Gå til innhold
Arkivverket

[#16996] Betydelse av 'Fest.'?


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den var vrien, kan være Festum armorum, fredag etter 1ste søndag etter påske. Ellers kunne A.M. stått for Annuntiatio Mariæ (virginis) altså Marie bebudelse, men dette passer ikke med Fest. såvidt jeg kan skjønne.Kan det første stemme? Hvis ikke, når på året er dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jo, det kan det forsåvidt også. Men på innførselen før denne, er introduksjonen den 25. juni. Regner vi en måned tilbake, kommer vi jo til slutten av mai, og dersom disse to innførsler har, la oss si en ukes mellomrom, vil vel ikke den 7. april stemme særlig godt. To innførsler før den jeg holder på med, blir barnet døpt den 20. mars.Jeg blir bare mer og mer forvirret, la oss håpe det er fordi det er sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Festum betyr ihvertfall fest.Fest A. M. - skulle en tro var Festum Annunciatio Mariæ.Men det er lett å bli forvirret. 1769 var Annunciatio Mariæ 18. mars, og Maria Budskapsdag var 25. mars.Jeg trodde imidlertid Annunciatio Mariæ var latin for Maria Budskapssdag, men hvorfor havner så disse på forskjellig dato noen år, mens andre år er Annunciatio Mariæ og Maria Budskapsdag samme dag - 25. mars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Maria Bebudelse var i 1769 18. april. Før Struenses forordning var Maria Bebudelse 25. mars, dog ikke senere enn palmelørdag. I full tekst, se 16995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men til utgangspunktet, Mariæ annuntiatio (Maria Bebudelse) har jeg (såvidt jeg husker) aldri sett med Fest(um) foran, den er heller ikke oppført blant Festum-dagene i mine kilder.Men dette er ikke noe jeg vet med sikkerhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.