Gå til innhold
Arkivverket

[#17079] Ole Olsen Grangaard


Gjest Jon Sætrehaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Sætrehaug

Ole Olsen Grangaard og Agnete Andersdt fro Dokka. var foreldra til Syvert Olsen Gragaard (Moe) som kom til Motre på Hafslo. er de noen som veit når Ole og Agnete vart fødd og når dei dødde og forfedrane deira. Og kva Agnete kom fra.Eg vei at Ole og Agnete budde på Komperud og seinare på Skinerud ved Dokka Dei hadde 3 sønner Ole-Syvert-Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Syver Olsen ble født 17.2.1829. Hans foreldre var Ole Olsen og Marit Evensdtr. Grandgaard som var husmannsfolk på plassen Grandgaard under garden Ske i Søndre Land. Ole Olsen ble født i 1794. Han ble født utenfor ekteskap, foreldrene var gevorben soldat Ole Larsen og Anne Nilsdtr. Løken. Marit Evensdtr. ble født i 1795 på Sørbergseie i Søndre Land. Foredrene hennes var Even Hansen og Kari Hansdtr. Sørbergseie. Ole Olsen og Marit Evensdtr. ble gift 22.11.1815 og fikk 9 barn. Syver som kom til Hafslo var den 6. av barna. Jeg er etterkommer etter sønnen Even Olsen som var den eldste. I 1849 reiste Marit Evensdtr. alene til Amerika. Ved folktellingen i 1865 var Ole Olsen i legd på garden nordre Hov i Søndre Land, det oppgis at han var fraskilt sin kone som var i Amerika. Ved folketellingen i 1875 var Ole Olsen i legd på garden Sørberg. Han døde 4.8.1885 på Sørberg. Hva som skjedde med Marit Evensdtr. har det ikke vært mulig å finne ut av. Jeg har en god del opplysninger om etterslekt i Søndre Land og også om slekten til Marit Evensdtr. bakover. Hvis du er interessert i dette, kontakt meg direkte, så kan jeg sende deg mer. ole.arild.vesthagen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Jon.Du har fått et meget gått svar av Odd Arild, jeg er også en etterkommer etter Ole Olsen Grandgaard. Hans yngste sønn Nikolai kom nemmelig til Sogndal med kone og barn omkring 1876. Men jeg tror det må være feilt navn på denne konen som du nevner. Mvh. Torleif Odland odlando@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.