Gå til innhold
Arkivverket

[#17010] Christiane Monsdtr Grimstad f. ca 1791, Fana


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun ble gift med Peder Pedersen Espeland og i FT 1801 finner jeg henne 9 år gammel som 'tjenestefolk' på Sletten.Er det noen som har mer informasjon om hennes opphav?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan hun være datter av Mons Olsen Grimstad 1758-1804 og Sigrid Monsdtr. Geitung 1762-1850? Paret gift 1791. Ingen Christiane nevnt under Grimstad i bygdeboka eller under døpte i Fana såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg, det er jo en mulighet. men det er rart at hun ikke finnes blant døpte.Synd at det ikke står noe i bygdeboka.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner henne døpt 8/4-1791 i Sund, Hordaland med samme foreldre Siri Monsdtr og Mons Olsen. Kan de ha bodd i Sund før de flyttet til Fana montro.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mons får også et barn i Sund i 1767.Da er morens navn oppgitt til Brithe Olsdtr.Men nå lyder sjefens røst, pliktene kaller på kjøkkenet.Ha en fin lørdagskveld.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk, dette var mye hjelp. Da er det nok samme paret vi finner på Grimstad seinere.Ha en fin helg i Bergen-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da er det sikkert av interesse om foreldrene til Mons Ols. Grimstad:Faren Ola Ols. Tyssøy f. ca.1711, konfirmert i Sund 5te April 1739 Ole Olsøn Tøsøen (DA). Kjøpte halve Grimstad bruk 1 i 1741 for 40 Rdl. Resten hadde kona hans Synneva Henriksdtr. Bjørge (1716-1793) hun var sønnedatter til den forrige brukeren Anders Ellefsens kone, ei enke på Bjørge.Ola og Synneva hadde disse barna: Ola på Knappskog (Fjell), Rasmus som flyttet til Søre Hjellestad, Lars på Grimstad bruk 1, Brita bosatt på Nordeide (bygdeboka usikker her), Henrik bosatt på Søvik, og Mons som var husmann på Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

God morgen. De små grå hjernecellene har våknet.Jeg ser at det blant konfirmerte i Sund er tre barn Engelsen på Geitanger.Gjertrud konf.02.10.1740 , Ole konf. 19.04.1744 og Anders konf. 15.10.1752.Blant introdusert i Sund finner jeg Engel Olsen seks ganger , og hans hustru het Siri Holgiersdtr.Da kan vi vel anta at det er foreldrene til Mons Engelsen Geitanger og besteforeldrene til Siri Monsdtr. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Rune, siden du er så våken: Bygdeboka skriver at Mons Olsen Grimstad og Siri Monsdtr. Geitanger hadde sønnen Mons Monsen f. 1790, d. 1878 som overtok plassen. Ham finner jeg ikke igjen verken i Sund/Fjell eller Fana. Jeg har funnet disse barna: Christiane 1791, Syneve 1794, Engel 1795, Ole 1799, Brithe 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch batch C429282 finner jeg fire Mons døpt i Sund 1789-91 med far Mons.Men ingen av dem passer med Mons Olsen og Siri som foreldre.Kanskje jeg ikke er helt våken likevel.Hvordan går det forresten med den lille solstrålen din? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Følgende skifter kan være av interesse:Ole Olsen Geitanger Nordhordland prot.2 side 168b 1709-1716 (far til Engel?)Engel Olsen Geitanger prot. 4b side 799b 1760-1763(far til Mons?)Mons Engelsen Geitanger prot.6a side 404 1776-1779(far til Siri?)Dessuten er der et skifte etter en Holger Pedersen prot.2 side 164 1709-1716(mulig far til SIri Holgersdtr.?)Kanskje noe å be Yngve Nedrebø om hjelp til? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og enda en registrering: Når Engel Monsen Geitanger døpes 09.2.1767, heter far Mons Engelsen, mor Brite Olsdtr., dette er gjerne også Siris mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Engel var nok ute å rodde en tur for å finne et nytt kjerringemne.Og da havnet han på Askøy.LenkeDet er godt å se man fortsatt er våken , klokken har jo passert 12.00. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Heidi og Rune for alt innspill!Jeg har computer problemer og er på min gamle W95, men alt dette skal inn i dataen så snart maskinen fungerer igjen - heldigvis har jeg kopi av hva som er viktig.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.