Gå til innhold
Arkivverket

[#17064] Hjelp til ettersøkning søkes


Gjest Roald Lind Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Lind Hanssen

Ei i min nærmeste familie tok livet av sitt nyfødte barn , og fikk straff for det- rundt århundreskiftet- i Nordland. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne alt om denne saken ? Hva må jeg bidra med- og hvor kan jeg evt finne det ? Er det noen lokale arkiver som jeg kan begynne med- før noen andre kan lete i Statsarkivet ? Det har alltid lagt lokk på denne saken i familien, så det er ikke mye jeg vet. Og jeg vet ikke mye om søk i sentrale arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her vil trolig Polititidende kunne hjelpe. Der vil alle domfelte og ettersøkte være ført med navn og personlige data, i tillegg til opplysninger om når og hvor de er dømt, og når de er sendt til soning. Hun ble trolig dømt i lagmannsrett, og har trolig vært sendt til landsfengselet for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssen

Takk for hjelpa -dette er en sak jeg har gruet meg for å begynne med fordi jeg ikke kan mye om sentrale arkiver - men du kan kanskje fortelle meg hvor jeg kan finne Polititidende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har vært innom protokollene for insatte ved Landsfengslet for kvinner og undersøkt litt en gang, og kunne glad konstatere at det fantes navneregistre enten fremst eller bakerst i protokollene. Dette var omkring 1900.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssen

Yngve, jeg har sendt anmodninga til SA i Bergen med alle de opplysninger jeg har. Men Marius- hvilke protokoller er det du har undersøkt i, og hvor fant du dem ? Jeg skjønner at jeg har havnet blant folk so har peiling og vel så det ! - så nå må dere hjelpe meg videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Dette er en stund siden så jeg må gå tilbake i papirene for å finne hva serien heter helt konkret. Regner med det først og fremst var protokollene hvor alle kvinnene ble ført opp fortløpende når de kom inn jeg benyttet meg av. Her finner man ganske mange opplysninger både om vedkommende og saken også. Blant annet hadde den i kirkeboken ukjente barnefaren plutselig fått et navn.Dette materialet befinner seg på Sognsvann i Oslo. Er ikke sikker på om det sorterer under Riksarkivet eller Statsarkivet i Oslo rent formelt (både ekspedisjonen og lesesalen er jo den samme), men vil tro det første. Skal se hva jeg kan finne frem fra mine gjemmer som kan konkretisere dette innlegget en smule, men det blir nok ikke før til helgen er jeg redd!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Polititidende forteller at hun satt fra 15. mars 1905 til 15. november 1907 ved landsfengeselet for kvinner, og at hun satt som domfelt for overtredelse av straffelovens kapittel 14 § 4. Det er dessverre ikke gitt opplysninger i Polititidende om dommen, men trolig har det skjedd kort før mars 1905, og i lagmannsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssen

Hei igjen Nå begynner min sak å få fast form skjønner jeg ! Takk til deg Yngve ! Marius - hvis du kan finne noe fra dine gjemmer så er jeg takknemlig ! Men- lagmannsretten- det er vel noe jeg må leie inn hjelp for å få innsikt i ? Kan en av dere ta den jobben ? Jeg ønsker jo alt vedr denne saken- med avhør og alt- også vitneforklaringer- er det mulig å få dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Som jeg skrev ovenfor 'det blir nok ikke før til helgen er jeg redd!' Vi skriver bare lørdag formiddag kl. 10.59, så du må nok pent smøre deg med tålmodighet en stund til :-)Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Her er jeg igjen, også rent fysisk. Har nemlig ikke vært hjemme i Son på en tid. Det var derfor jeg ikke kunne gjøre oppslaget før nå. Dette er noe jeg holdt på med for mange år siden viste det seg. Tiden løper fortere enn man ofte tror.Jeg har dessverre slurvet med kildehenvisningen (sier sirkellederen som nesten ikke snakker om annet enn at elevene for all del må notere kilde og ikke glemme sidetall) og kun notert 'Christiania Tukthus / Fangeprotokoller...'. Året var 1890.Så er spørsmålet om dette er det samme som Landsfengslet for kvinner eller ikke. Jeg forstår ikke i dag hvordan jeg kom på å lete etter nettopp denne personen i nettopp denne kilden, men mener jeg hadde sett en annen henvisning enn til akkurat Christiania Tukthus i den kilden som ledet meg til nevnte, og at det egentlig var litt flaks og intuisjon som gjorde at jeg fant min person hvor jeg gjorde. Dog vet jeg at det var kun kvinner i dette materialet.Dette var ikke mye å gripe fatt i. Jeg har ikke mulighet til å gjøre noen søk i Oslo for deg. Kanskje noen andre har. Ellers så vil jeg anbefalle deg å ta en telefon/skrive et brev. Du har jo nå en konkret dato de kan gå inn i materialet på, så da bør det vel i hvert fall være mulig å få en kopi av noe av materialet som finnes om vedkommende?! Om du ringer først og får klarlagt hva som faktisk finnes, kan du jo skrive etterpå. Lykke til!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.