Gå til innhold
Arkivverket

[#17130] Hans Abrahamsen f. ca 1731 Elholm, Tysnes (?), gift Krokeide, Fana


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han ble gift 20 juni 1756 i Fana og da står det at han kom fra Elholm (som vel er Eldholm i dag). Det må være på Tysnes tror jeg. Konen var Ingebjørg Torbjørnsdtr Krokeide f. ca 1729 på Krokeide av foreldre Torbiørn Nielsen (vet ikke hvor han kom fra og finner han verken som født eller død i Fana) og Christie Pedersdtr Krokeide f.ca 1797 og begravd 1766.Er det noen som kan hjelpe?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok ganske sikkert at han er fra Tysnes, fant en Abraham Abrahamsen på El(d)holm som kan være hans bror i 1801 FT, og så fant jeg en Hans Abrahamsen på FS, døpt på Tysnes den 23/3-1731. Det stemmer med alderen hans som var oppgidt i 1801 FT.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hans Abrahamsen har jeg registrert med foreldrene Abraham Hansen Elholm (1701-1752) og Anne Nilsdtr. Melingen (1700-1745). Melingen er i Austevoll, og Anne er datter av Nils Johannes. Vindenes f. 1674 og Anne Nilsdtr. død 1747 på Melingen. Abraham Hansen har jeg med foreldre Hans Abrahams. Flatøyno (1660-1739) (Foreldre: Sicilia Sjursdtr. Flatøyo og Abraham) og Ingeborg Ådnesdtr. Elholm (død 1733) (Foreldre: Ådne Håkonson Øvre Gjerstad - Elholm og Malena).Inger Torbjørnsdatter Krokeide (1734-1814) har jeg som datter av Torbjørn Nils. Gjerde fra Fusa og Kristi Pedersdtr. Åsen (1698-1766) fra Os. Hun var datter av Peder Johans. Åsen og hadde søsteren Agnetha (1701-1745) som var gift med Johannes Fabiansen Krokeide i 1735 og 2 g.gm Anders Mathiassen i 1739. Disse siste har nylig vært omtalt her på DA, men det har du sikkert fått med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk, Heidi. Jeg skjønte nok at han måtte komme fra den kanten. Og ellers var det mye nyttig info her.Nei jeg har ikke fått med meg det siste du skrev da jeg har vært borte fra data i nesten hele sommer.Disse personene er ikke mine aner, men min nieses (på fars siden selvsagt)Det er hyggelig når bitene faller på plass-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oppdaget at jeg hadde Nils Johannes. Vindenes f. 1674 som bror til min 5. tippoldemor Marta Johannesdtr Vindenes. Da var altså min søster og hennes mann i slekt - litt langt ute, men det er alltid gøy å finne noe slikt.Nok en gang takk til deg Heidi-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det blir jo litt på siden for deg, kanskje, men vi er innom Anders Mattiassen og familien i tråd 16826, innlegg 25 og 26:Fana bygdebok IV, s. 589, Krokeide bruk 7: Anders Mattiassen (innflyttar) f. ca. 1713, d. 1770. Bygsla bruket frå 1738. G. 1g. 1739 med enkja (etter Johannes Fabiansen), Agneta Åedersdtr Åsen f. 1701 i Os, d. 1745. Anders g. 2g. med Malena Andersdr. f. ca. 1710 (i Os?), d. 1769. Barn: Jakob b. på br. 5, Ola, Kari g Fabian.Mattias/Mattis Andersson er frå garden Askvik i Os. Og Malene Andersdtr. f. ca. 1712 var frå Skeie i Os.Og mer om dem i tråd 16051 - innlegg nr. 23.Vi prøver vel å hjelpe der vi kan, alle mann? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det gjør du rett i,Heidi. jeg satte faktisk opp Fana i søkmotoren og fikk opp en hel del med gamle innlegg deriblant dette.Nå ser det ut for at det er stop på den greina.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.