Gå til innhold
Arkivverket

[#16972] Forkortelser i kirkebøkene for Lesja


Gjest Bjarte M. Johannesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte M. Johannesen

HeiJeg har hatt stor glede av 'Arkvinett Oppland' sine nettsider og de søkbare kirkebøkene på nettet (http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/nkb.asp).I noen sammenhenger har jeg kommet over bla følgende forkortelse/ signatur(?) brukt i kirkeboka under feltet 'Merknader': K:Cf.H.D Kjenner noen til hva dette betyr?I et av mine søk, fikk jeg også følgende informasjon om foreldrene... Far: Otter Guttorms. Bosted: under Borkhuus Mor: Guri Johnsd. Bosted: RundtomHvor er det da naturlig å tro at sønnen ble født? På garden Rundtom eller Borkhuus??Vennlig hilsen Bjarte M. Johannesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad forkortelsene kan du kanskje gi noen konkrete eksempler (prestegjeld, navn osv.)? Når det gjelder fødestedet, er det mest nærliggende å tro at guttungen ble født på morens fødested. Det kan se ut som om foreldrene ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Johannesen

HeiJa, det burde jeg har gjort med en gang... beklager. Dette er hentet fra Lesja Sogn, Dovre prestegjeld:Referanse: Side: 268 Nummer: 044 År: 1827 Født: 26.12.1826 Døpt: 08.04.1827 Kirke: F Hjemmedøpt:Den døpte: Navn: Guttorm Kjønn: M (E)kte/(U)ekte: E Tvilling:Foreldre: Navn: Bosted: Yrke: Sivilstand:Far: Otter Guttorms. under Borkhuus HsmdMor: Guri Johnsd. RundtomMerknader:K:Cf.H.DSpørsmålet var tilknyttet merknaden og fødested. Hva betyr Cf.H.D og hvor er det naturlig at Guttorm er født?? Tror foreldrene var gift på tidspunktet, i og med at barnet er registerert som ekte. Uansett - mest sannsynlgi på garden til mora, vil jeg tro?? F'en for kirke?? Antar dette er 'hovedkirken' i sognet?Hilsen Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Confirmation af Hjemmedaab, tipper jeg. K'en står for merknad fra kirkeboka (i motsetning til E som er merknad tilføyd av registrator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Dovre var et sokn i Lesja prestegjeld, ikke omvendt.Rundtom og Borkhus lå før i Øvre Folldal sokn i Lesja prestegjeld, og de to gårdene er omtalt i folldal bygdebok bind 2.F' en for kirke står nok for Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det Ketil skriver er rett. Vil bare utdype det en liten tanke. Dersom registrator har registrert rett, betyr det at det som kommer etter K: er et ordrett sitat fra kirkeboka, noe presten har tilføyd.Et første steg må være å sjekke originalen, og videre se der om dette er en tilføyelse presten bruker flere ganger. Isåfall kan det være et mønster i det som kan gi svar.cf. for latinsk confer, vet jeg er blitt brukt i betydningen - jevnfør. Her kunne det da være en henvisning til H. D. - hva nå det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.