Gå til innhold
Arkivverket

[#17055] Josefina Marie Mikkeldotter f.1905-12-20 Krutå, Hatfjelldal


Gjest Viktoria Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Viktoria Johansson

Är det någon som känner till min mormors föräldrar eller släkt. Min mormor Josefina Marie Mikkeldotter är född 1905-12-20 troligtvis i Krutå, Hatfjelldal. Jag tror hennes föräldrar ska heta Far: Mekal Christian Nilsson, död 1946-09-15 Mor: Jenny, död 1951-05-04Är det någon som har uppgifter om denna familj så skulle jag bli väldig tacksam.Hälsningar Viktoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hattfjelldal i Nordland, utskilt fra Vefsn i 1859.Født 20/12 1905-dpt. 4/3 1906 Josefine Maria. Foreldre grd.bruker Mekael Kristian Nilsen f. 1866, g hustru Jenny Randine Enoksdt. f. 1882, Krutaa gård. Faddere: arb. Edvin Nilsen Krutaa, Dr. Anton Nilsen do., pike Jorgine Nilsdt. do., pike Amanda? Mathisdr. do.Gift 24/4 1905 Mikael Kristian Nilsen, gr.bruker på Krutaa, f.Krutaa 1866, hans 2. ekteskap; og Jenny Randine Enoksdt. f. Steinhaug i Vefsn 1882, konf. i Vefsn 96. Deres foreldre: grbr. Nils Daniel Gabrielsen og husm. Enok Kristian Olsen. Forlovere: gbr. Erik Erlandsen Krutaa og gbr. Nils Gabrielsen Gr...(Gruben?). Attest fra lensmannen .......noe med testam....afdøde hustru.Det har kommet en ny gårdshistorie for Hattfjelldal, (særbind 6a) i 2001 av Kjell Jacobsen, men Krutaa står ikke der. Har heller ikke funnet Steinhaug i Vefsn i noen av de andre bøkene. Mulig ikke kommet i bokform enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktoria Johansson

Berit Knudsen, ett stort stort tack till dig *ler* för uppgifterna. Det var lite nyheter för mig i dessa uppgifter. Du vet inte vem han var gift med i första äktenskapet och om de hade några barn, halvsyskon till min mormor?Jag vet han min mormor Josefina hade 'riktiga' syskon, de hette * Nils *Mejer *Gunny *Haldis Har inga födelsedatum på de men de är också födda på samma ställe som min mormor.Sen måste jag fråga dig en sak till, du skrev 'Forlovere:gbr. Erik Erlandsen krutaa og gbr. Daniel Gabrielsen Gr..(Gruben?) Min fråga är, vad betyder Forlovere, ursäkta min fråga men ibland så förstår jag inte de norska orden, det mesta klurar jag ut men ibland går jag bet*ler* Hälsningar Viktoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg kaller forloverne Kausjonister, blir det bedre da? Eller engelsk 'Best man'.Så er det min tur til å spørre: du skriver ...till deg *ler* för.....hva betyr det, og en ting til. 'Det var LITE nyheter för mig? Visste du alt fra før?Ang. 1.kone så se i FT 1900 Gård: Krutaaen i Nordland. Der finner du også faren til Mikael.Jenny er i 1900 tjener på Steinhaugen i Vefsen, og faren er kanskje han som er på Skarbakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktoria Johansson

Berit, jag tackar så mycket för hjälpen. Bestman vet jag vad det är. När jag skriver 'Lite nyheter ' så är det bara ett ut tryck för att man inte visste om dessa uppgifter. De uppgifter jag hade från början var de som jag skrev i mitt första inlägg. Sen den andra frågan om vad jag menade med '...til deg*ler* för..' Det vart bara fel i den texten, *ler* skulle inte var mitt i den texten så det vart lite bak vänt. Hoppas du har överseende? Hälsningar Viktoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket de andre barna. Det finnes kirkebøker for fødte til og med 1922 (ikke 1934 som det står oppgitt i oversikt).Erling f. 19/6 1907, døde før hjemmedåp.---- Haldis Emilie 27/5-dpt. 15/8 1915,---Nils Gunerius 1/10-16/12 1917,---gunny Karoline 24/12 1919-5/4 1920. Fant ingen Meyer, og jeg sjekket 2 ganger, spesielt tiden 1907-1915.For øvrig har jeg funnet Mikael Christian f. 30/5-24/6 1866 Hattfjelldal, foreldre Nils Gabrielsen Krudtaa og h. Gunborg M. Olsd.Gift Hattfjelldal 10/7 1864 ungk. Nils Daniel Gabrielsen Krutnæs, 22 år, far Gabriel Johansen?(siste halve delen av etternavnet var vanskelig da det var så liten skrift) Krudtaa; og pike Gunborg Marie Olsd. 21 1/2 år, far Ole Jørgen Andersen Ka.t(rud?) i Vefsen.Født 25/1-23/4 1882 Vefsen, Jenny Rangdine, foreldre husm. Enok Kristian Olsen og h. Henrica A. Jacobsd., Stenhaug.Gift 16/7 1871 Vefsen ungk. og inderst Enok Kristian Henrik Olsen, Blaafjeld, f. 27/5 47, far Ole Bentsen; og pike Henrikke Anne Jakobsd., Bergskevi?, f. 5/9 45, far Jakob Ingebretsen.Gårdsnavnet kan muligens være Bergsnev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktoria Johansson

Berit,du får ursäkta att jag inte skrivit tidigare men nu ska du ha ett stort, stort, stort tack för dina uppgifter. Jag har sökt i folketinget 1900 och fann både Nils gabrielsen och hans hustru med barn. Det verkar som att Mikal Nilsens första hustru hette Jörgine Kristiansdotter och år 1900 så verkar de inte ha några barn som jag kan utläsa. Men nu måste jag erkänna att jag inte är riktig haj på att söka i Folketinget. Men jag lär mig hela tiden.Men jag måste fråga dig en sak till, nu när jag har varit ute och sökt i folketinget så sökte jag en annan släkting i Norge, han hette Daniel Andersen (Anderssen) f.ca 1790, år 1801 så var han 11 år och bodde med sin familj i Nedenaes, Sönnelöd, Egelands Jernverk, denna plats tillhör Risör. När jag har forskat på denna släkt så har jag fått tag i ett gammalt brev från år 1873 där min morfars mor skriver att en av hennes söner har varit på besök hos hennes gammle far i hennes hemtrakter (Risör)och att han fortfarande var ganska frisk. När jag nu sökte denna man i folketinget så hittar jag han år 1801 när han är 11 år men jag kan inte hitta han varken år 1865 eller år 1875. Jag har försökt alla möjliga stavningar etc. men hittar han inte, jag vet ju att han ska befinna sig någonstans i Risör trakten enligt brevet. Vad gör jag för fel? Du kanske kan ge mig något tips på hur jag ska hitta denna man?Hälsningar Viktoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktoria Johansson

Berit, tackar så mycket för hjälpen. Det kan vara den 'gammle' Daniel som du har hittat där. Jag tackar även för att du berättar hur jag ska söka i folketelling (det var jag som stavade fel i mitt förra inlägg). Hälsningar Viktoria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.