Gå til innhold
Arkivverket

[#17063] Karen Johnsdt. Traastad fra Lom. Når er hun Født?


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Karen Johnsdt. Traastad giftet seg i 1835 med Ole Olsen f. 1808, fra kumjordet, Lom. Hun er da oppgitt med en alder på 32 år og hennes far er John Sevaldsen. I listen over utflyttede for Lom i 1842, flyttet de til Åford, Karen er oppgitt med en alder på 42 1/2 år.I FT 1865 for Åfjord er de på kjæmpepladsen, en plass under Mandal. hun er da oppgitt med en alder på 60 år. Har letet i kirkebøkene rundt de aktuelle årene, men finner ingen Karen som passer. Er det noen som har info om Karen, motas det med takk! MVH Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch ble Karen døpt 7. juni 1801 i Lom. Foreldre: Joen Sevaldsen og Anne Pedersdatter.Joen Sevaldsen og Anne Pedersdatter ble gift i Lom 4. desember 1783.Dette stemmer ikke med Ft 1801 på Traastad i Lom, der Joen Sevaldsens kone er oppført som Anne Sevaldsdtr. Jeg tror at det kan være en feil i registreringen,enten i 1801 eller senere.LenkeDu må nok ta en titt i kirkebøkene igjen!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Jeg har vært på statsarkivet i og sett i prestearkivene for Åfjord. Der var jeg heldig og fant attester om Ole og Kari Steensland i forbindelse med flyttingen. Og helt riktig, så er Kari døpt 7. juni 1801, Traastad, Lom. Har også vært på bibloteket og skaffet meg ei bok om Skjåk. der både Traastad og Kummen er skrevet om.Når det gjelder Karis mor, så er nok Anne Pedersdatter som er det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Atle Brandsar

Hei!Lurer på om du har kome vidare i leitinga om Karen? Eg har dette om dei to:Ola Olsson Kummen, f. 12.7.1808. Gift 20.1.1835 med Karen Jonsdotter Tråstad, dpt. 7.7.1801, d. 16.3.1865 av skarlagensfeber i 'Tretvigen' i Åfjord, då nemnd enkje – noko som er rart sidan Ola levde ved ft. 1865. Kalla seg Steinsland. Fløtte til Åfjord i 1842. Budde på 'Kjæmpepladsen' ved ft. 1865.Veit du kva tid Ola døydde? Lenge sidan siste innlegg, men vonar det er nokon inne her som kanskje kan svara likevel! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei Atle.Denne Karen Jonsdatter som døde på Trettvika i 1865 er nok ei annen. Hun var gift(Ikke i Åfjorden) med Ole Tørresen f. 1802 fra Klubnesset i Åfjorden, d. 19.7.1856 i Trettvika. De kom som gifte fra Leksvika i 1833 og hun er nok sikkert derfra. Min Karen døde som 'Husmandsenke' 19.1.1879 på Kjempeplassen. Ektemannen Ole Olsen døde 10.4.1872. Jeg kjenner 4 barn til Ole og Karen :1. Maria f. 26.7.1834 på Kumjordet i Skjåk.2. Anne f. 8.12.1837, d. 9.12.1837, Kummen i Sjåk.3. Anne f. 27.3.1841 på Bergejordet i Lesja. Hun er min oldemor:)4.Oline Karoline f. 15.8.1845 på Fauskan i Jøssund. Døde samme sted 18.6.1846 av kikhoste.Karen Jonsdatter hadde fra før 2 barn:1. Dødfødt guttebarn i 1820, faren er oppgitt å være Ellev Pedersen, Bakke.2 Ole f. 8.3.1826 på Tråstad i Skjåk. Hans far er oppgitt å være Ole Eriksen, Vange. Han flyttet 1841 til Stoksund aneks, Bjørnør i Sør- Trønderlag der vi finner han konfirmert den 15. august s. å. Oppholdsted er ikke oppgitt.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk for svar! Fint at du fekk korrigert meg med Karen sin dødsdato! Flytte dei altså til Lesja ein gong mellom 1837 og 1841, det var eg ikke klar over...då budde dei der berre eit par år iallfall... Veit du kvar det vart av Maria?Kummen og Kumjordet (Kummejordet) er same staden, berre brukt skiftevis i protokollane. Om du skulle lure på det, seier vi 'Eilev' (og skriv det) i staden for Ellev. Sei berre ifrå om det er noko frå Skjåk du lurar på, så skal eg freiste å hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Atle.Maria flyttet 1857 til til Tørem i Bjugn og i FT 1865 for Bjugn finner vi henne som gift på Tøndelstrand. Hennes mann var Johan Christian Johansen f. 12.4.1840 i Nes i Bjugn. De ble senere husmannsfolk på Fosshaug i Bjugn.I FT 1900 finner vi Maria eller Maren som hun også ble kalt som enke på Fosshaug.Johan Christian Johansen døde 29.3.1899. Marie Olsdatter Fosshaug døde 21.4.1905.Deres barn:1. Helmer Odin f. 23.5.1860 på Mandal i Jøssund.2. Johan Martin f. ca. 1864.3.Kristian f. 16.4.1867 på Tøndelstrand i Nes.4.Klaus Odin f. 21.5.1871 på Tøndelstrand i Nes.MVH Rune Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.