Gå til innhold
Arkivverket

[#17125] Simen Evensen- Krogstad i Trondheim efter 1875


Gjest Gunnar Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Zetterström

Simen Evensen f. 1853 i Børsa på gården Krogstadhagen. I efterlämnade brev skriver han alltid Simen E. Krogstad1875 finns Simen Krogstad som Bødker i andres tjänst på Prinsens Gade 59 i Trondheim Han gifter sig 1877-04-02 med Karen Olsdatter (Oyaas) i Vår Frus Kyrka i Trondheim. Karen är då 38 år och född 1839-?-? Familjen bor i Ilen(?)med Karens mor som har affär med mjölk, ost, etc.I Folketellingen 1900 finns S. Krogstad f. 1853 som bødkermester på Hvedingsveiten 7 med hustrun Christine Krogstad f. 1865, sonen Christian Krogstad f. 1894 och Gudrun Krogstad f. 4/8 1899.Jag är osäker på Karens föräldrar och när hon dör. Hade de barn? Vem är Christine (Krogstad = Simens efternamn?) och hade de flera barn?Tacksam för hjälp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei igjen Gunnar,Jeg lager en lenke til Simen Krogstad 1875: Lenke . Legg merket til den ugifte piken Karen Aas f 1839 (person nr 13) på samme adresse!Det ser ut til at Simen har vært gift to ganger; og at alderforskjellen på de to konene var hele 26 år.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Hej Heidi,Jag har några efterlämnade brev. 6/8 1877 skriver Simen att han gift sig med ”Karen O. Øiaas i sistleden påskefest” och att de ”logerer hos brendevinshandhandler Øien på Prinsens gade” På mormonsaiten skrivs Karen som Olsdatter Oyaas.Din idé om Karen Aas kan vara rätt. Aas felskrivet ?? 23/8 1878 skriver han att de nu bor hos svärmor som driver handel med mjölk, ost, mm samt uthyrning av rum till järnvägsarbetare. På din länk finns Anne Øien, änka och brændevindhandl. Karens mor Helle står som änka och kostholderske. I brevet står att svärmor håller kost till arbetsfolk.Enligt brev från 1885 hälsar han från kone. Karen ?Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Det er nok den samme Karen: Karen Olsdatter, datter av Ole Jensen og Helle Olsdatter gift ca 1835, Øyaas, Melhus. (Ole Jensen f. 1804, sønn av Jens Jensen og Gurue Andersdatter)Men, å finne denne Christine er ikke lett! Det er vel rimelig å anta at hennes far het Christian, i og med at vi fra før (ref tema 17057) vet at Simens foreldre var Even og Guru. Jeg tenker her på at Simen og Christine hadde barna Christian og Gudrun. Gudrun kan ha vært etter Guru, men det finnes jo ingen Christian i Krogstad familien, etter det vi vet fra tema 17057.Ut i fra det vi vet om Christine finne jeg en kandidat her Lenke men det er syltynt..I og med at Simen og Christines barn er født 1894 og 1899 er det vel trolig Karen som Simen hilser fra i brevet i 1885.Det ser ut som om de 'records' som skulle kunne vise både giftemål (nr 2) og dåp mangler på FamilySeach. Jeg tror derfor at for å finne ut av dette må du 'til kilden', dvs kirkebøker i Trondheim 1890-1900.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Hej Heidi, TACK för din hjälp!Kyrkböckerna finns inte på internet eller ?I Sverige gjordes folkräkning åren 1870, 1880, 1890 och 1900. Till stor del finns 1890 och 1900 på internet. Gjordes något motsvarande för Norge?Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Ja da, og fullt ut søkbare her vi er nå! All info jeg har hentet frem er ved hjelp av disse, kombinert med søk på FamilySearch.com.Velg årstall øverst på den mørk blå linjen, eller velg 'Type' for å få en oversikt, alternativt den blå raden under og 'Framsida'.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Hej Heidi,Jag uttryckte mig oklart. Jag menade något utöver digitalarkivet som jag känner till och använt en hel del. Vi har några privata saiter som man kan abonnera på. Bland annat har Geline börjat scanna in kyrkböcker eller rättare sagt 'mormonkorten'Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Familien i FT 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01601&variabel=0&postnr=3869&fulle=true&spraak=n>LenkeDu kan følge S./Simen/Simon i disse Adressebøkene Lenke , men jeg fant ham ikke sammen med noen andre på de stikkprøvene jeg tok. Jeg er også usikker på om det bare er hovedpersonen som blir listet her.Filene er meningsløst store, (gj.snitt rundt 4 Mb, men opp til 14 !!) så du bør helst bruke bredbånd.Du kan også finne to branntakster Lenke og LenkeNår det gjelder Karen så lurer jeg på om du har sett på denne Lenke en feil fra 28 til 38 år er lett å gjøre. I så fall er dåpen i Strinda her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.