Gå til innhold
Arkivverket

[#17113] Opslag i Olai Ovenstads bog ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Er den en person som har mulighed for at lave et opslag for mig i Olai Ovenstads bog over militærpersoner ?I midten af 1700 tallet skulle en person med navnet Thure (fornavn/efternavn ?) havde været feltskær i Bragernes.Hans kone hed Bodil Margrethe Abrahamsdatter Ploug.Står der eventuel noget om denne Thure i bogen ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Olai Ovenstads 'Militærbiografier. Den norske hærs officerer 18.1 1628 - 17.5 1814 (1949), er sortert etter slektsnavn, ikke fornavn, inneholder kun offiserer, ikke feltskjærer, og finnes sikkert i en del danske bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I 1961 utgav J. Sandberg 'Kvinner gift med offiserer i den norske hær 1628-1814', bygd på Ovenstads biografier. Den eneste Ploug som dukker opp der er Cecilia Christina Jensdatter Ploug, gift 1770 med Joachim Friderich Weltzin.Ovenstads verk har med feltskjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket Hirsch danske militærbiografi. Der er ingen med etternavn Thure. Sjekket også plansjene til Ovenstad for der står feltskjærerne oppført. I tiden 1731-1775 fantes det ingen med for- eller etternavn Thure i Norge. Men, det er flere med etternavn Thune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Takker mange gange for svaret.Ja. Jeg mente nu også, at Ovenstad havde feltskærer med.Min tip 5 oldefar Johan Henrik Bremer, feltskær i Kongsvinger er da med.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Med plansje mente jeg ikke bøkene til Ovenstad, men en 'skjematisk' tegnet/skrevet oversikt over alle militærer i hvilket regiment, eller hva det heter, for hele landet og tidsrommet disse var de forskjellige steder. Derfor er det ganske enkelt å lete etter både for- og etternavn. Jeg er ikke sikker på om feltskjærerne alltid står i Ovenstads bøker, men jeg har da selv funnet en der. Men som før sagt, i bøkene står de oppført etter etternavn.Er du helt sikker på navnet Thure? Det kan vel lett forveksles med Thune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Nej. Sikker er jeg ikke.Men hvis der eventuel er en person med navnet Thune og denne person er tjenestegørende i Bragernes området, kan det jo være den person som jeg leder efter.Men tjenestested står jo nok ikke altid opført ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.