Gå til innhold
Arkivverket

[#17092] Jonette Jørgensdatter


Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Tone lurte på om noen vet om sjømenn fra andre land, Portugal? Som slo seg ned på Helgelandskysten, eller la igjen 'frø' der..De er så mørke i hår og øyne i familien hennes sjø... Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Om det var sjømenn fra Portugal, vet jeg ikke. Men det er jo kjent at Pietro Querini strandet med skip og mannskap lenger sør, på Røst i 1432. Og det er jo ikke utenkelig at noen av disse etterlot seg frø i landsdelen. Da kysten var den mest brukte befordringsvei, kan vel noen av disse genene ha spredt seg både vidt og bredt.Jakob Olsen Trane var på en av sine ferder helt nede i Biskayabukten, men jeg har ikke vært borti at han skulle ha med seg folk derfra som har satt frø i Astafjordområdet. Ellers er det allment kjent at folk i Nord-Norge har hatt et mer sydlandsk utseende enn folk på Østlandet for eksempel Har hørt at mørkt hår og mørke øyne skulle være vanlig i Hardanger også. Egentlig et spennende tema for vi er alle produkt av våre forfedre enten de så såmm eller sånn ut. Vennlig hilsen Inger Eide. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Vedr en LARS:Den eneste (tilgjengelige) mulige koblingen jeg finner er til en Petter Midtlyng (1882-1959). Han var gift med Elen Larsdatter (1890-1970). Hennes foreldre var Lars Andersen og Martha Erichsdatter. De kan kanskje ha hatt en sønn Lars, -men nå er jeg over på ren gjeting her.. med det er det nærmeste som passer (Lundamo & Hemne).Jeg finner ingen kobling mellom Petter Midtlyng og Robert Rasmussen Midtlyng, dbs jeg finner ikke Petter Midtlyngs fødsel.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

I følge Astafjord bygdebok b.III var Jonetta Jørgensdtr. f.1771 Fugleberg, Ibestad. Foreldre Jørgen Svendsen (1732-1808) og Anna Larsdtr.(1739-1807), gift 1763. Hun var barn nr.4 av 6.Jonetta g.1 med Fredrik Jørgensen Normann(1769-1798) fra Sortevik i Dyrøy. Gift 2. med Jens Olsen f.1772, Vinje i Dyrøy. Bosatt på Sortevik i Dyrøy, Tranøy prgj.Barn i 1.ekteskap: Jørgen Sverdrup Fredriksen f.1796, d.1866, Sortevik,Anne Bolette Fredriksdtr.(1798-1847).Barn i 2.ekteskap: Fredrik Norman (1801-1831) Sven Kristian f.+d.1804,Karoline f+d.1805,Mikol Sofie Jensdtr. (1806-1870),Karoline f.+d.1810,Hans Elias f.1812 og Jens Johan f.1815. (Kilde: Dyrøy bygdebok). Jonetta døde 1822, Jens Olsen døde i 1840.Når det gjelder navnet Mikol er det i Astafjord bygdebok registrert 35 personer med dette navnet fra ca.1802 fram til ca.1912. Den aller første Mikol var Mikol M. Møller f.1761 i Trondheim, g.m. Mikkel Norman, Bolla, Ibestad. Det er nok hun som senere er oppkalt i flere generasjoner, helt til våre dager.Astafjord bygdebok har også opplysninger om foreldrene til Jørgen Svendsen og Anna Larsdtr.Om Mikol Sofia står det at hun ble gift med Sedinius Olsen fra Skatvik, g.2 med Hans Petter Andreas Eriksen fra Borgund i Romsdal. De var husmenn under Sortevik og hadde disse barna:Jensina Hendriette f.1840,Eilert Andreas Norman f.1842,Secilia Jeolina f.1845, tjenestejente i Tromsø 1865.Bernhardine Oleanna (1851 -1866). Kilde: Dyrøy bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Og det rimer jo godt med det jeg fant:Jonetta Jørgensdatter f 1770:FORELDRE: Datter av Jørgen Svendsen f 1732 og Anne Larsdatter f 1739. På Fugleberg i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11917.wc2&variabel=0&postnr=382&fulle=true&spraak=n>LenkeSØSKEN( minst) Lars Jørgensen på Fugleberg LenkeMethe Jørgensdatter på Rollnes LenkeMaria Jørgensdatter på Myrland LenkeJonettes far, Jørgen Svendsen kom fra gården Bolla, Ibestad, der hans søster Nille Svendsdtr bor i 1801: LenkeBESTEFORELDRE: Fra Bolla; Jørgen Svendsen foreldre: Svend Nilsen og Mette Jørgensdatter som (minst) har barna; Jørgen 1732(som nevnt), Joen 1736, Else 1743, Nille 1747Den Otte Jørgensen som nevnes i innlegg (7) er ikke Jonettes bror, men hennes svoger. I tillegg til Jonettes avdøde mann Fredrich, har Otte også broren Søren Jørgensen. Disse bor sammen med sin mor - Jonettes første svigermor - Sofia Ottesdatter på Kragerøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Og da mangler vi vel bare å finne ut hvem Hans Elias ble oppkalt etter?Jeg lurer på om ikke Jonette på noen måte kan ha vært i slekt med sin første mann..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Nesten...eller både og: Det var vel tvillinger i denne slekten eller..?Lurer på om ikke Jonette hadde en tvillingsøster Jacobine Jørgensdatter gm Søren Jørgensen (bror til Fredrik og Otte). Og at disse i tillegg hadde en felles forfar el. mor.Kanskje Åse K. kan sjekke i bygdeboken om Jonette hadde en søster Jacobine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Heidi, Inger og Åse! Tusen takk for hjelpa dere gir! Dessverre må jeg melde pass noen dager.. Havna på sykehuset på fredag, kom tilbake på mandag, men jeg må ta det med ro, så jeg blir nok ikke å finne ved datan på noen dager..Ha det godt alle sammen! :-/ Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.