Gå til innhold
Arkivverket

[#17087] Tippoldemor Ingeborg Sofie fra Løddingen som utvandret til USA


Gjest Lise Christin Walla
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Christin Walla

Jeg leter etter min tippoldemor Ingeborg Sofie fra Løddingen. Hennes datter Joakime Sofie, f. 1874, ble gift med Lars Harrang/Harang i Trondheim, lenke til ft 1900: LenkeHer er Joakime Sofie angitt som Soffie. På dåpsattestene til barna hennes står det at hun er født Joakime Sofie Pedersen. Hun hevdet selv at hennes mor het Ingeborg Sofie og at de kom fra Løddingen. Faren het muligens Johan. Jeg finner ingen i folketellingene som passer til dette.Ingeborg Sofie dro til USA, vet ikke når. Joakime Sofie fikk tilsendt en brosje etter Ingeborg Sofie inngravert 'Ingeborga' som kan være navnet hun brukte i USA.Er det noen som har kirkebøker fra området eller kan hjelpe meg på andre måter? Skulle gjerne visst mer om familien og hvor det ble av Ingeborg Sofie i USA.Er veldig takknemlig for hjelp!Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette blir jo mest gjettverk, det beste er om Lise finner vielsen til Lars og Joakime Sofie, for å få bekreftet navn på fedrene.Men, jeg er tilbøyelig til å tro at det er noe i det du fant Aase. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

I Gårds- og slektshistorie for Lødingen II, side 1042: Jens Christian Olsen, Sommerseth (Hjalmaus) Tysfjord/Dypfest, f. 1812, sønn av Ole Jensen Dypfest, d. 1842 og Anne Rebecca Lind Pflueg, f.1785, d. 1829. Jens ble g. 19/7 1842 Lødingen m. pige Karen Kirstine/Kjerstine Hendrichsdtr. f. 20/5 1818, datter av Hendrik Larsen Stokke i Tjeldsund, klokker f. 1774, d. 1836 og Ingeborg Larsdtr. d. 1852. Barn: 1. Ole Andreas Jentoft, f. 18/9 1842 Lødingen, g.m. Olianna Eidisdtr. fra Måsø, Ingø, bodde 1875 på lnr. 216 Sommerset Tysfj. 2. Ingeborg Sofie, f. 1845 i Lødingen 3. Jens f. 1846 i Tysfjord 4. Anne Johanne f. 1847 Tysfjord 5. Hans f. ca. 1851 ---- I 1875 bodde Jens Chr. som fisker med sin familie i sønnen Ole A. gård, lnr 216 Hjalmaus Jens Chr.s. husstand besto da av 9 personer; foreldrene, de 2 døtrene og sønnen, fiskeren Jens, samt Oles 4 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! I tillegg til å finne vielsen kan du jo også prøve å finne dåpen til Joakime Sofie. Tysfjord ble i 1867 utskillt fra Lødingen prestegjeld. Dersom det er en forbindelse til Ole Jensen Dypfest, kan jeg hjelpe deg videre. Min kone er etterkommer etter ham. Legg også merke til at navnet på gården i FT 1875 er skrevet Njalmaus i stedet for det riktige Hjalmaus. Du skriver at Joakime er født Pedersen, derfor 'skurrer' det litt. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Takk for mye nyttig informasjon, Thore og Terje!Var på biblioteket i formiddag for å prøve å finne vielsen til Joakime Sofie og Lars, eller dåpen til Joakime Sofie, men de hadde ikke de aktuelle kirkebøkene inne. Så jeg er like klok... Statsarkivet neste...Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Har funnet dåpen til Joakime Sofie i kirkebok for Tysfjord. Hun er født 29.11.1874, døpt 30.5.1875. Hun er datter av Bagersvend Johan Pedersen og pige Ingeborg Sofie Jensdatter Njalmaus. Hun er 'uægte'. Merknadene greide jeg ikke å tyde helt, men det var noe om at Ingeborg Sofie hadde vært borte under svangerskapet i 3/4 år.Har svært lite erfaring med kirkebøker, så kan noen svare på om det er Ingeborg Sofie og Johan som er de biologiske foreldrene til Joakime Sofie når det er disse to som er ført opp som foreldre og hun er uekte barn? Har ikke funnet noe vielse på Ingeborg Sofie og Johan.Jeg skriver Njalmaus selv om både Thore og Terje skriver at det riktige er Hjalmaus, for det sto veldig tydelig Njalmaus også på navnene til fadderne. Hva er riktig?Hvorfor står det i ft 1875 at Joachime Sofie er Ole Jensens barn?Terje: Det ser ut som om din kone har fått seg nye slektninger i Trondheim, håper hun synes det er koselig! Det synes i alle fall jeg! Jeg blir veldig glad for all informasjon du måtte ha om denne familien.Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Skal en tur på Riksarkivet i morgen, så da skal jeg sjekke dåpen for å se om jeg kan tyde merknadene. Jeg skrev Hjalmaus fordi det er det som er oppgitt i bygdeboka. Er ikke lokalkjent i Tysfjord, så jeg vet ikke hva som er riktig. For ytterligere informasjon kan du kontakte meg på terje23@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lise Christin Walla

Tar opp igjen denne tråden med tanke på far til Joakime Sofie som jeg enda ikke har funnet ut hvem er.(Mora, Ingeborg Sofie, er forøvrig barn av Jens Christian Olsen som nevnt i gårds/slektshistorien over her)Noen som kan hjelpe meg med faren, Bagersvend Johan Pedersen?Finner han ikke i de digitaliserte folketellingene fra 1875, men de er jo nokså mangelfulle i dette området, hvis han kommer fra Nordland.Hvor mange bakerier fantes det rundtomkring?Oldefar til Ingeborg Sofie var registrert på Svensgam i ft. 1801 (Henric Larsen). Lenke Der var det vel et bakeri i 1801 ihvertfall, kan han ha arbeidet der kanskje? Noen som kjenner til dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.