Gå til innhold
Arkivverket

[#17053] Ingeborg Nilsdatter (Sluppen), Trondheim


Gjest Hans-Petter Taraldsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Ingeborg Nilsdatter ble første gang gift med Anders Jonsen Rosten(el. Ross?)5. feb 1789 i Tr.heim domkirke.Gift andre gang med Carl Iversen Helgemo, 26 jun. 1794 også i domkirken. I følge FT 1801,Enkelskillingveiten 5, er hun født ca 1755,men her kan det være mye feil.Mannen heter egentlig Helgemo og er født 1764! Barn 1.ekteskap:Tvillinger Johanna maria og Giertud Nicolina Barn 2. ekteskap: Elen Andrea,Iver Andreas og Ragnhild. Er det noen som kan løse gåten om hvem som kan være Ingeborgs foreldre?Mvh Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Når det gjelder gåter må man jo begynne et sted..Ut i fra barnas navn tipper jeg at Ingeborg Nilsdatters foreldre var Nils & Maria eller Nils & Giertrud.. i så fall en mulig kandidat:Ingeborg Nilsdatter døpt20 feb 1757, Lade, Strinda Far: Nils Brandhaugen Mor: Giertrud HovelsdatterLenkeHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Ikke noe dumt forslag det, Heidi! Jeg har lurt på henne selv. Mener å huske at hun også var tvilling, så det kan jo være enda et indisium på at hun er den jeg søker. Men, jeg har ikke klart å linke henne opp mot senere hendelser enda. Mvh Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan ikke løse gåten, men kunne bidra litt:Sluppen - gård i tidligere Strinda, ca 3 km sør for T.heim sentrum. Rosten - ca 1 km lenger sør (idag en bydel)Brandhaugen - det er ei veit som heter Brannhaugveita mellom Kongens gt og Dronningens gt. I 1801 kalt Brandhaug Lykken - det var i følge Trondheim Byleksikon ei løkke der som eides av skreddermester Nils A. Brandhaug (død 1782),og hans sønn vognmann Ole Brandhaug som hadde sine hester beitende der. Det er to Ole Brandhougen i 1801 - begge to vognmand. Den ene finner du i Enkeltskillingsveita, hus 8.Ifølge det samme leksikon var Brandhaugen en plass ved Leirbrua (ved Granåsen skisenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Og det Asrid sier henger på greip med nevnte Nils Brandhaug... Det finnes (minst) to andre barn med (antatt) samme foreldre:Alth Nilsen døpt 2 feb 1751 og Olle Nilsen døpt 10 des 1752. (Lade, Strinda)Begge disse er oppført med foreldre Nils Altsen og Giertrud Hovardsdatter.Så 'vår' Nils her er nok kanskje identisk med vognmannen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Det er faktisk to Olle Nilsen med de samme foreldrene.. den andre Olle er døpt 29 sep 1754 samme sted.Og sorry ASTRID, jeg mistet t'en i farten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hmmm..Begge vognmennene Ole har sønner Nils, og den ene i Dronningensgt med kone Karen Anders. har også en Ole.En Ole Nilsen og konen Caren Christine Anders. døper sin datter Giertrue i Domkirken januar 1781.Oppkalt ett bestemor & tante kanskje? Lurer på hvem som var faddere..Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Dobbelt-hmmm:Nevnte (i Dronningensgt) vognmann Ole Nilsen og konen Karen Christine Andersdatter har (minst) barna:Nils Andreas, Ole, Ragnhild og Gjertrud. Alle døpt i Domkirken.Se på navnene til barna til Ingeborg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Interessant alt dette! Kanskje søster(Ingeborg) og bror(Ole) bodde i Enkeltskillingsveita, hus 5 og 8? Har i mellomtiden sett på Erik Strøms nettside om kilder i Trondheim. Det finnes skifte etter Nils Arentsen(?)Branhaug i 1782.Hvis det skifte kan fortelle at datteren Ingeborg da bodde i nærheten av Sluppen/Rosten burde det løse gåten. Mvh Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Hans Petter,Ser at jeg kaller Nils vognmann mens han jo var skredder...Og dette er vel et eksempel på at norske navntradisjoner/oppkalling kan være en 'velsignelse' for oss som leter i ettertid!Lykke til vidre.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.