Gå til innhold
Arkivverket

[#16995] Dato for Dom. Sept. 1769?


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Er det noen som kan hjelpe meg med datoen Dom. Sept. for året 1769? Jeg har forsøkt meg med 'Dage', men kommer ikke så utrolig langt med det.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg antar det er Septuagesima (2den søndag før Fastelavn), dvs. 22. januar som du helt riktig skriver.PS. Fikk du ikke tak i Bauer, den har riktignok samme feil som Dage, men så lenge du kjenner feilene er den helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg har kikket på den, var innom biblioteket for en stund siden. Ut over det har jeg ikke skaffet meg den, men burde muligens vurdere det. Hva går feilene ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Maria Bebudelse, før 1771: 25. mars, dog ikke senere enn palmelørdag. Dvs. at i perioden 1700-1770 falt ca. 2/3 av Maria Bebudelse på 25. mars, øvrige noe tidligere (tidligst 14.mars).Marie Bebudelse fra 1771 ved Struenses forordning av 26.10.1770: ”Maria Bebudelses Dag, som ved Forordn. er henlagt til 5te Søndag i Faste, skal med sit Evangelium altid paa den Dag i Almanakken indføres, og bliver da ved Siden af Maria Bebudelses Dag sat 5te Søndag i Faste, ligesom ellers pleier at skee, naar en Søndag gaaer ud” dvs 5. søndag i faste, en gang fra 8. mars til 11. april. (Navneendring 05.07.1918 til Marias budskapsdag)Alle Helgens Dag, ved Struenses forordning, fra 1770: ” Da efter forbemeldte Forordn. Alle Helgenes Dags Text og Bøn for Reformationen skal forklares og læses næste Søndag efter første November, saa naar det, som i tilstundende Aar 1772, indtræffer, at Alle Helgens Dag, som er den første November, falder ind paa en Søndag, kan Texten for Alle Helgens Dag, anføres paa samme Søndag, nemlig den første November, og altsaa bemeldte Søndag, naar Saadant indfalder, gaae ud, og sættes som sædvanligt ved Siden af første November.” Eller litt enklere, første søndag i november og ikke lenger 1. november. Det vil si at den faller sammen med en søndag etter Trinitatis, uten å endre denne ”tellingen”.Derimot har de fått med seg at vi ikke ”fulgte” kalenderen i 1744 (påskedag var 29. mars i stedet for 5. april som den skulle etter den gregorianske)(Det har vært justeringer i nyere tid – husker ikke årstallet på stående fot, men det er ikke lenge siden)Håper jeg har fått det riktig med meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk for opplysningen Elin, jeg hadde ikke sett Bauer på nettet. (Den har dessverre samme feil for oss som referert ovenfor, men var lett å bruke om man har dette i bakhodet). Selv synes jeg Bauers boks andre del er interessant som bl.a. inneholder 42 sider med alfabetisk fortegnelse over fest- og helligdager og navn på enkelte andre dager i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.