Gå til innhold
Arkivverket

[#17072] Fremdeles feil i FT etter overgangen.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg har fremdeles problemer med FT etter overgangen til nytt system/maskin.Søkte nå etter Andreas Ni...(Ni(e)lsen) 1835-45. Første gangen jeg prøvde fikk jeg et stort utvalg av etternavn, andre gangen 2 stk. Fikk så 1 i Kristiania, men der står det Hans Nilsen. Dette er ikke første gangen dette skjer. Det er også vært flere andre problemer med fornavn og gård eller omvendt. Svaret jeg har fått er 'feil'.Så var det en ting jeg undrer på, søketid f.eks. 35 sek., men det tok ca. 90 sek. Jeg antar det kan komme av stor trafikk at tiden blir feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Problem du måtte ha kan umogelg ha noko med overgangen vår å gjera. Maskinen er den same, programma dei same og dataene dei same. Eg kan heller ikkje sjå at noko går galt hos oss. Difor vil eg gjerne vita heilt nøyaktig kva du søkjer etter når det går galt.Søketida var vel knapt 35 sekund; det må ha vore 0,35 sekund. Dette er tida det tek frå søkinga startar til ho er avslutta. Når det tek 90 sekund må forkringa vera at det er tregt på nettet nokon stad slik at det tek 90 sekund før du får resultatet av søket. Hadde det tatt 35 (eller 90 sekund) ville heile systemet ha brote saman. Nett no ligg me på ca 3 søk i sekundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre så har jeg nok rett ang. sekunder. Jeg la merke til det flere ganger at det tok lang tid, og sjekket derfor også mot klokke. Det gikk veldig tregt på den tiden, like over kl. 20.Jeg søkte altså etter Andreas, etternavn begynner på NI. Første gang fikk jeg opp mange navn som starter på NI, men ved nytt søk med samme opplysninger fikk jeg 2 Nils.. og tror 1 eller 2 Nilsd. Kun 1 Andreas Nilsen bodde da i Kristiania, men da jeg 'åpnet' Kristiania sto det faktisk Hans Nilsen.Jeg kan hverken forstå eller forklare det. Disse feilene har jeg opplevet på min egen maskin og maskinen på Riksarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Hastighetsproblemet ligg ikkje hos oss. Rundt klokka hadde me ca 2,8 søk i sekundet og lett belastning. Det vil i praksis sei at folk fekk svar langt under eit sekund etter at forespørsel kom inn til oss. Dette problemet må liggja ein annan stad.Neste problme finst det ei forklaring til. Dersom det gjekk svært lang tid frå du søkte etter Andreas til du søkte etter Andreas til du søkte etter Nielsen vil den mellombels lagringsplassen du fekk tildelt for å lagra resultatet av det første søket kunna ha blitt gjeve bort til nokon andre. Dermed blir det feil hos deg. Kanskje du drakk kaffi innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, kaffen drakk jeg nok før jeg begynte søket, og jeg drakk den heller ikke over PC'en. Det hele skjedde i løpet av maks. 5-10 min. Så der sprakk den muligheten også.Om denne feilen kommer og går hvordan skal jeg da klare få overført eller gjøre så dere kan se denne feilen. Jeg kan vel ikke sende den via lenke når det er på landsomfattende søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I utgangspunktet trur eg ikkje feilen ligg hos oss. I så tilfelle må det vera fleire (og mange) som får smae feilen. Og det har eg ikkje høyrt om. Men det vil me vel få vita no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette med feil i søk på fornavn har jeg fått flere ganger i søk den siste tiden. Eks: Jeg søker Nils får 2000 i søket, jeg søker etternavn Hansen får da eks, 70 personer forskjelig plasser i landet. Jeg åpner for Trondheim der er eks,7 personer av disse er forskjelig fornavn som Hans Hansen, Petter Hansen. Hans Nils Hansen. Treghet i systemet har forekommet når jeg via Dis sin lokale side går på lenker før klokken syv om morgenen og det er opplevd på flere av lenkene også Famylisearch og da er det ikke noe mye trafikk, feilen kan ligge på flere servere som jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg har utført Berits søk i FT 1875 tilsynelatende uten problemer.Andreas gir 10940 stk1840 +/- 5 gir 1646 stkNi gir 5 alternativ kutter Nic.. gir 70 stk.Av disse er 11 i Oslo og alle er korrekte.Tidsforbruktet er også helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.