Gå til innhold
Arkivverket

[#17114] Hvem var Mathias Halck - hadde han en datter Maria?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nettopp skaffet meg boka Skankeätten av Roger de Robelin. Her hevdes det at Maria Mathiasdatter, død på Røros i 1763 88 år, var datter av Mathias Halck. Hun var gift med Faste Andersen, sønn av Anders Kieldsen og Anne Fastesdatter (Skanke).Mathias Halck finnes i manntallet for Røros 1701 med sønnene Olle 24 (tiener på Hedemarken), Peder (tiener hos Hans Koch), Olle 18 (tiener i Wingel, må være Vingelen), Anders 16, Johan 12, Hans 8. I 1705 omtales han som Mathias Olsen Halck, gift, med to sønner hvorav en i gruvearbeide.Hva jeg ellers finner av Halck i de kildene som finnes i DA/RHD, er en Knud Halk som døde i 1753, 31 år. Han var gift som Knud Andersen Halck (sønn av Mathias Halcks sønn Anders?) med Ingeborg Joensdatter - de giftet seg tydelivis i Os (Ous). Han hadde en datter Karen som ble født på Røros i 1750, og en sønn Joen som døde samme sted i 1749, 4 år.Jeg setter stor pris på om noen hadde kommentarer til de spørsmål jeg stiller i temaoverskriften.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei! Litt treg, men jeg har noen registreringer på Mathias Olsen Halck f.ca. 1650, gm Randi NN, bosatt på Tolga? (Broen/Halkstue?) til 1709. Da flytter han til Kvikne.Nå har jeg bladd gjennom den nye Kvikneboka uten å finne noe av interesse. Det KAN bety at det ikke finnes noe der, eller at info står med vanlig skrift innimellom noe annet, så jeg har oversett det, - eller at han flyttet til Innset, som kanskje tidligere lå under Kvikne. Ihvertfall hadde stedet en viss tilknytning til gruvedrifta på Kvikne.Innset ligger nå i Rennebu kommune, tror jeg, og jeg mener engang å ha hatt 'Innsetboka' mellom hendene. Kanhende er det noe å finne der.At Mathias Olsen hadde ei datter, Maria, har jeg ikke noe som bekrefter. Derimot at Knut Andersen Halck f.1722 (gift i Os 1744 med nevnte Ingeborg)er sønn av Anders Mathiasen f.ca.1685 og Marit Halstensdt Høsøien, er registrert hos meg, uten kildehenvisning, muligens Robelin?Ikke spesielt mye å bli klok av, men kanskje en eller annen tråd...Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Marie!Jeg har også sett hevdet (ikke i Rørosboka) at Maria Mathiasdatter kunne være datter av Mathias Djupsjølien på Matisvollen (R. boka b. 3 s. 156). I skifte etter Mathias (før 1700) nevnes flere barn, men bare sønnen Ole navngis. Han var gift to ganger, og ved dåpen til et av barna i 2. ektskap er Maria fadder. En av Oles døtre Maritte giftet seg i 1754 med Lorents Joensen Tolgen. På deres barn finner jeg noen av brødrene Fastesen (Mathias, Anders, Thomas) som fadre. Nærmere 'sannheten' enn dette er jeg foreløpig ikke kommet.Takk for kommentarene - jeg er glad for å få respons. Det begynner bli sent, og man får la slekt være slekt for noen timer. -)Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare en liten kommentar. Den Maria Mathiasdatter som var g.m. Faste Andersen hadde (i alle fall) disse døtrene: Anne, Elisabeth og Maria. Dette kan peke i retning av at hennes mor hadde ett av disse navnene. Går ett av disse navn igjen hos døtrene til Mathias Halcks sønner, - Ole, Peder, Ole, Anders, Johan og Hans? Isåfall har man jo i alle fall en indikasjon på at Maria var deres søster.Mathias Djupsjøliens enke het Gunhild, så dette peker ikke i retning av at han var Marias far, men han var vel kanskje gift med en annen før Gunhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette med Mathias Halck - jeg kjenner ikke mer til ham enn det jeg kan se av manntallet 1701 og 1705.Det er egentlig Mathias Djupsjølien som en mulig far til Maria, jeg har vært opptatt av. Som jeg forstår av Eiriks Strøm register over skiftene, hadde Gunnhild ingen barn med Mathias Djupsjølien. Skiftet skulle være et forlik mellom henne og stebarna??Oluf Mathiassen (bror? til Maria) hadde i sitt første ekteskap med Maritte Strømmesdatter en eneste datter Elisabet, ifølge Rørosboka født ca 1707.Jeg trenger ganske opplagt arbeide mer med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei igjen!Vei ikke om du har sett gjennom disse sidene med personer registrert på fornavn, men her finnes ihvertfall både Agnes og Marie Mathiasdt i Djupsjølien. http://home.no.net/jeaas/oppsett.htmJeg har en sterk fornemmelse av at din Maria Mathiasdt hører til her, og ikke hos Mathias O. Halck.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Roger de Robelin

Astrid Ryen!Beklaglitvis har jag i min bok 'Skanke ätten', s. 484 Kilelsberg, A.1. Faste Andersen ... felaktigt uppgett att Maria Mathiasdatter var av slækten Halck/Halche/.I mina samlingar framgår det att Maria Mathiasdatter var syster till Agnis Mathiasdatter (1678-1722) gift med John Andersen Prytz. Barn: 1. Anders Joensen Prytz, f 1702 2. Karen Joensdatter Prytz, f 170. 3. Lisbet Joensdatter Prytz, f 1712, d 1742 begr 14/5. Gift i Røros 1736 23/9 m Mathias Olsen Hede i hans 1:a gifte (g 2:o 1744 24/6 m Magli Hansdatter Flatberg från Håltålen0), f 1706, d 1774. Barn: a. Ole Mathiasen Hede, f 1736 25/8, dpv Olr Grif, Anders Prytz, Mathias Fastesen. b. Ole Mathiasen Hede, f 1738 28/8, dpv Karen o Agnis Joensdøttrar Prytz.4. Malena Joensdatter Prytz, f 1714. 5. Agnis Joensdatter Prytz, f 1719 6. Ingeborg Joensdatter Prytz, f 1726.Mvh RdR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Roger de Robelin.Jeg ble både overrasket og glad over å høre fra deg så lenge etter dette tema ble lagt inn. Tusen takk for din tilbakemelding, som sikkert er nyttig for flere enn meg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Magne Nesvold

I sin artikkel kalt 'Ad slekten Kielsberg - Kieldsberg' i NST Bind 27 har Lita Brodtkorb Leistad en utfyllende kommentar til Torbjørn Pihls artikkel om den samme slekten i NST Bind 25. Her kommer det bl.a. frem følgende:Faste Andersen f. ca 15.1.1681, død 1728, begravet 15 august 1728, 47 1/2 år. Rørosboka har altså feil dødsår på ham. Faste ble gift med Maria Mathiasdatter f. 1675 begr. på Røros 13.3.1763. Datter av Mathias Olufsen Dybsjølien og 1ste hustru Elisabeth. - 7 barn.Oppgitte kilder er Rørosboka bind IV, Skifteprotokoll for Røros og Kirkebok for Røros. Det kan nevnes at skifte etter Faste Andersen først den 21. januar 1741. Jeg har ikke sjekket dette skiftet, men det er mulig Maria Mathiasdatters identitet kommer frem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for nyttige referanser til NST.Jeg har ikke lest skiftet, men har bl a funnet at Maria Mathiasdatter er fadder på et barn i Ole Mathisen Dybsjøliens andre ekteskap. Videre Oles datter Lisbet av første ekteskap, gift 1728 med Lars Ellendsen Dalen. Her Lenke finnes både Maria M og Karen Jonsdatter Prytz hvis mor var Agnes Mathiasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.