Gå til innhold
Arkivverket

[#17025] Skifte 06.04.1784 i Stjørdal,Halvor Eriksen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine meget sannsynlige aner i Stjørdal het Halvor Eriksen, og jeg skulle ønske at noen kunne slå opp skifte på han for 06.04.1784 i Stjørdal. Det jeg vet om han ellers: Han var født i ca 1721, og han var gift med Maren Jonsdatter. De er nevnt under Halsen i Stjørdalsboka bind 2 del 2 side 73, og skiftet etter Halvor er nevnt på side 559 i bind 2 del 1. I skiftet er nevnt enken Marit Johnsdatter. Barn: Elen Kristiana 11 år. En av mine aner het Elen Kirstina Halvorsdatter, og ble gift med Tore Arntsen Berg 29.05.1792. Dessverre får jeg ikke sjekket kirkeboka med det første. Hun er 28 år ved FT-1801, og passer derfor veldig her.Her er også nevnt signor Johan Fredrik Petersen, og han var krovært i Halsen. Det er også nevnt på side 73 i bind 2 del 2 at han var gift med en søster av Marit Johnsdatter(som var gift med Halvor Eriksen). Det må være hans første kone som heter Mina, men ikke har fått noe etternavn band 1. Hans andre kone var Ingeborg Eriksdatter, og hun kan umulig være søster til Marit Jonsdatter.Det kan se ut som Johan Fredrik Petersen var arving i dette skiftet, men det er vel mest sannsynlig at han var formynder for Elen Kirstina eller Elen Kristiana.Jeg er litt usikker på om dette skal inn i brukerforumet eller arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå funnet ut litt mer: I skiftet etter Halvor Eriksen 06.04.1784 var Johan Fredrik Petersen verge for Halvors datter og min ane Elen Kirstina Halvorsdatter som da var 11 år. Det er da nevnt at han var gift med morsøsteren til Elen Kierstina. Jeg leter og leter i en nesten uleselig kirkebok for Stjørdal, men har ikke funnet ut hvem han var gift med. Bygdeboka skriver Mina, men det er jo sikkert forkortelse for noe annet eller et kjælenavn. Johan Fredrik Petersen ble gravlagt 24.01.1787, og var da 54 1/2 år gammel. Han var jo handelsmann på Stjørdal, og jeg skulle gjerne visst litt mer om han enn det som står i bygdeboka for Stjørdal. Han var jo gift med morsøster av mine ane Elen Kirstina, og moren til Elen Kirstina som var Marit Joensdatter vet jeg heller ingenting om. Finner en Johan ??? noe som kan ligne på Petersen som gift i 1766 med Ingeborg Joensdatter i Stjørdal. Den 14.08.1766 var Johan Fredrik Petersen forlover for ungkarl Jørgen Hansen Holm og Margrethe F???(Fredriksen?). Hadde han noen familær tilknytning til disse? Er det noen som vet noe mer om mine aner Halvor Eriksen, hans kone Marit Joensdatter og denne Johan Fredrik Petersen med kone. Bygdeboka nevner at han ikke var fra Stjørdal, men hvor var han fra? Selv om jeg ikke er i slekt med han, så kan han bli en 'nøkkelperson' videre siden han var gift min ane Marit Joensdatters søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg nå ser litt nærmere her så finner jeg jo denne Ingeborg Eriksdatter som gift i sitt 2.ekteskap med Jørgen Hiort, og ved folketellingen 1801 var hun født ca 1729. Kan dette være søster av min ane Halvor Eriksen, som ble født ca 1725 og som det var skifte på i 1784? Hvis noen vet noe om denne Ingeborg Eriksdatter og om f.eks. om hvor hun kom fra, er det kansje mulig å finne ut noe mer om min ane Halvor Eriksen. Ingeborg Eriksdatter døde 21.12.1812, og ved folketellingen 1801 har hun og hennes ektemann i 2.ekteskap(Jørgen Hiort) en fostersønn: Johan Jørgen Hiort 8 år, som var sønn av Elen Kierstina Halvorsdatter og Tore Arntsenberg(født på Frosta i 1767).Håper at noen vet noe mer om Ingeborg Eriksdatter og Halvor Eriksen og deres aner, og hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å få med at Ingeborg Eriksdatter og hennes mann Jørgen Hiort holdt til på Øymoen i Værnes i Stjørdal i 1801 hvor de var gårdbrukere. Gården ble drevet med hjelp av tjenere, og begge var 71 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.