Gå til innhold
Arkivverket

[#17039] Andreas Johansen, skipper på rutebåt fra Hvaler til Fredrikstad???


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei. En veldig gammel tante av kona har fortalt meg at Andreas Johansen fra Edholmen (Strand) var skipper på en rutebåt som gikk mellom Hvaler og Fr.stad. Sønnen Johan OLAF Johansen skal ha vært maskinist på samme båt. Dette må ha vært på begynnelsen av 1900-tallet. Jeg kan ikke huske at det er nevnt i Hvaler-boka. Er det noen som kjenner til denne båten osv. Jeg skulle gjerne ha fått verifisert dette.Ellers så vet jeg meste om svensken Andreas Johansen (Johansson)mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Om sønnen Johan Oluf sier bygdeboka at han hadde vært maskinist og maskinmontør(1915) Om Andreas sies det at han var matros i 1891 og samtidig jordbruker på Skottet. I 1893 jordarbeider på Edholmen. Han kjøpte 13.2 i 1901, men bodde der fra 1899. Ved siden av jordbruket drev han også med fiske og stenhugging. Skal han ha vært skipper også må han jammen meg ha vært aktiv.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Vedkommende som fortalte det er født i 1910 og kan selvsagt rote litt, men virket rimelig sikker på det. Jeg tror det egentlig må ha vært en kort periode på 1920 tallet. Det hun beretter er noe hun husker fra barndommen når hun var på besøk på Strand. Johan Olaf var onkelen hennes. Denne rutebåten hadde et rart navn som jeg ikke kommer på. Er det noen som vet mere om denne rutebåten?2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei!Har søkt litt på Internett, kom over en side hvor det stod noen linjer om Hvalerbåtene. Der stod navnene Hvaler, Vesterø, Flink og Kirkø. Disse trafikkerte Hvaler - Fredrikstad etter 1892. Kanskje det er noen av disse?? Eneste men nyere navn jeg kan på båter på Hvaler er Makøbåtene og Olava men disse trafikkerte vel mest på Halden. Jeg kan også høre med min farmor i løpet av helga, hun er fra Hvaler men er født i 1923. Kommer isåfall tilbake om jeg får napp.Mvh Renathe B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei igjen!Har du funnet ut noe om båtene? Jeg har prata med min farmor og ho kunne ikke fortelle meg så mye mer. Ho har nevnt de navna som jeg skrev pluss et par til. Den ene het Svinesund og gikk mest Hvaler-Halden og den andre het Rund, men ho trodde den var en isbryter.Vet ikke om dette er til noen hjelp, de eldste i familien som bodde på Hvaler er desverre døde nå. Håper du finner ut av det.... Kanskje det kan finnes en bok eller noe som handler om båter og skuter på Hvaler, ikke vet jeg men det er vel ikke usannsynlig.Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.