Gå til innhold
Arkivverket

[#17030] Min oldefars halvbror, skipper Harald Hansen fra Hvaler


Gjest Renathe Irén Bentzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei!Jeg har studert litt i Hvaler Bygdebok, der står det mye om min familie. Men jeg ble også nysgjerrig på halvbroren til oldefaren min. Harald Hansen skal være født i 22.07.1879 på Hvaler, sønn av Hans Martin Hansen og Amine Christine Christophersen. Hun døde i 1890 og Hans M. giftet seg igjen med Karoline fra Sverige som er min tippoldemor. Men det var denne Harald da, det står i bygdeboka at han var skipper og utflyttet til Halden 1905. Så jeg ble litt nysgjerrig når det gjaldt hans liv i Halden og etterkommere, eventuellt om noen kan finnes i Halden idag. Er det noen som kjenner til denne familien etter 1905 så hadde jeg vært veldig takknemlig. På forhånd mange takk for hjelpen!mvh Renathe B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hei! Følgende under (utdrag) står å lese om Harald Hansen f.1879 på Rød, Hvaler i boka 'Fredrikstadskuter på de syv hav' av Knut W. Engebretsen.'Han fikk skipperbevis 1901 og førte flere skuter, bl.a.seilskuten Sarepta i fra 1914. I 1915 solgtes Sarepta til Fredrikshald og året etter til Kristiania. Harald fortsatte som fører av båten. På reise fra Canada til England ble Sarepta påtruffet i synkende tilstand av et danskt dampskip, besetningen ble reddet men Sarepta forsvant for alltid.Harald forsatte som skipsfører, den siste båten fra 1923-24. Han var bosatt på Skjærhalden og var en av de få gjenlevende seilskipsførere da han døde i 1968.'Du får nok lete i kirkebøker Hvaler etter eventuelle ekteskap eller etterslekt. Bodde han i Halden, var det nok bare for kortere perioder. Det var vanlig at hvalerskippere førte Haldenskuter.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.