Gå til innhold
Arkivverket

[#16980] Kirkevold og Lillestølen i Lærdal


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

HeiKan noen som er kjent i området Lærdal hjelpe meg å komme videre med følgende problemstilling: Min ane Anne Olsdtr ble døpt 14.10.1860. Hun ble født 'uekte' av foreldre Ole Olsen (Kiksveum? utydelig i kirkeboken) og Anna Andersdtr. Tønjum. I 1865-tellingen for Lærdal finner jeg jenta igjen som fosterdatter på Lillestølen hos en av de som er oppført som hennes faddere, nemlig Jakob Halvorsen. Jakob er på Kirkevold i 1860. Min Anne Olsd. finner jeg også som konfirmert 30.5.1875 og nå kalles foreldrene for Ole Olsen og HUSTRU Anna Andersdtr. Jeg har ikke funnet noen vielse, så jeg lurer på om presten kan ha skrevet feil her.Så slutter sporene for min del i Sogn til jeg finner henne igjen som mor til min tippoldemor Hilda Marie. Igjen en uekte fødsel og mannen er fra Toten!!! I kirkeboken for Lærdal 1884 er dåpen innført og i merknadsfeltet er innført at de hadde fått attest fra sognepresten i FAABERG om at ungen var hjemmedøpt.Dette mysteriet vil jeg gjerne ha hjelp til å løse, hvis det mulig ;-) Med vennlig hilsen Rune Nedrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkeboken for Lærdal forteller at Anna, født 18. september 1860, døpt 14. oktober, var datter av 'Pigen Anna Andersdtr Tønjum der angav til Barnefader Ungkarl Ole Olsen Rikheim Begges 1ste Lejermaal, Angivet af Jakob Halvorsen Kirkevold.'Den gamle bygdeboken for Lærdal og Borgund nevner en Ole, sønn av Ole Olsen på Davebakken under Rikheim og Kirsti Torleivsdtr. Han giftet seg [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sognvigd&variabel=0&postnr=31183&fulle=true&spraak=n>Lenke med Brita Hansdtr Tøri, og skal ha bodd i 'Norane'.Det nevnes også en Ole, sønn av Ole Torleivson (1804-1879) på Øyane. Han skal ha hatt plass på Brønnehaugen under Mo. Han kan være brudgommen i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei YngveTakk for hjelpen. Nå har jeg da ifølge ditt innlegg og svar antakelig bare to kandidater igjen ang. hvem denne Ole Olsen Rikheim kunne være. Hva svaret kan være på resten av gåten gjenstår å se, men jeg får jobbe videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Terje Hagen

Anna Andersd. (1836-1905) fødd uekte i Kjodnes u/ Grøto av foreldre Jøron Olsd. Kjødnes (1813- ) og Anders Olsson Tynjahagen (1812-1902)Me finner at Anna Andersd. i Fortun, Lærdalsøyri då er ho gift med Lars (Lasse) Andersson Øye.Far hennar Anna, Anders Olsson Tynjahagen vart seinare gift på Tynjo med ho Kirsti Jonasd. Bjølleholi Eri, dei fekk to born.Mor hennar Anne Andersd. vart gift 1849 med han Jacob Hallvardson Hauge (1814- ) dei kom til Vetlestølen under Kjørkjevoll i Borgund. I 1873 var desse folki reiste til Amerika.Det ser ut som at ho Anna Olsd. vaks opp hjå mormori på Vetlestølen i Borgund.Etter det eg kan sjå så var det berre to Ole Olsson Øyane Rikheim begge født ca. 1842 i Rikheimsgrendi på denne tida. Det er Ole som Yngve nemner, han er fødd 1841 og død 1921 og nr. 2 Ole Olsson Øyane Rikheim fødd 1842 som var son av Mari Jacobsd. Øyane (1818-1848) og Ole Olsson Hageland Voll (1821-1864) Ole Olsson Øyane Rikheim nr. 2 er gift 1865 med ei Ragnhild Olsd. Øvregard, ho er nemnt fødd 1817 i BB og død i Brattegjerdet 1898?? Finn ho ikkje i Brattegjerdet. Eg tvelar på at dette er rett, det var vel heller ein stor aldersforskjell.Det er litt pussigt at desse to Ola vart gifte med kvar si Ragnhild! Elles så ser me han Ola nr. 2 på Øvste Ljøsno, Stuvene i 1865-tellingen, og som skulle være Annes far, dette er mine vurderingar, fødd 1842. Ola nr. 1 var tenar på Mo, før han fekk plass under Mo. Men ein kan ikkje være heilt sikre med så fåe opplysningar. Det må i tilfelle være eit skifte tilgjengelig for å bekrefte dette! Det kan være lokale folk som har kunnskapar på dette?Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Tusen takk, TerjeFlott levert....Her var det mange nye opplysninger om denne slekten, spørsmålet er vel nå om det er mulig å finne noen opplysninger som kan bekrefte sikkert at dette er riktige personer.Lokalkunnskap i tillegg til skifter og eventuelle andre kilder er nok neste mulighet til å kunne finne fram videre i denne problemstillingen.Kanskje noen med lokal kjennskap til distriktet kan hjelpe? Hva med bygdebøker e.l.?Mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Har sett igjennom bygdebøkene for å finne noko som kunne fortelja oss eit eller onnor hint, men det ser ut som det kan bli vanskeleg så lenge det er fleire som heiter Ole Olsson og som er omtrent like gamle. Eg jobba litt med desse folki for 5-6 år sida utan noko resultat, berre teoriar. Eg var også i kontakt med folk i Lærdal om han Ole Olsson i Brønnarhaugen under Mo, utan resultat.Kva som meinast med dette som står i kyrkjeboki ’Kiksveum’? utydelig i kirkeboken, prøver å få noko meining ut av det. Nr. 2 Ole Olsson Øyane Rikheim fødd 1842 som var son av Mari Jacobsd. Øyane (1818-1848) og Ole Olsson Hageland Voll (1821-1864) er kanskje ikkje aktuell dersom han blir gift 1865 med ei Ragnhild Olsd. (Kjødnes) Øvregard, ho ser ut til å være syster til Annes mormor, Jøron Olsd. Kjødnes.Mi interesse i dette er han Ole Olsson Hageland Voll og has etterkomarar.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk igjen TerjeIfølge min egen mormor som nå er 91 år gammel, skal Anna Olsdtr. nettopp ha vokst opp hos sine besteforeldre slik som du har antydet i det du skrevet. Men hvor og hva disse besteforeldrene her, har hun visst ikke rede på lengre. Så hvis det kan være ett spor ang. hvilken Ole Olsen som er den riktige.....mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.