Gå til innhold
Arkivverket

[#17057] Even Jonsen, Børsa (1803 - 1880)


Gjest Gunnar Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Zetterström

Even Jonsen och hans hustru Guru Johnsdatter bodde enl. Folketeljingar 1865 på gården Krogstadshagen i Børsa.Even anges vara född 1804 men enligt ett brev från 1873 ska han vara född i april 1803. De gifte sig 1840-04-21 i Børsa.Jag behöver hjälp att finna deras födelsedatum och deras föräldrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Gunnar,Begynner med en lenke til 1865 her: LenkeVet du navn på flere barn enn Jon? Det er minst to Even Jonsen på familysearch som kan passe, den ene er døpt i 1803 og den andre 1804.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Hej Heidi,Even skriver i mars 1873 'Jeg bliver 70 år i april månet og då är den bedste alder borte'Han borde vara född 1803!Jag har från brevet att Even hade en bror som hette Esten. Jag har inga uppgifter om Guru. Deras äldste son Jon kom till Sverige 1868-69 och var min fmfGunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kan ikke finne noen Even født april 1803 eller døpt kort etter i Sør Trøndelag, -uten at det behøver å bety at han ikke finnes der.Ser litt rundt omkring, men Trøndelags-geografien vet jeg pinlig lite om.. Hva er nærmest til Børsa; Melhus, Støren, Skogn eller Stadsbygd. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Jon gifte sig med Kajsa (Märta Katarina) Olofsdotter och de fick 3 barn - Guria Maria som kallades Guri (min fm) - Märta - Britta (Kajsas mor döpt till Märta Britta)Guria kan var felskrivet i dopboken ia = u ?Jag har en avskrift av brevet med kommentarer från omk. 1940'Enligt kyrkoboken ska Even vara född 1804 men att han själv daterat brevet 9/3 1873 där han påstår att han blir 70 i april'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

I skriftlig form er det mange varianter av de fleste navn på denne tiden. Guru er en skriftlig variant av enten Guri eller Guro antar jeg. (Men jeg er ingen ekspert på området!)Din farmor var nok oppkalt etter sin farmor som her er omtalt som Guru. Hvis noe er feilskrevet i dåpsboken gjetter jeg på at a'en i Guria ikke skulle vært med.Jeg så litt mer på broren Esten og gården Krogstadhagen. Esten burde være 2-3 år i 1801, og i og med at begge brødrene med familier holdt til på gården (el plasser under denne) i 1865 tenkte jeg at de kunne ha tilknytting til gården gjennom slekten.Undres om ikke dette er sterke kandidater til Even Jonsens foreldre: LenkeHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I folketellingene hvor Even Jonsen er nevnt, heter det Skogn anneks. Dette er Skaun - 'nabo' til Børsa.Bygdebok for Skaun er forlengst utgitt, og finnes sikkert på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mormonarkivetEven Johnsen f 1804 gift 2.gang 21/4 1840 Børsa Far. John Krogstad. Kone Gurru Johnsdtr.f.1811. Foreldre:John Andersen Rian og Randi Rasmusdtr. Nordland.Var Even første gang gift med Teda Benjaminsdtr.? 2/6 1836. Han f.1804 hun var 55 år. Børsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Enligt anteckningar ur kyrkboken som en släkting till mig gjorde vid besök i Norge för 40-50 år sen:Even Jonsen-Krogstad f. 1804 d. 23/1 1880 Guru Jonsdatter, f. 1810 Gifta 21/4 1840Kan det finnas någon notering i vigselboken eller i födelseboken för deras barn?Jag har också tittat i mormonarkivet. Där finns Tecla Benjaminsdatter noterad som död men inget datum.Kanske är det så att årtalet i brevet är fel eller fel avskrivet. Tyvärr har jag bara en maskinskriven kopia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn Even og GurruJohn 15/8 1840. Johan 21/5 1843, Ole 13/8 1846. Simon !9/3 1853. Alle børsa.Søsken av Gurru f 1811. Foreldre Anders og RandiAnne 1813, Anders 1817, Rasmus 1819.Randi Rasmusdtr,or Nordland f 1787 Børsaskog For: Rasmus Larsen or Rekstad og Ane Lodensen or Moe. Alle Børsaskog.Randi gifta seg 5/4 1810 Med John Andersen or RianJohn Andersen Rian er kansje den samme som f.i 1780. Far: Anders or nedre Rian Byneset.(er ikke langt fra Børsa) Her står dessverre ikke mora oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei igjen,Jeg har sett på de andre opplysningene her, men holder fremdeles en knapp på at Evens foreldre og eldre søsken er de som bor på Krogstad i 1801 (jfr Lenke i innlegg 7) At det også dukker opp et barn med navn Simon forsterker vel denne antakelsen?På familiyseach finnes giftemålet mellom Even og Guru med den dato som Gunnar har. Jeg finner imidlertid ikke noen av barna på familyseach. Det behøver ikke, som jeg sa tidligere, å bety at de ikke finnes i kirkebøkene.Et oppslag i den rette kirkeboken vil vel avklare dette.. Er det noen som kan være Gunnar behjelpelige med dette, eventuelt gi råd om hvor han skal henvende seg? (Det var dette med Trøndelags-geografien... ;-) )Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Gunnar,Søk på Børsa i 'Søk i tema' øverst på siden her. Se særlig siste innlegg i tema 13914. Det finnes tydelig brukere av debattforumet som sitter med kilder som kan være interessante for deg. (Og som oppgir sin mailadresse!)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt med Google. Børsa og Rian.Fant at det er ei bygdebok som heter Børsaboka.forfatter Per O. RødOlav Duuns mor Elen kom fra Rian Børsa. Den slekta var kjente bygdekunstnere.Bl.a.Smeder og malere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg dine nærmeste aner er plassert på rett plass. Problemet er bare at navnet på prestegjeldet og sognet skifter litt etter hva årstall det er. Skogn, Børsa. Bynesset, osv. For å komme lenger nå, må du låne bygdebøkene for Skaun og gjerne Børsa. Navnet på gårdene har du jo.Bøkene kan sikkert bestilles på bibloteket.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en søkemotor f.eks.google. Skriv bygebøker + skaun+børsa så får du opp alt du trenger. i bøkene står det om gårdene og folket som levde der. Slektstavler m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunnar Zetterström

Jag har beställt Børsabok 1 och 2 på biblioteket.I väntan har jag sammanställt följande:Enligt Heidis inlägg nr 7 och enligt FT 1801 i Ørkedal Jon Simensen 37 år (~1764) , hans kone Ingborg Evensdatter 28 år (~1773), barnen Esten 3 år och Marit 1 årEnligt Fam. S. Ingeborg Evensdatter f. 1771 i Børsaskogn, far Even Klemetsen mor Marit SimonsenEsten efter ? , Marit efter mm Marit Simonsen, Even efter mf Even KlementsenEnligt Fam. S. Even Jonsen (1804) och Guru Johnsdatter (1810) gifter sig 21/4 1840 , far till Even; John Krogstad (= Jon Simensen i Krogstad ?) , far till Guru; John RianEnligt Fam. S. John Andersen Rian f. ~1785 i Børseskogn, gift 1810-04-05 i Børseskogn, med Randi Rassmusen f. ~1787 i Børseskogn, Dotter Guru Johnsen f. 1811 i BørsaEvens och Gurus 1:a barn Jon efter ff Jon Simensen, 2:a andra barn John efter mf John Andersen Rian, 3:e barn Ole efter ? samt 4:e barn Simen efter ff Jon Simensen eller fff Simen ?Vilka fler böcker ska jag beställa? Skaun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Karen H. Brevik

I Skaunboka, bind 1, side 371 står det bl.a. følgende under Krokstadhåggån: 'Even Jonsson, f. 1804, d. 1880, satt med halvparten av farsbruket Sørgard til i 1852, da han måtte ta til som husmann her. Gift I m. Marit Olsdtr. Rø, f. 1806, d. 1837. Gift II i 1840 med Guru Jonsdtr. Rian fra Nygarden Ner-Rian, f. 1810, d. 1875. 1. ekteskap var barnløst, men Marit hadde en sønn, Ola f. 1826, men Hallsten Ivarsson Melby. Barn i 2.ekteksp: 1. Jon, f. 1840, flytta til Sverige i 1870. 2. Johan, f. 1843, tjente på Syrstad i 1865. 3. Ola, f. 1846, tjente i Dalen i 1865 4. Simen, f. 1853'.På side 366, samme bok, står det bl.a. følgende under Sørgard Krokstad: '1797-1838 Jon Simensson, f. ca. 1764, d. 1848, tok over bruket etter fosterfaren Esten. Jon var sønnen til Simen Estenstadåsen på Hølonda, som var fra plassen Bjørghaugen. Mor til Jon, Kari, var fra Kr.okstadaunet Jon gift 1797 med Ingeborg Evensdtr. Solstad fra Nergard, f. på Husby 1772, d. 1851. Barn: 1. Esten f. 1798 2. Marit f. 1800 3. EVEN f. 1804 4. Ola f. 1807, d. 1811 5. Kari f. 1810, d. 1811 6. Ola, f. 1812, d. 1830Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunnar Zetterström

Jag hoppas fortfarande att någon kan hjälpa mig och titta i kyrkböckerna och se när Even Jonsen var född. 1803 eller 1804?Mvh / Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim på følgende e-postadresse:statsarkivet.trondheim@riksarkivaren.dep.noNår du har et så greit spørsmål som å sjekke et navn i løpet av en toårsperiode, tenker jeg du får hjelp.Opplysningene finnes i følgende kilde (oppgies til Statsarkivet):MINI 667.A02 1791-1816 Børseskogn sokn i Orkdal prestegjeldLykke til.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Zetterström

Tack Inger! Idag fick jag svar från Statsarkivet i Trondheim. Even Jonsen var född 25/4 1804 och döptes 13/5.Hälsningar Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.