Gå til innhold
Arkivverket

[#17126] Anne Cathrine Nilsdatter Flensborg


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Kjenner noen foreldrene hennes? Anne Cathrine Nilsdatter Flensborg er født ca 1700 og døde 1780. Hun var først forlovet med Jens Andersen Juul 'Trolovet 6 uger før jul 1718 i Torsken av hr. pastor Sebastian Juul' ( sitert fra Simon Ellefsens oversikt over Juul-slekt) og senere gift med Rasmus Tygesen Trane født ca 1700 og død 1758. Ekteparet boddei på gården Foldvik i Astafjord.Jeg finner en Nils Ebbesen Flensborger i Trondhjem og en del andre med enten Flensborger eller Flensborg som etternavn. Men jeg finner ingen aner for Anne C. N. Flensborg. Har noen opplysninger?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kanskje det er en sammenheng til disse:Jens Nilsen Schjeldrup gm Marit Nilsdatter Flensborg , Hamarøy, Nordland 1677.Marit Nilsdatters Flensborgs foreldre: Nils Ebbesen Flensborger f. ca 1630 Flensburg, Danmark d. ca 1661 Trondheim gift 1654 i Trondheim med Elisabeth Augustiniusdatter Wivel f ca 1630 Trondheim d. 1671 http://home.no.net/rsbernts/ettersl/schje001.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Niels Ebbesens sønn Ebbe Nielsen skal ifølge Simon Ellefsen ca 1680 ha giftet seg med Maria Lorentsdatter (datter av Lorents Frantsen og Folchen Fremmers). Maria var i første ekteskap gift med Morten Eriksen Krag. Det var skifte på Røros i 1712 etter hennes sønn i første ekteskap Morten Krag og her er hans halvsøsken nevnt: Folchen(?), NILS, Jens, Maria, Elisabeth. Ingen alder er nevnt. Denne siste Niels er muligens for ung til å være far til den du spør etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei og takk for interessen. Jeg har vært innom de fleste av disse personene, men jeg får det ikke helt til å stemme sånn rent tidsmessig. Jeg håpet derfor at noen satt med sikre, eller mer sikre opplysninger om denne kvinnen. Det ser jo ut til at denne Niels Ebbesen Flensborg kan være et utgangspunkt. Men hvordan blir generasjonene da? Og vi må jo ha navnet Anne Cathrine Lenke Kan denne lenken være et spor? Fremdeles optimist. Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Ser slekten min nevnt,Inger Larsdatter Flensburg. Jeg har ikke vært borti Anne Cathrine som jeg kommer på i farten, men jeg kan se i min slektsbok, Wendelboslekten om hun er nevnt eller hennes far. Kan jo være at Lars og Nils var i nær slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Inger Eide

Siden det er gått både år og dag siden dette innlegget, løfter jeg det opp i håp om at noen kan ha støtt på nye opplysninger. Se innlegg 2 der det er en kobling mellom Flensborg og Schelderup, men jeg kjenner ikke slektskapsforholdet mellom dette ekteparet og Rasmus Schelderup prest/pator i Hillesøy og senere Torsken nettopp på den tiden da Anne Katrina ble forlovet med Jens A. Juul. [url="http://www.nose.dk/Norge/juul2.html#4>http://www.nose.dk/Norge/juul2.html#4 Kan dette være et spor?Rasmus Schelderup var gift hele 5 ganger og i sitt 3.ekteskap i 1714 med Karen Jørgensdatter i Trondhjem, kanskje interessant. Mange med navnet Flensborg i denne byen. Forlovelsen mellom Anne Katrina og Jens A J finner sted i dette tidsrommet da Rasmus Schelderup er gift med denne Margrethe Pedersdatter. Kjenner noen hennes bakgrunn?Anne Katrina N. F. blir så gift med Rasmus Tygesen Trane. http://www.nose.dk/Norge/trane2.html#22Deres første barn står oppført med navnet Jens Rasmussen Trane, barn nr to Tyge osv. Men det er ingen barn ved navn Nils hverken i dette slektsleddet eller i neste. Derimot lar to av Anne Katrinas døtre, Ingeborg og Helvig, sine sønner få navnet Jens og det brukes senere også. Men det dukker ikke opp noen Nils. Det har fått meg til å tenke på om Nilsdatter kan være galt. Har noen sett originalen med hennes navn. Kan det være en følgefeil som har resultert i Nilsdatter? Men finnes det noen Jensdatter/Jensønn Flensborg?Hvor ble det forresten av Jens Andersen Juul. Kunne Anne ha kalt opp en hun var forlovet med? Lite trolig i dette tifellet. Hvor ble det forresten av Jens A. Juul da han i 1724 flyttet bort fra Medby i Torsken med broren Rasmus? http://www.nose.dk/Norge/juul2.html#4Se tema 27456 Lenke og tema 9537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Inger Eide

Etter å ha sett 'Hvem tror du at du er?' tentes en gnist av håp om at det er mulig å fremskaffe opplysninger om Anne Katrina Nilsdatter Flensborgers aner. Det var heftet 'Die Flensburger Geburtsbriefe - Auswanderung aus Flensburg 1550 bis 1750 - Schriften der Gesellschaft für Flensburger Stadtgeschichte Nr. 26' som tente gnisten.Man kan få kjøpe det for 9 Euro, hele 229 sider - Lenke og det vil jeg gjøre. Men er det bare dette ene heftet eller er det flere siden det har et nr? Håper noen kan svare på det.Jeg har ikke funnet noe mer Anne Kathrina, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.