse til forrige innlegg: Det er uklart hvem Boel Christensdatter egentlig er datter av. Hvis hun som jeg tidligere har antatt er datter av Christen Simonsen og Maren Michelsdatter, er denne passasjen litt besynderlig: 'Enka viste fram skiftebrev av 16/3-1728 etter sin 1. mann Christen Simmensen at hun skyldte sine 3 barn 16 rdl. Til dattera Boel Christensdtr. 5 rdl.'Hvorfor er Boel nevnt spesielt med en arvelodd på 5 riksdaler, og hvem er de 3 barna som hun skylder 16 riksdaler?Skiftet av 1728 etter Christen Simonsen har jeg ikke notert meg, men skal lete litt mer etter det.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En anmerkning til skiftet etter Maren Simensdatter:I skiftekortet står det om arving nr. 4: søstera Kisten Simensdatter, enke etter avdøde Absalom Gregersen.I Familysearch står det at Kirsten Simonsdatter gifter seg med Abraham Gregersen 12. jan. 1718. Hva er riktig?Cathrine Simensdatter gifter seg med Jørgen Rosenhoff 17. mars 1723 i Kragerø.En Anne Katharina Hegaard gifter seg med John Blom 19. nov. 1778 i Holmestrand i Vestfold. Kan hun være et barnebarn til Anna Katharina Henrichsdatter?- - - - - - Jeg vet ikke noe om Christen Simonsen i Porsgrunn er den riktige, syntes bare at likhetene i navn og tid var såpass interessante at de var verd å nevne.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg finner skiftet etter Christen Simonsen i Porsgrunn 1728 (NTS 9 s. 8b), men det er helt uleselig i min kopi. Jeg kan såvidt skimte navnene på ham og Maren Michelsdatter.Det hadde vært artig å finne ut hva som egentlig står her, men det kan nok bli en stund til neste gang jeg kommer til Kongsberg.Skiftet etter Christian Nielsen (NTS 11, s. 441) er dessverre også nesten uleselig i min kopi, slik at jeg ikke kan se detaljene i det heller.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Jamen. Jamen. Jamen dog.Det vælter jo ind med nye input.Maren Anna (Mari-Anne) som gifter sig med Jens Odderbech i i Kragerø er mine tip 5 oldeforældre.Hvor Laila skriver, at en Kirsten Simonsdatter gifter sig med en Abraham Gregersen, kunne der eventuel være et spor hvis man læser Personalisk Tidsskrift, 3 rk., Udgivet af Samfundet for dansk-norsk genealogi, 4. bind.Heri er fortalt om Jens Abrahamsen Plougs optegnelser fra begyndelsen af 1700 tallet. Hans familie er ligeledes Simen Pedersen i Kragerø og hustru Anna Katharina Henriksdatter.Så en mulighed med navnet Abraham/Abrahamsen er jo tilstede.Og Christen Simensen har jo en søster som hedder Maren Simensdatter Hegaard + at Laila nævner en mandtalsliste fra 1709 hvori en Christen Simensen Hegaar optræder.Skiftet som Leif nævner i 1728 kunne jo eventuel måske fortælle at Christen Simensen har en datter ved navn Maren Anna (Mari-Anne). Så hvis Leif ikke kommer mig i forkøbet må jeg havde det hjem fra Statsarkivet.Hvor der i et skifte (her på nettet) er nævnt en hel del om Christen Simensens søskende, er der jo sågodt som intet nævnt om ham. Velsagtens fordi han er død før 1763 da hans søster dør.Men når man tænker på, at Christen Simensens far Simen Pedersen i Kragerø var en af byens store mænd, er det jo mærkeligt, at der næsten intet er skrevet om hans søn Christen Simensen. Men måske har hans søn (min tip 6) Christen Pedersen ikke drevet det til noget videre ligesom sin far.Men som jeg indledte. Dette har så sandelig sat nye tanker igang.Mange. Mange tak for jeres indlæg.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Carsten Friis Fischer

Skiftet efter Christen Simensen nævner hans kone Maren Mickelsdatter og følgende børn: Boel 20 år, Anne Maria 11 år, Sitzel 2 1/2 år.Vi skriver her 1728.Så umiddelbart bliver jeg nu ikke klogere af dette.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er en 'Christen Skredder' i vestre Porsgrunn som får disse barna:Sidtzel, døpt 17.02.1715 (begravet 28.04.1715) Anne Maria, døpt 08.11.1716 Cecilia, døpt 22.10.1719 Anne, døpt 06.06.1725 (begravet 31.05.1728)Med disse navnene får vi vel anta at Christen Simonsen er identisk med Christen Skredder, selv om årstallene ikke stemmer helt med alderen på de to yngste barna.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kilden fra 1709 som det lenkes til i innlegg 4 (en kilde jeg ikke har lest), er et godt eksempel på at kilder bør transkriberes - det er ikke alltid tilstrekkelig at de avfotograferes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ad innlegg 4, sjømannsrullen fra 1709, person 36: jeg leser Heigaar (dvs Heigaard). Men det øvrige personnavnet er Christen Sörensen, ikke Christen Simensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.