Gå til innhold
Arkivverket

[#17013] Marie Olsdtr (1702-1741) Søvik, Os


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvor kom hun fra? Hun ble gift med Asbjørn Andersen Søvik 'har igne datoer for han) og de fikk en sønn Anders som giftet seg på Halhjem.Takk for eventuell hjelp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Anmarkrud

Asbjørn Anderson indre Drange f.1703, vart i 1732 gift med Mari Olsdtr. Søvik,og fekk då bygsla bruket etter vermori og siste mannen hennar.Mari vart fyrste gongen gift i 1729 med syskinbarnet sitt, Anders Nilsson Vorland frå Sund, menhan døydde straks etter brudlaupet og Mari hadde ei dotter, Kari f.1730.med seg då ho kom til Søvik i 1732.Mari døydde alt i 1740 og Asbjørn gifte seg att året etter med sesilia Jons dtr. Bjånes.Dette er hentet fra Os Soga ,Om dette er rett person finnes hennes aner her også. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk, det er nok helt sikkert rett person for jeg har han oppsatt som født på Indre Drange, men ingen datoer.Har du mer tar jeg med glede i mot-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Anmarkrud

Hei igjen fortsetter med det som står her.... Asbjørn fekk 13 barn bl.annet Anders f.1734 gift 1763 m.Anna Halhjem . Videre står det mye om Asbjørn. Maris foreldre........ Ola Albriktson f.ca. 1660, som ikr.1690 var gift med Anna Rasmusdtr. Søvik f. 1667 flutte hertil i 1713 og overtok bruket som far åt kona hans hadde havt 30 år tidligere. Born Mari Olsdtr.f.1706 Ola var notbas og dreiv mykje med fiske.Det fyrr nemde jordegodset i Lid på Tysnesøyri fekk han med kona si etter verfaren, og attåt dette åtte han halve Gjemdal i Os. Det er ting som tyder på at Ola kan vera den Ola Albrigtson som tidligere budde i Nordvik i Fana, men det er noko uviss om det er same mannen. Ola Døydde ikr.1718Annas foreldre. Rasmus Olson Haugland i Fana f.ca.1634,vart i 1660 gift med enka Anna Søvik og var brukar her. Dette er bruk nr.2Kikker vider og kommer tilbake om eg finner med. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Anmarkrud

Indre Drange 1. Asbjørn f. 1703. Foreldre er Anders Hansson indre Drange f.ca.1660 gift med Synneva f.ca. 1660 død i 1714.Hans andre giftemål Magdelene Andersdtr.Anders Hanssons foreldre. Hans Asbjørnson f.ca.1610 tvillaust frå Grindevoll. (Fyrste kona heitte Synneva døydde i 1650 åra og) han gifte seg att med ei Brita Andersdtr.f.ca. 1632.Ho var truleg datter til Anders Halhjem. Det er nok best at du låner bygdebøkene her står det mye av interesse . Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha.Det er nok ikke så lett for meg å få tak i disse bygdebøkene, som du ser er jeg bosatt i Frankrike.Jeg har en del bygdebøker selv fra Samnanger og Bømlo, men disse har jeg ikke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.