Gå til innhold
Arkivverket

[#17118] Sandvollan, Inderøy


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg søker informasjon om Ole Jakobsen Aalbergplads - hvem var hans foreldre?I juni 1855 giftet Ole Jacobsen Aalbergplads (39 år) seg i Hustad kirke med Peternilla Arntsdatter. Aalbergplads (30 år). Forlovere var Niels Bye (Grønnesbye?) og Andreas Aalberg (Peternillas bror). Dette ekteparet flyttet i 1866 til Namdalseid, og er mine tippoldeforeldre.Jeg har funnet en Ole Jakobsen Grønnesbye f. 8. feb. 1816 u. ekteskap, døpt 18. feb. 1816 i Hustad kirke. Kan han være min tippoldefar? Fødselsåret stemmer med at brudgommen var 39 år i 1855.Dåpsbarnets far: Jacob Sivertsen Grønnesbye. Jeg fant i 1801 en Jacob Sivertsen, 31 år, som tjener på gården Saxhoug. Kan dette være samme person?Dåpsbarnets mor: Anne Iversdatter Grønnesbye. I 1801 finnes flere Ane Ivarsdtr. i Inderøy. Bl.a. på gården Hembre i Hustad sogn: Ane Ivarsdtr., datter av husmann og smed Ivar Olssen.Hvis noen kjenner til noen av disse personene, og kan bekrefte/avkrefte mine antakelser, vil jeg komme et steg videre.Mvh Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Sitter og blar i bygdebok for Sparbu, der er det en gård som heter Ålberg (bind 3 side 454 - 497)Kan det være at han var fra dette stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg tror nok at han hadde tilknytning til (oppholdt seg på) Ålberg på Sandvollan. Peternilla, som han giftet seg med, var fra Ålberg i Hustad sogn, Sandvollan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Det er en Ole Jacobsen som blir konfirmert 1831 på Inderøy, 16 år gammel, foreldre Jacob Olsen og Martha Olsdatter. Der er det oppgitt at han er født på Sparbu, kan det være ha?m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det gjør det litt enklere når man har med FT 1865 LenkeSjekket Familysearch og fant under VRI 2 stk. født på Inderøy: 1) 31/1-7/2 1813, foreldre Jacob Olsen og Sara Olsdt. 2) 8/2-18/2 1816, foreldre Jacob Jacobsen og Anne Iversdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Begge disse to kandidatene er mulige. Jeg heller kanskje litt til han som er født i 1816, siden fødselsåret stemmer med oppgitt alder ved ekteskapsinngåelsen: 39 år i 1855.Ang. Family Search: Er far til Ole f. 1816 oppgitt til Jacob Jacobsen? I kirkeboka mener jeg det står Jacob Sivertsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står faktisk Jacob Jacobsen.Under IGI fant jeg også Ole Jacobsen dpt. 18/2 1816 Sandvollen, foreldre Jacob Olsen og Ane Iversdatter. Ut fra dåpsdatoen ser det ut som om disse 2 er samme person, men foreldrenes navn varierer. Det ser ut som en feil her og må sjekkes ekstra nøye. Siden jeg ikke er så kjent i geografien på Inderøy så tok jeg en titt i mitt lille atlas, og for meg ser det ut som om Sandvollan og Hustad er nabokirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I 'Inderøy-boka', bind III, s. 300, nevnes det under plassen Litlåkerbakken (husmannsplass under Ålberg):'Også kalt Gråten eller 'Plassen' ''Plassen er på 8 mål, og ligg 300 meter sudaust for garda.''I 1865 var Ola Jakobss., 50 år, og Petronilla Arnsdtr., 40 år, plassfolk der. Dei hadde 1 ku og 4 sauer og sådde 1/4 tn. bygg. Petronella var dotter til Arn og Karen Ålberg. Ola Jakobsson og Petronella var gift i 1854 (?). Dei hadde ein son, Kristian, f. 1855. I 1866 flytta desse folka åt Namdalen.'En Jacob Sivertssen var sønn på gården Ulven Øvre, f. ca 1769 - mens en Jacob Jacobssen var sønn på Austad, f. ca 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for at dere vil hjelpe meg! Når det gjelder det geografiske her, het sognet Hustad, og det var Hustad kirke. Så ble det bygd ny kirke, jeg har ikke undersøkt når, og gamle Hustad kirke brukes bare om sommeren. Gamle Hustad sogn og den tidl. kommunen Sandvollan (nå innlemmet i Inderøy kommune) er vel stort sett det samme.Bygdebøkene har jeg tilgang til. Når det gjelder de folka som bodde på Litlåkerbakken, hadde de også to andre barn, slik som det står i folketellinga i 1865. Karl Jørgen f. 1863 ble min oldefar.Jeg skal studere de opplysningene jeg får, men er litt handikappet for tiden, siden vårt utmerkede bibliotek, med slektsforskerkrok, er stengt et par måneder p.g.a. flytting til nye lokaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Vedr. Ole Jacobsen.Har nå registrert fødte for Inderøy, fra 1733 - 1821. Din Ole Jacobsen bør som du sier, være født omkring 1816. I de nærmeste årene rundt 1816 er det få gutter med navnekombinasjonen Ole Jacobsen som er født, finner ingen mellom 1816 og 1820, i årene 1811 til 1816 er det bare en:Ole Jacobsen Faar, 31. jan 1813Og siden 'din' Ole Jacobsen er født i Inderøy, er det vel den rette fra 1816 du har funnet.MEN: i folketellingen av 1865, er det to Ole Jacobsen, begge 50 år.....En av disse kan jo være den Ole Jacobsen født i 1813?Men, Ålberg er nabogård til Grønnesby.Det du skriver om at far til Ole Jacobsen (1816) var Jacob Sivertsen. Jeg har kontrollert mot kirkeboka, og det rette navnet er Jacob Jacobsen.Finner ingen av foreldre som viet fram til 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Da konstaterer jeg at jeg har rotet med avskrifta fra kirkeboka. Far til min tippoldefar, Ole Jacobsen (1816 - 1897), het Jacob Jacobsen, og ikke Jacob Sivertsen. Ved dåpen til Ole er faren skrevet som Grønnesbye, og da var han kanskje på Grønnesbye også i 1801? LenkeDe fleste av fadderne ved Oles dåp er personer som også befinner seg på Grønnesbye i 1801.Hvor kommer denne Jacob Jacobsen fra? F. ca 1781?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Kun en Jacob Jacobsen født i Inderøy i 1781; Jacob Jacobsen Hoel, født 18. jun 1781 på gården Hoel, far: Jacob Jacobsen, mor: Kirsten Rolands Dr. Døpt 2. søndag i advent. Faddere: Tarral Hjellan og kone, Lars Fjerstad og kone, Peder HaakkessenEllers er det født en i 1777, neste er i 1793, så denne kan nok være den rette. Hoel er i samme sogn som Ålberg og Grønnesby; Sandvollan.I 1772 ble Jacob Jacobsen Hoel, Ungkarl og Soldat, gift med Pigen Kiersten Rolandsdatter Kielvigen. Vielsesdag: 16. des 1772.En Jacob Jacobsen Gr. Bye ble konfirmert 22. oktober 1797, som nr. 20 av 30. Alder er ikke anført, men det er nok den riktige.Jeg finner en Jacob Jacobsen i kompanirullen for Inderøens Infanteri Compagnie (1807) som kan passe; Jacob Jacobsen, fra Fieset legd, født i 1782. Han var Marschfærdig Musqueter, og var tjener, i militæret fra 1804, og var 62 tommer høy.Siden jeg ikke finner Jacob Jacobsen (senior) i FT1801, søkte jeg gjennom døde i Inderøy, og finner Jacob Jacobsen Hoel død 50 år gammel, 2. jun 1785. Dødsårsak er ikke anført.Regner med at det er den samme Jacob Jacobsen Hoel som er født 4. juli 1736 på Hoel, foreldre Jacob Hoel og Ingeborg Rasmusdatter.I folketellinga for Inderøy i 1775, er det på gården Hoel oppført følgende: Jacob (41) - oppsitter, Kersti (26) - hans kone, Ingebor Jacobsd (2) - barn, Marta (1 måned) - barn, et par tjenere, og Jacob (81) - inderst. Ganske sikkert far til Jacob (41).Den eldste Jacob (farsnavn Jacobsen), døde 28. april 1781 på Hoel, 85 5/6 år (nøyaktig skal det være). Presten har anført følgende på ham: 'hafde aldrig vidst af Sygdom, var sengeliggende kuns 1 Maaned, efter ham ere 2 Sønner, 2 Døttre, døde før ham, 2 Sønner, 1 Dotter, dene ene døde Søn var gift, og efterlod sig 2 Sønner. Jacob Jacobsen var (?) en gang gift, var Enkemand 8 Aar, hans efterlevende Sønner haver 3 Børn, den anden 2 levende'Hans kone, Ingebor Rasmusdatter, døde altså 8 år før ham, ca 1773, jeg har et 'gap' i min registrering av døde fra 1768-1774 (pga dårlig mikrofilm), og vet ikke nøyaktig når.I Ekstraskattmanntallet av 1762 er Jacob Jacobsen oppført som Selv ejer på Hoel, med kona Ingebor Rasmusdtr, 'Odels- og Selvejeres Børn' Jacob og Beritte.Denne Jacob må være født ca 1696. I et tiendemanntall fra 1724 er det på Hoel oppført bare fornavnet på bonden på Hoel; Jacob. Som enten er denne Jacob eller faren hans igjen, for i 1701-Manntallet, er Jacob Erichsen (56) oppsitter på Hoel, med sønnen Jachob (5) hos seg. Så her har det vært Jacob i mange generasjoner.Gården Hoel ble iflg. bygdeboka, solgt ut av familien i 1786.Kirsten Rolandsdatter døde 1. apr 1785 på Hoel, 38 1/2 år gammel. Hun var født 23. mai 1746 på Lille-Bjørka, datter av Roland Olsen og Berit Jonsdatter. Denne familien flyttet fra Lille-Bjørka til gården Vatn.Disse er i 1762 oppført som husmannsfolk på gården Krokås. Finner ikke denne Roland død, så han er vel ute av bildet 1768-1774 han også.Berit Jonsdatter er det så mange av at jeg i farten ikke finner henne som død.Forøvrig bor Jacob Jacobsen (altså den yngste) i 1801 hos onkelen sin, den Rasmus Jacobsen (64) som er Bonde og Gaardbeboer på en av Grønnesby-gårdene, er bror til Jacobs far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg er overveldet - tusen takk! Da har du funnet flere generasjoner bakover for meg, den eldste Jacob blir vel min 4xtipp-oldefar. Jeg skal studere dette nærmere i ettermiddag, og ta en titt i Inderøyboka på biblioteket lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du vil kanskje ha noen flere generasjoner bakover? Jacob Eriksen som var 56 år i 1701 fikk bygsel på Hoel i 1683. I 1666 finner vi ham på Hougberg, 12 år gammel. Hans far er Erik Trondsen, 52 år. Jacob har da brødrene Trond på 15 og Anders på 8 år.Erik Trondsen fikk bygsel på 1 øre i Hougberg av sin svigerfar i 1638/39. I 1645 er han gift med Ingeborg Jacobsdatter, som må være datter av Jacob Haugberg gift med Marit Olsdatter i 1645.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

En kommentar til Halvards innlegg: Jeg ser at jeg i mine notater har antatt at Kirsten Rolandsdatter var født å Kielvig 30/1 1749 og at foreldrene derfor heter Roland Mikkelsen og Marit Mortensdatter, dette fordi hun også het Kielvig da hun ble gift. Har iøvrigt 10 desember 1772 og ikke 16. des som vielsesdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Mulig at jeg i farten har blingsa mht. Kirsten Rolandsdatters fødselssted.Men jeg har her vielsesdagen foran meg, forstørret mer enn nok. Denne er 16. desember 1772. Som jeg skrev.Så takk til flisespikkerne. Tenk at det ble funnet en mulig feil i det store materialet jeg la ut! Takk til Gyrid Jørgensen!Det er slikt som får meg til å legge ut mye mer materiale i Digitalpensjonatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk til nattskiftet! Jeg er mer morgenfugl.Jeg trodde jeg måtte stoppe rekka med min tippoldefar Ole Jacobsen, som døde som husmann under Årgård (Overgård) på Namdalseid i 1897. Jeg vet ikke så mye om han, men i flg. en overlevering i slekta skal han ha uttalt at huset han bodde i var så golvkaldt, men da de fikk kakkelovn, ble det mye bedre!Jeg vet også at da han fikk kontrakt som husmann i 1866, fikk han ansvar for ei kårkone, enka etter den forrige husmannen. Hun skulle holde til i kammerset, ha adgang til kjøkkenet, og rett til å bruke kjøkkenhagen. I folketellinga i 1891, går det fram at de dyrket både Kaalrabi og Gulerod på husmannsplassen. Det ser ikke ut til å ha vært vanlig på Namdalseid den gang, kanskje de var vant med disse grønnsakene fra Sandvollan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Til Halvard: Beklager hvis du oppfattet det som kritikk (flisespikkeri), jeg synes faktisk det var et flott matriale du hadde lagt ut - flere opplysninger jeg ikke hadde notert selv. Kirsten Rolandsdatter er en sidegren til mine aner og var derfor mest interessert i å få korrigert en mulig feil. Jeg har ikke originalkildene foran meg, har riktignok kjøpt de transkriberte kirkebøkene for Inderøya og der står det 10 desember og da skal jeg notere meg at du som har original kilden og mener det står 16 -jeg synes faktisk det er er litt ok at det står riktig datoer i min database. Håper med dette at du fortsetter å svare på innlegg. Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.