Gå til innhold
Arkivverket

[#17099] FamilySearch


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Ved søk i FamilySearch treffer jeg ofte på sider hvor materialet er levert av Wayne Dahl Iverson i Arizona. Er det noen som har noen mening om kvaliteten på det han har levert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bodil! Uansett hvem som har levert data, må du dobbelt sjekke selv, sånn er det jo med alt materiale du får fra andre...Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Bodil,Mannen du nevner er nok bare EN av mange 'submitters' til FamilySearch. Men i og med at du treffer på dette navnet 'ofte', kan det hende dere 'henger ytterst på hver deres gren' i samme tre...Prøv å kontakte ham da vel, det er helt utrolig hvor stor slekt man plutselig kan få ved å begynne et brev med; Dear Mr... Min økte med 90 personer på et øyeblikk!Lykke til fra meg også,Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan skrive under på det Laila skriver her, om at det er viktig å dobbeltsjekke både det en finner i 'Family search', og ellers det en får fra andre. En annen ting er at i kirkebøkene på 'Familiy search' mangler blant annet både faddere og trolovede(forlovede). Jeg har sett eksempler på at det står giftermål i 'Family search', men f.eks. ingenting om hvor de trolovede kom fra. Jeg så også kirkeboka på mikrofilmen, og der kom det fram at mannen i det paret var fra et helt annet sted enn det han giftet seg på. Hvis jeg kun hadde sett i 'family search' hadde jeg ikke fått den informasjonen. Dessuten står det jo heller ingenting i 'Family search' om hvilke gårder den døpte, gifte osv. kom fra, og hvis det er snakk om navn det finnes mange av så er det lurest å se originalkilden.Jeg har også sett at kirkebøker for et område skal være på 'Family search', og så viser det seg at det ikke er utlagt alt i dette prestegjeldet, og dette gjelder Alstahaug i Nordland fra 1714 og fremover. Her mangler f.eks. både Herøy og Sandnes. For eksempel er ikke min ane Aleth Nilsdatter som ble døpt 22.p.trinit. 1731 kommet med i kirkeboka på nettet, men er altså å finne på mikrofilm.Det er fint at det finnes 'Family search' og kirkebøker på nettet fordi det er fint å bruke som veiledning for lettere å finne frem i kirkebøkene på mikrofilm, men jeg mener det må brukes kun som veiledning for å finne frem lettere i originalkildene hvis man har mulighet for å se originalkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Hei og takk for svar! Ja jeg vet at jeg må sjekke det som står i FamilySearch. Men denne amerikaneren som jeg treffer på i mange av søkene jeg gjør han kommer alltid langt tilbake på de grenene han forsker på og så selger han disketter med informasjonen. Tenkte kanskje at noen hadde kjøpt noe av ham og hadde en peiling på hvor seriøs han er. Jeg har en liten følelse av at han dikter litt.... Hilsen Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det er utrolig mye man kan bruke penger på ute på internett. Det er ingen indikasjoner på at kjøpt materiale er mer pålitlig enn det som er gratis tilgjengelig.Spar pengene dine !; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

knut, regner ikke med at du leser dette, du er mer opptatt av Olavs etterkommere... så du vet sikkert ikke at Familysearch er totalt ukommersielt...... Det er ingen som tjener penger på Familysearch skjønner du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet et ferkst eksempel nå i kveld på at noe av det som står der er løgn iallefall. Alle barna av Gregus Jørgensen i Mellingsjord har samme far på Family Search og i skiftene for Hemnes 1686-1780 av Svein Edvardsen. I skiftene kommer det frem at Gregus Jørgensen var gift i 1.ekteskap med Ane Pedersdatter som det er skifte på i 1713 hvor hennes og Gregus Jørgensens barn er nevnt, og i sitt 2.ekteskap var han gift med Abellun Olsdatter. Alle barna hans har fått Rachel Andersdatter til mor på Family Search. Jeg tror mer på skiftene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Vi er vel alle sammen enige om at alle data vi finner må sjekkes mot originalkildene uansett om det kommer fra FamilySearch eller DA, og at vi gjør det nettopp for å utelukke feil. Og selv om man skal ta det man finner med en klype salt synes jeg uansett at FamilySearch er et godt 'peileredskap'.At det er en 'masse' tilbud om å kjøpe CD'er jeg ikke helt enig i. De har en del produkter de selger, men det som er gratis er faktisk enklere tilgjengelig en noe bestillingsskjema. (F eks det å plukke 'records' for GED-nedlasting.)Et annet eksempel er US Cenus 1880 og SSDI/US Death records. Disse er fritt søkbare på FamiliySearch, men betalingstjeneste på Ancestry.com og andre steder. Og det er identiske databaser (med identiske feil..).På FamilySearch klippet jeg ut denne setningen: THE MATERIALS AT THIS SITE AND ANY LINKED SITE ARE PROVIDED 'AS IS' AND WITHOUT WARRANTIES OF ANY KIND.Så er det vel opp til vår egen vurderingsevne hva vi gjør med det vi leser, -der også. ;-)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er så abolutt enig i at Familysearch må tas 'as is' og av og til med en neve salt. Det som forundrer meg er at de ofte klarer å være så eksakte mhp datoer og i samme åndedrag gå så til de grader 'på trynet' når det gjelder geografi.Tilslutt en liten kuriositet jeg kom over i Familysearch her om dagen: Det skjer jo relativt ofte at et søk finner samme person flere ganger, til og med i samme database, men 50 ganger? Søk på 'Alice Pihl' (f.1869 og gift med Johan Emil Salvesen) i Pedigree Resource File så kan dere se selv!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

knut, jeg skrev Familysearch, den er helt ukommers. Men kirken, altså LDS ('mormonerne' eller Jesu kristi kirke av siste dagers hellige) selger masse forskjellige produkter.Ut fra det jeg har vet (uten å tilhøre kirken), er det mot religionen å tjene penger på de de holder på med.For eksempel så kjøpte jeg cdsamlingen Scandinavian vital records Index, den består av 2 cder for Norge, to for Sverige, 2 for Danmark og 1 for Finland, samt en cd med programmet. Denne koster USD 16. Det synes jeg er mer non-profit en profit... det er under det cd'ene og emballasjen koster.Jeg husker ikke hvor mange cd'er det er i 1880-census cd-samlingen, men når den kom var det under kr 5 pr. cd... så, for meg er ikke dette et tema en gang. Husk også at det er faktisk noen som indexerer dette, og de gjør det helt gratis.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.