Gå til innhold
Arkivverket

[#17040] Andreas Jørgensen og Marte Olsdatter i Berg (rakkestad) Østfold


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Har tatt en litt kritisk gjennomgang av en anerekke, og kommer litt til kort. ( har mått kutte en god del ledd, da jeg mener å ha funnet ut at de bakenforliggende ledd ikke stemmer.)Så da prøver jeg meg her om noen har tips?Anders Jørgensen og Marte Olsdatter bor på Oredalen under Fosby i Berg i Østfold FT 1865:Link: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60116&variabel=0&postnr=771&fulle=true&spraak=n>Lenkeer det noen som vet noe om hvor disse menneksene kommer fra?Jeg har funnet noen mulige foreldre til Andreas Jørgensen, som jeg har omtalt i følgende tema: (nr 14777)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Torunn. Ser av FamilySearch at Anders Jørgensen og Marte Olsdtr. giftet seg 04.12.1840.Der er brudgommens far oppgitt til Jørgen Andersen og Martes far som Ole Larsen.Har du sjekket ekteskapet i kirkeboka med hensyn til føde/oppholdssted? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Rune!Jeg har prøvd å sjekke både Rakkestad og Berg, men har ikke funnet noen kandidater som stiller seg ut.Jeg har også sett den du har funnet på familysearch, men jeg vet ikke om det kan være de jeg leter etter.. Jeg er vel generelt litt usikker kan du si!Men takk for at du fant fram det for meg! Jeg har som sagt lurt litt på om det er disseTorunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

I forbindelse med spørsmålet mitt her, er jeg litt opptatt av å avgjøre hvordan jeg skal kunne utelukke og evt. bekrefte hvem som er den korrekte når det finnes opptil flere sannsynlige kandidater?For å tydliggjøre. Jeg har kommet borti flere ganger at jeg 'finner' kanskje opptil 3 sannsynlige kandidater utifra Folketelling. ( trekker fra og legger til et år slik at jeg undersøker flere år)f.eks. Marte Olsdatter er er relativt 'vanlig' navn, og hun kan komme fra flere sogn. ( noen ganger samme kan samme sognet inneholde flere aktuelle kandidater) For å få en bekreftelse trenger jeg altså minst en referanse til, for å kunne avgjøre hvem som er den korrekte.Hvordan vil jeg få til dette?Jeg har sjekket noen flyttelister, men de er jo heller ikke alltid fullstendige... Noen som har noen tips?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei. Prøver meg litt igjen med denne. Ser fra familysearch at Arild Oliver Bråthen har laget en 'Ancesteral File' om ei Marte Olsdatter fra Rakkestad, som dør i Sponvigen.Ettersom jeg har sett at Arild noen ganger er innom dette foraet, så kanskje han vet noe mer, om det er 'min' Marte som omtales i den filen. Jeg vet nemlig at 'min' Marte Olsdatter bor i Sponvigen i 1875 som enke, hos sin datter, Anna Lovise Andersdatter.Hvis det er andre tips, så mottar jeg også disse med takk naturligvis!TorunN C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Torunn !Anders Jørgensen Født 24/1 1815 i Rokke,Berg For. Jørgen Andersen Og Maria MathisdatterViet 14/12 1840 Ungkarl Anders Jørgensen 26 år Pige Marte Olsdatter 25 Forlovere Ole Eliasen -Anders Olsen Østby Hans far Jørgen Andersen Hennes far Ole Larsen-I mitt innlegg 19476 etterlyser jeg Maria Mathis. Jeg har muligens funnet dem ,men er i tvil om hennes fødested. (skulle ha sendt deg noe fam.stoff men har ikke lagt alt inn på data,begynte min forsknig før dataaldern)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ang. Marte Olsdatter så har jeg ikke funnet hennes foreldre. I Rakkestad var det 2stk. Ole Larsen som begge fikk en datter som het Marte det året.De har trolig flyttet til Berg,siden deres datter ble gift her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Rita!Jeg er litt usikker ang. Marte Olsdatter. Jeg har sjekket Rakkestad på denne tiden, og det er flere muligheter. Det som også leder til mer forvirring er at hun noen steder kalles 'Marte Larsdatter'. Jeg har søkt i flyttelistene, men jeg har heller ikke funnet noen potensielle der.Så .. jeg søkte rundt på familysearch.org og fant da en potensiell Marte Olsdatter der, og ettersom vedkommende døde i Sponvigen i 1890, så kanskje dette kunne være henne. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal stadfeste hvem som er foreldrene hennes. Noen ganger hjelper det jo litt å se på fadderene på de eldste barna.. men jeg vet ikke helt..Håper Arild Bråten svarer, for han kjenner kanskje mer til Marte Olsdatter på familysearch.org.Men fint at det er flere som leter!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Den Marte Olsdatter som jeg har er følgende: Marte Olsdatter, født 6.november 1815 i Rakkestad, døpt 12.november 1815 i Rakkestad, død omkring 1890 i Sponvika, Berg. Jeg har ikke noen ektefelle på henne ennu. Hennes foreldre er: Ole Nielsen, døpt 1775 i Rakkestad, død 18 mars 1834 i Rakkestad, begravd 27 mars 1834 i Rakkestad. Ole Nielsen ble gift med Mari Svennungsdatter, døpt 17 mai 1778 i Rakkestad, død 18 mai 1863 i Rakkestad.Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Har noen opplysninger om Marte Olsdatter.Innflyttet til Berg 19 sep. 1840 Pigen Marte Olsdatter døpt 16 nov. 1816 i Rakkestad til gaarden Juer i Rokke for ekteskap. Confirmeret.Ikke bundet med ekteskap.Viet i Berg 4 des.1840 til Ungkarl Anders Jørgensen 26 år Juer (har skrevet dette før 7 )Det stod noe tillegg her. Av hvem tinglysningen er forlangt(Tror det stod det) Mari Svenungsdatter og Hans Larsen Vatne mellom . Hans Larsen tror jeg er en bror av hennes far, Ole Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.