Gå til innhold
Arkivverket

[#17035] Hva er en 'frigde' ???


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Iflg Rikard Berge måtte Roald Helgesson bøte 8 markebol i 1517 for skaden han hadde påført Ingeleiv Bjørnsdotter 'som dengong var FRIGDA hans'.Hva er en 'frigde'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det må vel helst vera ei frille? Dersom då ikkje Rikard Berge har hatt ymse dårlege forhold til kvinner, og dermed laga eit nytt ord ut frå frigid. Det er nemleg det ordet i nynorskordboka som ligg nærast i skrivemåte:-) Men den løysinga trur eg ikkje mykje på:-) Kvar er det i landet? Vi kjenner jo godt at dobbel-l i eindel agdermål går over til dobbel-d, og dermed kan ordet 'fridde' vera egdsk for 'frille'. Derifrå til frigde er det ikkje så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Nei, det er eit kvinnenamn. I våre moderne tider har eg rett nok høyrt om menn med dette namnet, men kva det skuldast anar eg ikkje. Vankunne hjå foreldra, kan henda? Eller ein høgst lokal tradisjon ein eller annan stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Sorry - Rikard Berge skriver om Vinje/Rauland. Det første som falt meg også inn var frille, men så tenkte jeg kanskje det var mer over i 'forlovede' siden angjeldende antagelig var en 'gammel' enkemann. Han var gift pr 1492 og hadde altså en frigde i 1517...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

I nynorsk etymologisk ordbok, av Alf Torp finner jeg følgende:fria (nynorsk) betyr opprinnelig elske, frigan (angelsaksisk) er det samme ordet.Gammelnorsk Frigg er beslektet med sanskrit priya = hustru, elskedeFredag het på angelsaksisk frig(e)dæg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.