Gå til innhold
Arkivverket

[#17128] Søstre fra Stavseng i Løten; Oppslag i Løtenboka?


Gjest Agnete Schjøsnby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjøsnby

To søstre ble begge gift i Løten: Berthe Olsdatter (ft ca 1814 - 51 i 1865)giftet seg med klokkeren i Løten - Haagen Nielsen. Oleane Olsdatter (ft ca 1822 - 43 i 1865) giftet seg i 1844 med Ole Embretsen Ødegrøholt. Jeg vet hvordan det gikk med dem - men hvem var foreldrene deres? De kom visstnok fra Stavseng, men det er ingen spor å finne der i 1801. Jeg har ikke sjekket kirkebøkene ennå, og håper å komme litt videre uten å dra på arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Jeg tror du egentlig har funnet dem jeg... eller i alle fall moren Anne Olsdatter, enke på Stafseng 1865: Lenke . Og Broren, svigerinne og alle tantebarna på samme sted !?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Ja, jeg tror også det, men jeg vet det slett ikke! Jeg tror også at Anne Olsdatter kan være enke etter en Ole Andersen, men slekten må da antakelig ha kommet til Stavseng etter 1801. Hvorfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Og dette kan være Ole Andersen: Lenke Iflg Family Search giftet Ole Andersen og Anne Olsdatter seg 8.2.1811 i Løten. Dette kan være 'mine'. Men her er det mye 'passer godt' og lite sikkert. En sjekk av bygdeboka - Stavseng - vil kanskje gi flere svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Vi hadde rett begge to! Løtenboka forteller at Anne Olsdatter Rustad var født 1782, død 1872, dtr av Ole Paulsen Rustad og Berte Olsdatter. Ole Andersen Løken (1781-1851) kom fra Lille Løken og var sønn av Anders Arnesen og Marte Olsdatter Løken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Ja, men et heldig eksempel! Jeg har gjort mange feil ved denne typen resonnementer. Takk for hjelpen - jeg tror jeg foreløpig har nok å jobbe videre med. Si ifra om du har spesielle interesser som gjør at du vil 'følge med'. Agnete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.