Gå til innhold
Arkivverket

[#16988] Elias Knudsen og Danielle Danielsdtr, Fjaler 1777-1786.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Elias og Danielle giftet seg i Fjaler 01.04.1777.De ble trolovet i Eid 06.10.1776 , og fikk tillatelse av presten til å flytte til Fjaler før de var gift.Mellom 1777 og 1786 fikk de seks barn som jeg har funnet.Jacob, Knud , Anna , Daniel , Anders (1785-1785) og Anne Berthe .Sistnevnte var tjenestepike på gården Frods i Ytre Holmedal 1801.Sønnen Jacob giftet seg 1806 i Askvoll med Helge Olsdtr. Helle i Naustdal.Men jeg finner ikke resten av familien i 1801.Ved trolovelsen i 1776 står Elias oppført med gårdsnavnet Holset og Danielle med Nore(Davik ?)Er der noen som kan hjelpe meg med å finne hvor de ble født og hvem foreldrene deres var , eller som kan fortelle meg hvor det ble av familien etter 1786? Barna ble døpt ulike steder i Ytre Holmedal , så de flyttet nok en del rundt.PS. Der er en Jacob Eliassen gift i Kind i 1801 , men det er en annen.Min Jacob var ungkar og udtjent soldat da han ble gift i 1806. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten rettelse.Trolovelsen fant sted i Davik , ikke i Eid som jeg skrev tidligere.Har noen kjennskap til disse menneskene? Kan noen bidra med hjelp til å finne foreldrene deres? Og hvor ble de av etter 1786 , jeg finner ikke Elias eller Danielle i 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter denne frem igjen i håp om at noen kan bidra til løsningen.Her er ekteskapet mellom Elias og Danielle. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sognvigd&variabel=0&postnr=35667&fulle=true&spraak=n>Lenke. Hvor mange barn de fikk vet jeg ikke med sikkerhet , men sønnen Jacob ble født 1777 på Ribenæs.De kan også være foreldre til en Knud f. 1780 ,Anne f.1782 på Gjølanger,Daniel f.1783 (fadrene var fra Gjølanger), Anders f. på Hellevik i 1785 , Anne Berthe på Hylleset i 1785 og kanskje Kristine 1789 på Selvig.Av disse finner jeg kun Anne Berthe i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter dette temaet frem igjen, i håp om at nye brukere av tjenestene her kan sitte inne med opplysninger om Elias og/eller Danielle. Jeg har ikke kommet lengre verken med hensyn til hvem de var, eller hvor/når de døde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg ser du til dels har fått svar:LenkeJeg har sett i bygdeboka uten å finne disse nevnt, men på Nore var også handelsstedet og strandstedet Bryggja med diverse aktiviteter, og den ene eller begge kan kanskje ha hatt en tilknytning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Tor for innspillet ditt.Ja, jeg har vært inne på den tanken at en eller begge kan hatt tilknytning der.Jeg har i alle fall ikke så langt funnet noe som knytter dem til stedet, annet enn opplysningene i forbindelse med forlovelsen deres. Det står hun oppført med Nore som oppholdssted og han Helset.Jeg har kommet til at det må være Helset i Volda det er snakk om.Når det gjelder opplysningen om at Elias Knudsen skulle hatt tilknytning til Selvig i Holmedals pr. gjeld, så antar jeg at det menes Selvik i Askvoll.Jeg har ikke finnet noen gård i Holmedal med det navnet.Og i bygdeboken for Askvoll er der ikke nevnt noen Elias på gården Selvik.Så dette er fortsett en gåte. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.